جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد گفت: سند راهبردی پژوهش در عرصه های بین الملل تدوین شده و راهکارهای اصلی و فرعی آن تبیین شده که مراحل تصویب نهایی خود را می گذارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاون پژوهشی حوزه های علمیه، امروز در پنجمین جشنواره علامه حلی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به این که رسالت مهم طلاب، مدیریت صحیح زندگی طلبگی با هدف دستیابی به بهره وری حداکثری در چارچوب مطالبات دین و عقل و خرد است، ابراز داشت: در هر ساحتی از زندگی طلبگی، نیازمندی به یک برنامه دقیق که در آن هم راه و هدف مشخص باشد و هم نقش و تمهید لازم دیده شده باشد، یک ضرورت است.

وی با اشاره به این که ماموریت ستاد پژوهش حوزه های علمیه، مدیریت و راهبری پژوهش و تولید دانش در حوزه های علمیه است، ادامه داد: جریان تولید دانش باید براساس نقشه راه معین، هدفمند، جهت دار وناظر به نیازهای انسان و جامعه معاصر به ویژه نظام اسلامی و جهان اسلام باشد و با سرعت مناسب و به هنگام انجام پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: برای تحقق چنین ماموریتی می بایست امر پژوهش در حوزه های علمیه ناظر به رشد روز افزون و گوناگون نیازها و عمق یابی پرسش ها هم از نظر کمی و هم به جهت کیفی باشد.

وی با بیان این که چرخه پژوهش نیازبنیاد است، ابرازداشت: چرخه پژوهش فرایند محور و روش نهاد است و نیروی انسانی و سازمان فعال، کارآمد و توانمند می خواهد و چرخه نشر و معرفت مناسب را می طلبد، لذا برای ارتقای وضعیت پژوهش باید نظام و چرخه کارآمد نیازسنجی را برای دستیابی به نیازهای روزآمد ترتیب داد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه، طراحی و نهادینه سازی فرایند مناسب برای تولید دانش، تربیت نیروی انسانی مناسب و کارآمد، سازمان مناسب راهبری و اجرایی در امر پژوهش و چرخه نشر و مصرف و کار سبقت دانش را از ضرورت های ارتقای وضعیت پژوهش عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد همچنین با اشاره به رویکردهای برگزاری جشنواره علامه حلی، ابراز داشت: ترویج و فرهنگ سازی امر پژوهش، فعال سازی حوزویان و طلاب جوان، شناسایی بضاعت حوزه در جریان آزمایشی و تمرینی تولید دانش، شناسایی استعدادهای فعال در این عرصه و تقدیر از طلاب جوان فعال در امر پژوهش از رویکردهای مهم برگزاری جشنواره پژوهشی علامه حلی است.

وی با اشاره به مهم ترین بایسته پژوهش طلاب جوان، گفت: در شرایط امروز جدی گرفتن تحول نظام آموزشی و سویه دادن آن به سمت تحقیق و پژوهش در عمل مهم ترین بایسته پژوهش در عرصه طلاب جوان است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: سند راهبردی پژوهش در عرصه های بین الملل تدوین شده و راهکارهای اصلی و فرعی آن تبیین شده که مراحل تصویب نهایی خود را می گذارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha