جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: رفتار انسان‌ها را در برابر نعمت الهی غیر منصفانه است؛اگر مردم به دنبال رستگاری هستند، باید توبه کنند؛ خداوند از رحمت خود توبه‌ها را می‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها درباره جایگاه شب قدر گفت: در این شب مقدرات انسان‌ها رقم زده می‌شود و اعمال ما خدمت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه می‌رسد.

وی با اشاره به معرفی شب قدر در سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان افزود: این لطف خداوند است به انسان‌ها که اگر یک یا دو شب از این سه شب را از دست بدهند، امیدوار باشند که یک یا دو شب دیگر برای او باقی مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر با ضروری دانستن استفاده حداکثری مردم از فرصت شب قدر، ‌اظهار داشت: مصادف شدن شب قدر با ضربت خوردن و شهادت امام علی علیه‌السلام فرصت را برای ما دوچندان می‌کند که یاد این امام همام وتوسل به ایشان برکات بیشتری رادر اختیار ما قرار می‌دهد.

وی به راه‌های استفاده حداکثری از فرصت‌ شب قدر اشاره کرد وگفت: ‌مهم‌ترین مسئله‌ای که در این شب باید مورد توجه قرار گیرد؛ استغفار و طلب مغفرت است که انسان در صورت بروز گناه و اشتباهی،‌ فکر نکند که همه چیز تمام شده است، چراکه خداوند آمرزنده و مهربان و رحیم است.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله درباره استغفار افزود: بر اساس این روایت، خداوند طلب مغفرت را به مردم یاد داده است که بدانند خداوند آنها را خواهد بخشید.

وی با بیان این که انسان‌های با تقوا هر وقت می‌بینند که خطا و اشتباهی از آنها رخ داده است، بلافاصله بازمی‌گردند و اشتباهشان را جبران می‌کنند، تصریح کرد: وقتی انسان گناه می‌کند، تیرگی بر دلش می‌نشیند، اگر توبه کنیم،‌ خداوند این تیرگی را از بین می‌برد ولی اگر تیرگی بر روی تیرگی بیاید،‌انسان آهسته آهسته به قضاوت قلب می‌‌رسد، فرصت توبه برای جلوگیری از  رسیدن به این مرحله است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر گناه را درد اصلی بشریت معرفی  کرد و گفت: بر اساس روایات معصومین علیهم‌السلام دردهای روحی و اخلاقی است که انسان را از هستی ساقط می‌کند؛ شفای این بیماری «استغفار» است.

وی با اشاره به آیاتی از  قرآن کریم، سحرها را بهترین فرصت بخشوده شدن گناهان دانست وبیان داشت:‌ مناجات نیمه شب و درد دل گفتن با خدا، اهمیت خاصی دارد؛ بنا بر این  یکی از ویژگی‌های مؤمنان استغفار در سحرگاه است.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به برکات استغفار در جامعه اظهارداشت: گناه، زندگی انسان را تیره و تار می‌کند و فیض الهی را از او می‌گیرد؛ در این میان، طلب مغفرت انسان را از تیرگی‌ها نجات می‌دهند.

وی با بیان این که استغفار رزق و روزی انسان را مضاعف می‌کند؛ گفت: بر اساس روایات معصومین علیهم‌السلام؛ کسانی که در زندگی با مشکلات زیاد روبرو می‌شوند، درصورتی که استغفار  و توبه کنند، مشکلات آنها برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر در ادامه درباره توبه گفت: پس از استغفار، انسان وارد مرحله توبه می‌شود؛ خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله می‌گوید که ای پیامبر به کسانی که گناه و معصیت کردند، بگو نکند که از رحمت خداوند ناامید شوند، خداوند همه گناهان را می‌بخشد. هر کسی هر گناهی کرده باشد، خداوند راه توبه را برای او بازگذاشته است.

وی با اشاره به نعمت‌های فراوان الهی, رفتار انسان‌ها را در برابر خداوند، غیر منصفانه دانست و ادامه داد: اگر مردم به دنبال رستگاری هستند، باید توبه کنند؛ خداوند از رحمت خود توبه‌ها را می‌پذیرد و توبه کنندگان را دوست می‌دارد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: باز بودن درب توبه در پیش روی گناهکاران، برای این است که انسان از انحراف خارج شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر دعا را در مرحله بعد از استغفار و توبه دانست و گفت: بهترین نوع دعا، دعایی است که از سوی معصومین علیهم‌السلام به ما رسیده است؛ اگر این دعاها نبود مردم مورد عنایت خداوند قرار نمی‌گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha