شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
معماری اسلامی

حوزه های مترقی وپویای شیعی درارائه محتوا وراهکار برای احیای معماری ایرانی-اسلامی ورود کنند.

دکترشادی عزیزی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درگفت وگو با خبرگزاری حوزه درتهران، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورای اسلامی شهرتهران و تاکید معظم له بر ضرورت توجه به معماری و ساخت وساز اسلامی شهرها اظهار داشت: دربافت قدیم شهری،ساختار اصلی شهرها حول محور مساجد وتکایا بنا می شد و امروز که ساختار پیشاصنعتی و محلی ازبین رفته، شهرهای ما امروزی شده ولی فاقد ساختار اسلامی است.

وی ادامه داد: امروز تهران یک کلان شهر اسلامی مهم دردنیا با جمعیتی قابل ملاحظه است که اگربخواهیم آن را به شهری نمونه درفرهنگ ودین تبدیل نمائیم، بایستی مفاهیم، معانی والگوهای اسلامی را درشهر متجلی کنیم.

دکترعزیزی یادآورشد: نباید تصورکنیم با چند فرم کالبدی، شهرمان اسلامی می شود، زیرا برای این کار، باید مطالعه و پژوهش های عمیق،کارشناسانه،علمی و دقیقی را داشته باشیم تا ازاِلِمان ها و عناصر زیبایی شناسانه ی سطحی که در دل خود، محتوای اسلامی و فرهنگی ندارد، دورشویم ودر این مسیر نیازمند ورود صاحب نظران وکارشناسان حوزوی هستیم.

*شهرت "شهر اسلامی" در جهان     

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شهرت معماری سنتی ایرانی-اسلامی درعصرصفویه گفت: وجود گفتمان فرهنگی، خود باوری و بهره گیری از معماری سنتی ایرانی که آمیخته با آموزه های دینی ماست، باعث شده بود ساختار"شهر اسلامی" در دنیا شهرت یافته و قد علم کند، اما ساختار امروز شهرهای ما با این همه برج وخیابان های ماشین محور وتغییرات گسترده، نیازمند برنامه ریزی اساسی برای اسلامی شدن است.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل هرچه بیشتر ونزدیک تر حوزه های علمیه و جامعه دانشگاهی برای ارائه محتوای اسلامی در طراحی ها و ارائه الگوهای دینی برای ساخت و ساز و معماری شهری اظهار داشت: تعامل رکن اصلی یک جامعه برنده است، رشد جامعه و هویت و پویایی آن هم با توجه به نیازهای جدید بازتولید وپویا می شود، لذا با عنایت به این که ریشه اسلامی و هویت دینی و مذهبی جامعه ی ایران، باید در بهره گیری از معیارها و محتواهای اسلامی که نیاز روز جامعه شهری ماست، تعاملی سازنده بین حوزه های علمیه و مراکز دانشگاهی برقرار شود تا الگویی مناسب برای جامعه ارائه شود.

*حوزه به کمک شهرسازی بیاید

دکترعزیزی تصریح کرد: جامعه ایرانی و فرد ایران جهانی فکر می کند ولی محلی زندگی می کند وباید دید در تعامل با دنیا و استفاده ازتکنولوژی و فناوری های روز چگونه می توانیم زندگی محلی مان را با فرهنگ وهویت ملی و اسلامی تطبیق دهیم.

وی افزود: نمی توانیم درهای تعامل با جهان امروز را ببندیم، اما ضمن داشتن این تعامل در داخل نیز باید به محتوا توجه کنیم، یعنی عرصه ها ومراکزتولید فکرواندیشه مثل حوزه های علمیه باید در تعاملی دو سویه با دانشگاه ها به پویایی هویت وفرهنگ تمدن ساز ایرانی و اسلامی کمک کرده و راه کارهای علمی وکاربردی نهادینه سازی و همراهی سنت و مدرنیته را فراهم نمایند.

این استاد دانشگاه با انتقاد ازبکارگیری الگوهای غربی در معماری ایرانی خاطرنشان کرد: استفاده از ژورنال های معماری غربی و خلق معماری به سبک مغرب زمین نیاز امروز جامعه ما نیست و ما در عین حالی که از تکنولوژی های مدرن در طراحی ها و مدل های خود استفاده می کنیم، باید به یاد داشته باشیم، معیارها و محتواهای آمیخته با ریشه های اسلامی ایرانی لازمه و نیاز امروز جامعه است که باید در برنامه ریزی های مان لحاظ گردد.

*مدرنیته وارداتی در کشور ما جایگاهی ندارد

وی ادامه داد: مدرنیته وارداتی در داخل کشور ما محتوا، مفهوم و جایگاهی ندارد، اما گریزی از ورود برخی علوم وتکنولوژی های روز جهان به کشور را نداریم، باید بدانیم آن روزی برنده هستیم که از مدرنیته و فناوری روز دنیا با کمک و یاری اندیشمندان حوزه و دانشگاه، محتوایی متناسب با فرهنگ وهویت اسلامی خودمان بازتولید وطراحی کرده و به عنوان الگوی مصرف داخلی ارائه نماییم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ما تمایل دارند با رویکرد های جهانی امروز طراحی مدرن و مصالح به روز معماری کنند وما هم درمقابل موظفیم با تعریف محتوا و ارائه فرم ها والگوهای لازم به این دانشجویان هویت اسلامی را در ساخت وسازها تعریف و نهادینه کنیم وبرای این کاربه شدت نیازمند راه کارها، کمک ها و همراهی حوزه های علمیه هستیم.

*دراستخراج مبانی معماری اسلامی نیازمند حوزه هستیم

دکترعزیزی در پایان سنت ومدرنیته را باهم ودر امتداد هم توصیف کرد و گفت: باید اصول ومبانی معماری منطبق با جامعه ایرانی را از دل جامعه خود و همخوان با آموزه ها وفرهنگ دینی و منابع غنی دین مبین اسلام استخراج کنیم و در این مسیر حوزه های پویای شیعی بهترین چراغ راه و یاری دهنده ما خواهند بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha