پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حرم

مدیریت فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها گزارشی از فعالیت بخش‌های جدید موزه آستان مقدس قم و برنامه‌های آتی آن ارائه نمود.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدی با اعلام این خبر گفت: موزه آستان مقدس قم از نخستین موزه‌های کشور است که آثار ارزشمند تاریخی را به نمایش می‌گذارد.

وی با اشاره به وجود 5500 اثر تاریخی در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها گفت:‌ این موزه در سال 1314 راه‌اندازی شده و این در صف نخستین موزه‌های کشور قرار داده شده است.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: در چند ماه اخیر بخش‌های جدیدی بر اساس ظرفیت‌های موجود در معرض دید عموم قرار گرفته است که از جمله آنها، متبرکات و آثار قدیمی مربوط به حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌باشد. بخش اسکناس‌، تمبر، مدال‌های نام‌آوران ورزشی ایرانی و غیر ایرانی از دیگر بخش‌های موزه آستان می‌باشد که در چند ماه اخیر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به نگهداری اشیاء تاریخی موزه بر اساس علم روز، گفت: اشیاء جدیدی هم که به موزه اهدا می‌شود،‌ در ابتدا، شناسنامه‌ای برای آن تهیه می‌شود که تمامی اطلاعات لازم در آن جمع‌آوری می‌گردد همچنین زمانی که در معرض دید قرار می‌گیرد،‌ مسائل امنیتی و حفاظتی آن رعایت می‌گردد، هر چند وقت یکبار نیز دفاتر موجود با آثار موزه مطابقت داده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان این که منابع موزه آستان مقدس قم به صورت مردمی است،‌ افزود: برای خرید اشیاء تاریخی برای موزه آستان، بودجه‌ای تعریف نشده است، از این رو تمامی آثار تاریخی و اشیاء قیمتی از سوی مردم به این موزه اهدا شده است.

وی افزود: موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در آینده‌ای نزدیک از نظر ساختمانی و امکانات توسعه خواهد یافت، از این رو همچنان از اهدای آثار تاریخی و کتب نفیس استقبال می‌کنیم.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس قم در تشریح برنامه‌های توسعه‌ای موزه آستان، گفت: از جمله بخش‌های در نظر گرفته شده، موزه جهان شناسی شامل تالارهای اسکناس و تمبر می‌باشد و در کنار آن موزه ایران‌شناسی که به تالارهایی برای دوران‌های تاریخی و دوره اسلامی تقسیم می‌شود در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تقسیم آثار تاریخی اسلامی بر اساس دوره‌های حکومتی گذشته ادامه داد: موزه قم شناسی نیز در موزه آستان شکل خواهد گرفت، از جمله بخش‌های آن، تالار حرم شناسی خواهد بود که در این بخش اشیاء ارزشمند حرم مطهر از جمله درب‌ها، ضریح، کاشی‌کاری‌ها و... در سیر تاریخی به نمایش گذاشته می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: ‌موزه عمومی نیز دارای بخش‌های مختلف است که از جمله تالارهای آن، تالار آبزیان است که در آن آبزیان به صورت تاکسیدرمی شده در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: موزه قرآن نیز در کنار این موزه‌ها ارائه کننده آثار قرآنی در سده‌های مختلف است.

وی در ادامه افزود: ‌بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، ساختمان جدید موزه،‌ در چهار طبقه در متراژ 16 هزار متر مربع در اختیار موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام محمدی افزود:‌ این ساختمان از سوی دولت در مسیر حرم تا حرم بنا خواهد شد که امید است در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

وی در پایان با اشاره به فعالیت موزه آستان در تمامی روزهای هفته گفت: در تمامی ایام هفته از ساعت 8 صبح الی 17 موزه آستان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha