شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024

عضو شورای عالی حوزه، ساخت ماشین های انسان نما را تنها پیاده سازی محدود برخی مکانیزم های رفتاری انسانی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد غروی، امروز در نشست علمی هوش مصنوعی از دیدگاه فلسفه اسلامی که در مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار شد، گفت: بشر توانسته دستگاه هایی را تولید کند که می تواند بسیاری از اعمال انسانی را انجام دهد و در برخی از امور حتی از انسان نیز دقیق تر آنها را انجام می دهد.

وی افزود: انسان با استفاده از مدل و مکانیزم حرکتی در بدن، رفتارهایی را به شکل مصنوعی و تعریف شده از یک دستگاه خود ساخته تولید کرده و پیشرفت این دستگاه ها به حدی بوده که با ورود به حوزه رفتاری، از فاز مهندسی حتی به عرصه روانشانسی نیز کشیده شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: در حقیقت انسان از روی مدل برخی از کنش ها و واکنش های رفتاری توانسته روابطی را در این دستگاه به شکل مکانیکی ایجاد کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: نکته اصلی در ساخت ماشین های انسان نما این است که انسان بر اساس مکانیزم های خاص خود که از آن به درک رسیده، به تولید این ماشین ها دست زده است.

ایت الله غروی با اشاره به این که ماشین، ماشین است و این جسم صناعی است و نه طبیعی، ابراز داشت: همین عامل تا همیشه با این دستگاه همراه هست و هیچ وقت نمی تواند طبیعی باشد؛ این حقیقت، یکی از تفاوت های ماهوی انسان با این دستگاه ها با فرض بالاترین حد از پیشرفت و تکامل است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر این ماشین ها بتوانند در آینده به شکلی تکمیل شوند که بسیاری از واکنش ها را دقیقا مثل انسان انجام دهند، باز هم هیچ وقت معنی حیات را درک نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاید در آینده انسان بتواند ماشینی را خلق کند که غم و شادی و اضطراب را در خود جای دهد، ولی این فرایند بازهم یک فرایند ادراکی طبیعی نیست، بلکه فرایندی غیر طبیعی و تظاهری است؛ در واقع این ماشین تظاهر به غمگین بودن می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به محدودیت های هوش مصنوعی، گفت: هوش و یا انسان مصنوعی تنها در خود یک سری روابط تنظیم شده انسان را جای می دهد که می تواند به برخی از عوامل بیرونی تعریف شده، واکنش نشان دهد و هیچ گاه نمی تواند نفس را در خود جای دهد.

آیت الله غروی در پایان با اشاره به اندیشه فلاسفه غرب پیرامون مساله امکان تحقق هستی صناعی برای یک انسان، بدون وجود خدا، اظهار داشت: اگر آنها حوزه ذهن انسان را تا این حد هم تنزل دهند، باز هم نمی تواند حیات طبیعی را به ماشین بدهد و چنین تصوری نیز غیر ممکن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha