شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 334544
۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
ماه رمضان

درهای توبه و رحمت در اين ماه بر روی بندگان باز شده و بايد در اين فرصت يک ماهه برای رسيدن به قرب الهی و دوستی با خدا دمی را از دست ندهيم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، تنی چند از فضلا و اساتید حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی با تشریح فرصت هایی طلایی ماه مبارک رمضان بر ضرورت استفاده بهینه از لحظه به لحظه این ماه تاکید کردند.

ماه رمضان فرصت دوستی با خداست

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان آذربایجان شرقی در خصوص فضايل ماه رمضان به خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز گفت: ماه رمضان تنها ماهی است كه به فرموده پيامبر اسلام(ص) ابتدای آن رحمت، وسط آن بركت و پايان آن مغفرت است.

حجت الاسلام سيد شهاب الدين حسينی تصریح كرد: عظمت رمضان به خاطر نزول قرآن است نه به خاطر روزه، روزه داری يكی از احكام قرآن است.

وی افزود: رمضان يک سفره گسترده است، انسانی كه به ميهمانی دعوت شده در سر سفره از نعمت های آن بهره مند می شود.

مدير كل تبليغات اسلامی استان آذربايجان شرقی هم  گفت: برای روزه دارهنگام افطارش دعايی است كه رد نمی شود و فرشتگان برای روزه دار تا وقتی كه افطار می كند استغفار می كنند.

روزه صاحبش را از آتش جهنم نجات می دهد

حجت الاسلام حميد عظيمی عنوان کرد: روزه گرفتن، پرهيز از اعمال و اخلاق بد، و نجات از آتش جهنم در روز قيامت است، روزه گرفتن در راه خدا صاحبش را از آتش جهنم دور می كند.

وی تاکید کرد: روزه انسان را بر صبر، شكيبايی و كنترل نفس تشويق می كند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهيزكردن عادت می ‌دهد و اطاعت كردن را ياد می ‌گيرد.

مدير كل تبليغات اسلامی استان آذربايجان شرقی عنوان کرد: درهای توبه و رحمت در اين ماه بر روی بندگان باز شده و بايد در اين فرصت يک ماهه برای رسيدن به قرب الهی و دوستی با خدا دمی را از دست ندهيم.

سفره‌های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی قرار نگیرد

 امام جمعه مرند هم درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با انتقاد از اینکه گاه سفره های افطار بهانه‌ای برای فخرفروشی و تجمل‌ گرایی میان خانواده‌ها تبدیل می شود، اظهار داشت: اطعام و احسان در ماه رمضان آثار اجتماعی مطلوب به دنبال دارد.

حجت الاسلام علی نعمت زاده افزود: مردم روزه‌ دار و مؤمن سراسر کشور در این ایام مبارک بیش از هر زمان دیگری به فکر نیازمندان و فقرا هستند و سفره‌های احسان جلوه خاصی به این ماه مبارک بخشیده است.

وی خاطرنشان کرد: سنت حسنه افطاری دادن در ماه رمضان، یکی از آداب و رسوم پسندیده مردم ایران است که ریشه در باورهای دینی دارد، چنانکه در روایتی از معصوم(ع) آمده هر مؤمنی که مؤمنی را در ماه رمضان اطعام کند برای او اجر آزاد کردن 30 بنده می باشد و برای او نزد خدا یک حاجت مستجاب قرار داده می شود.

امام جمعه مرند با بیان اینکه بهتر است اطعام در ماه رمضان ویژه نیازمندان و فقرا باشد، گفت: توجه به سیره عملی معصومین(ع) در زندگی شخصی و عرصه اجتماعی نشان می ‌دهد که آن بزرگواران نیز نسبت به اطعام ایتام و نیازمندان در ماه مبارک رمضان توجه ویژه و سفارش داشته‌اند.

حجت الاسلام نعمت‌ زاده با تاکید بر دوری از اسراف و مصرف‌گرایی در سفره های احسان ماه رمضان تصریح کرد: با توجه به گرانی‌های اخیر و سختی معیشت برای خانواده های کم‌ درآمد، گسترش فرهنگ انفاق و اطعام در جامعه ضرورتی انکارناپذیر است.

بزرگ ترین فرصت در ماه رمضان

امام جمعه شهرستان هریس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با اشاره به فرصت های طلایی نهفته در ماه رمضان خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن یکی از بزرگ ترین فرصت ها در ماه رمضان می باشد، چرا که قرآن بهار ماه رمضان است.

حجت الاسلام قهرمان احمدی افزود: امام باقر(ع) فرمودند: جوانی بهار عمر، بهار فصل ها فصل بهار و بهار ماه رمضان قرآن است.

امام جمعه هریس تاکید کرد: قرآن در این ماه نازل شد و ماه رمضان ظرف نزول قرآن کریم است و برهمین اساس ضرورت دارد که در ماه رمضان بیشتر با قرآن انس بگیریم.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: اگر فردی در ماه رمضان یک آیه قرآن را تلاوت کند، به اندازه یک ختم قرآن در ماه های دیگر ثواب دارد.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید: بهترین عبادت امت ما تلاوت قرآن کریم است و درجات بهشت برای هر انسانی به اندازه تعداد آیاتی است که انسان ها با آن مانوس شدند.

انسان روزه دار اهل کرامت الله است

همچنین معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه شعبانیه ایراد کردند که محتوای آن، رمضان شناسی است.

حجت الاسلام احمد نیک نام تاکید کرد: در بخشی از این خطبه آمده است: بالاتر از ماه رمضان نزد خدا ماه دیگری نیست، روزهای این ماه بهترین روزها، شب های آن بهترین شب ها و ساعات آن بهترین ساعات است.

استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به فرازی از خطبه شعبانیه "هو شهر دیعت فیه ضیافت الله" گفت: پیامبر اکرم(ص) در این خطبه می فرمایند: تمام مردم در این ماه به میهمانی خداوند دعوت هستند.

حجت الاسلام نیک نام اظهار داشت: انسان روزه دار وقتی از ماه رمضان خارج می شود، اهل کرامت الله است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد: ماه رمضان فرصتی است تا دست نیازمندان را بگیریم.

وی در پایان با اشاره به سختی های ماه رمضان اظهار داشت: تحمل تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان اگر برای رضای خدا باشد دارای ثواب و اجر فراوانی است.

گزارش: بیت اله احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha