چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024

حوزه علمیه از قدیم‌الایام و به دلیل روش اجتهادی، مباحثه‌های حوزوی و خلاقیت‌پروری، همیشه موفق عمل کرده است، به طوری‌که امروز در دانشگاه‌های بسیاری کشورها مثل کانادا روش مباحثه حوزه‌های شیعی برای آموزش دانشجویان الزامی شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، معاون سابق قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست فصلی طلاب خواهر استان البرز که در دانشگاه خوارزمی کرج برگزار شد، با تشریح برنامه پیشنهادی پژوهشی برای طلاب، گفت: اگر بخواهیم یک حوزه به روز، خلاق و فعال داشته باشیم که در آن همه روزه شاهد تولید فکر جدید و عرضه محصولات جدید علمی باشیم می‌بایست نظام آموزشی حوزه پژوهش محور باشد.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: باید برای حرکت نظام علمی حوزه به سوی پژوهش‌محوری، تمهیدات و برنامه‌های مختلفی را به کار بگیریم که یکی از اساسی‌ترین این تمهیدات، قرار دادن پژوهش در کنار و در متن آموزش است.

وی افزود: اگر ما در طول تحصیل طلبه را با کار علمی درست به روی منابع و مصادر و نحوه استفاده صحیح از منابع به منظور یک برنامه علمی- تحقیقی هدف‌مند آشنا سازیم تا بتواند مطالب جدید را از منابع جستجو کند، در آن صورت می‌توانیم در پایان دوره تحصیلی، خیل عظیمی از طلاب فکور، محقق، صاحب‌نظر و اهل قلم را در عرصه مختلف علوم اسلامی به جامعه گسیل داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی خاطرنشان کرد: فقدان برنامه پژوهشی هدفمند و جهت‌دار، سبب می‌شود که کار پژوهش و تالیف با نواقص و اشکالات متعددی از جمله تکراری و هم‌ارز بودن، غیر قابل عرضه بودن و متناسب نبودن با نیازهای جامعه همراه باشد.

وی با تشریح اهداف طرح پژوهشی پیشنهادی برای حوزه‌های خواهران، گفت: این طرح عبارت است از بیان اصول و کلیات برنامه‌ریزی پژوهشی برای همه مواد درسی مدارس تابع مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، به گونه‌ای که استعداد طلاب در امر تتبع و تالیف در یک یاد چند رشته از علوم اسلامی به شکوفایی برسد.

وی افزود: گسترش سطح دانش طلاب با تتبع در منابع، ایجاد انس با منابع علمی و شناخت آنها تجربه‌ آموزی در کار تحقیق، برخوردار شدن طلاب از بینش علمی شناسایی قابلیت‌های پژوهشی و فطری طلاب از جمله اهداف این طرح پیشنهادی می‌باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی در پایان با انتقاد از نظام آموزشی حاکم بر دانشگاه، گفت: آموزش‌های ما در کشور منتهی به تولید ذهن خلاق نمی‌شود؛ حوزه علمیه از قدیم‌الایام و به دلیل روش اجتهادی، مباحثه‌های حوزوی و خلاقیت‌پروری، همیشه موفق عمل کرده است، به طوری‌که امروز در دانشگاه‌های بسیاری کشورها مثل کانادا روش مباحثه حوزه‌های شیعی برای آموزش دانشجویان الزامی شده است لذا در نظام آموزشی کشور نیازمند پرورش نخبه‌های مهارتی و فکری و توجه به روش‌های موفق حوزوی بوده‌ایم تا به موفقیت کامل دست یابیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha