پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
آیت‌الله سیستانی

آیت الله سیستانی به پرهیز از دخالت مستقیم در مسایل سیاسی معروف است، اما این به معنای عدم دخالت او در برهه های حساس و سرنوشت ساز نیست.

به گزارش سرویس بین‌المللی خبرگزاری حوزه، روزنامه الشروق مصر امروز یکشنبه طی تحلیلی به نقش حضرت آیت الله سیستانی در تحولات اخیر عراق پرداخت و نوشت:

هنوز هم توانایی آیت الله علی سیستانی در تاثیر بر جریان امور یک معمای پیچیده است. مردی که هم اکنون در منزل خود در شهر نجف اشرف زندگی می کند، با صدور فتوایی از جوانان خواسته با تروریست ها مبارزه کنند. این فتوا چه پیامدهایی میتواند داشته باشد؟

آیت الله سیستانی به پرهیز از دخالت مستقیم در مسایل سیاسی معروف است، اما این به معنای عدم دخالت او در برهه های حساس و سرنوشت ساز نیست. وی که در منزل ساده ای در نجف اشرف زندگی می کند، عامل ائتلاف اکثریت نمایندگان شیعه پارلمان عراق است، پس از آنکه همین قدرت او، آمریکا را مجبور کرد در سال 2003 به برپایی انتخابات دموکراتیک در عراق تن دهد.

جایگاه ایشان همچنین تاثیر زیادی در مشارکت شیعیان در انتخابات شوراهای استان ها و انتخابات پارلمان داشت. پس از گذشتن یک سال از این ماجرا سید سیستانی بار دیگر در سال 2004 وارد معرکه درگیری میان جیش المهدی به رهبری مقتدی صدر و نیروهای آمریکا شد.

ابعاد فتوای آیت الله سیستانی

سید سیستانی که این روزها از مردم عراق خواسته علیه شبه نظامیان داعش در شمال عراق سلاح بردارند، رهبر دینی عراق و یکی از برجسته ترین علمای جهان اسلام است و میلیون ها شیعه در سرتاسر جهان از وی تقلید می کنند و دعوت ایشان برای مقابله با داعش بازتاب زیادی در داوطلب شدن مردم برای مبارزه با این گروه داشته است.

 

سید سیستانی که این روزها از مردم عراق خواسته علیه شبه نظامیان داعش در شمال عراق سلاح بردارند، رهبر دینی عراق و یکی از برجسته ترین علمای جهان اسلام است و میلیون ها شیعه در سرتاسر جهان از وی تقلید می کنند و دعوت ایشان برای مقابله با داعش بازتاب زیادی در داوطلب شدن مردم برای مبارزه با این گروه داشته است.

به نظر می رسد فتوای سید سیستانی بازتاب زیادی میان جوانان عراق داشته است تا حدی که حسن روحانی رییس جمهور ایران پس از این فتوا اعلام کرد که مردم عراق می توانند از خود در برابر تروریست ها دفاع کنند به ویژه پس از فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر برداشتن سلاح علیه داعش.

جنگ داخلی طایفی یا بازگشت هوشیاری

 

با وجود اینکه سید سیستانی از همه عراقی ها خواسته با شبه نظامیان داعش تروریست بجنگند، اما برخی ناظران هشدار داده اند که ممکن است این فتوا اشتباه فمهمیده شود و برخی تصور کنند که این نوعی تشویق و ترغیب برای یک جنگ طایفی است که مورد نظر سید سیستانی نیست. چرا که معروف است که شبه نظامیان داعش و هم پیمانان آنها همه سنی هستند و همین باعث ایجاد شبهه درگیری شیعه سنی همانند درگیری های سوریه میشود و از طرفی داعش هم تلاش می کند بر مناطق سنی نشین سیطره پیدا کند.

هشدار این ناظران با توجه به نقش آیت الله سیستانی در سازش و دوستی میان مردم عراق در مراحل گذشته می باشد چرا که ایشان در دوره های خشونت طایفی عراق ما بین سال های 2006 و 2008 همه را به آرامش و دوری از کشتار طایفی دعوت و به شدت از برپایی انتخابات دموکراتیک حمایت می کرد. همچنین در اواخر سال 2003 بود که سید سیستانی از مردم عراق خواست مشارکت گسترده ای در همه پرسی قانون اساسی داشته باشند که پس از آن نیز اولین دولت انتقالی تشکیل شد.

ترجمه: سید احمد احمدزاده

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha