شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
مرحوم صادقی مشاور حوزه

اخلاص در عمل از جمله ویژگی‌های این مشاور دینی بود، زمان، مکان، درآمد و... برای او مطرح نبود و تنها به ادای وظیفه فکر می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌جو در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت آقای نبی ‌صادقی از کارشناسان و مشاوران مرکز مشاوره حوزه، به خدمات وی در این مرکز اشاره کرد و اظهارداشت: مرحوم صادقی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و معنوی بودکه قبل از انقلاب در خرم‌آباد فعالیت‌های سیاسی گسترده‌ای داشت.

*چهل سال حضور موثر در قم

وی با اشاره به حضور 40 ساله او در قم، گفت: وی در دانشگاه قم که در آغاز وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود حضور یافت و در عرصه گزینش و پذیرش مشغول خدمت شد.

مدیر سابق مرکز مشاوره حوزه به حضور این مشاور در جامعه‌الزهرا (مکتب توحید سابق) در کنار فعالیت در دانشگاه قم، اشاره کرد و گفت: در سال 73 که مرکز مشاوره حوزه راه افتاد، وی از ارکان صفی و ستادی بود و علاوه بر حضور در عرصه مشاوره، در جلسات فکری نیز حضور مؤثر داشت.

*تربیت مشاور برای حوزه

وی به نقش این مشاور برجسته در عرصه تربیت مشاوران در راستای پاسخگویی به نیازهای مشاوره در سراسر کشور اشاره کرد و بیان داشت :‌ در این راستا مرکز مشاوره حوزه در دوره‌های مختلف، نزدیک به 200 نفر را از سراسر کشور دعوت می‌کرد و دوره آموزشی برای آنها برگزار می‌نمود که نتیجه آن تربیت 600 مشاور برادر و 400 مشاور خواهر در حوزه‌های علمیه کشور شد و از جمله اساتید برجسته این دوره‌ها، آقای‌صادقی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌جو با بیان این که مرحوم صادقی در کنار توجه به مشاوره حوزویان، به ارائه مباحث مشاوره‌ای و تربیتی برای ارگان‌های مختلف مانند سپاه، بسیج،‌ دانشگاه، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و... نیز اهتمام جدی داشت، تصریح نمود: وی در زمان تشکیل انجمن اسلامی معلمان فرهنگیان که مجموعه‌ای ولایت‌مدار و اصولگرا بود،‌ در جلسات هفتگی حضور می‌یافت و مباحث اخلاقی،‌تربیتی، اعتقادی و تفسیری مطرح می‌کرد.

*خدمت به آستانه مقدسه

وی‌ گفت: او علاوه بر مرکز مشاوره حوزه، سه سال نیز در مرکز مشاوره حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها حضور داشت.

مدیر سابق مرکز مشاوره حوزه در ادامه به سوابق علمی آقای نبی‌صادقی اشاره کرد و گفت:‌ وی فرد محققی بود؛ در عین این که طلبه نبود،‌ مطالبی که مطرح می‌کرد، محققانه و برگرفته از مبانی دین و علم روز بود و در کنار آن به کتاب‌های روانشناسی تسلط کامل داشت.

وی با بیان این که مرحوم صادقی در سخنرانی‌ها ده‌ ها آیه قرآن و روایات معصومین علیهم‌السلام را مطرح و نکات تفسیری آن را بیان می‌داشت،‌ ادامه داد:‌ وی در کنار تألیف، در عرصه تدریس جایگاه خاصی داشت و در جلسات خود مباحث اخلاقی را به صورت عمیق و جامعه مطرح می‌ساخت و تمام محورهای اخلاقی چون آثار، درمان، پیش‌گیری و... را مطرح می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌جو به اطلاعات گسترده صادقی درعرصه مباحث عقیدتی و کلامی اشاره کرد و گفت:‌ او در عرصه مهارت‌های زندگی،‌ازدواج، راهکارهای مبارزه با آسیب‌ها و گسست خانواده صاحب سخن بود. همچنین در مشاوره فردی، خانوادگی،‌ گروهی و عمومی توفیقات زیادی داشت و معمولاً جلسات وی مؤثر و تأثیرگذار بود.

*خدمت بی‌منت

وی به خصوصیات اخلاقی مرحوم نبی‌صادقی اشاره کرد و گفت:‌ اخلاص در عمل از جمله ویژگی‌های وی بود؛ زمان، مکان، درآمد و... برای او مطرح نبود و تنها به ادای وظیفه فکر می‌کرد. گله‌ای از خدمات نامناسب شغلی نداشت و همواره پاسخگوی مراجعه کنندگان بود.

*مشاور سیار

مدیر سابق مرکز مشاوره حوزه بیان داشت: در هفته به چهار شهر سفر می‌کرد و ‌ویژگی اخلاقی دیگر این مشاور دلسوز،‌ نظم بود؛ نسبت به نظم و آغاز و پایان جلسات در زمان مشخص بسیار حساس بود.

وی آرامش را از دیگر ویژگی‌های اخلاقی این مشاور فقید معرفی و بیان داشت: وی همواره با آرامش حرف می‌زد و این آرامش در تصمیم‌گیری و گوش دادن به مراجعه کنندگان دیده می‌شد.

*دلسوز برای حوزه و طلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌جو ادامه داد: حسن خلق و دلسوزی از دیگر ویژگی‌های ‌صادقی بود؛ بارها شاهد بودم که در مرکز مشاوره حوزه و مرکز مشاوره حرم در عین این که زمان حضورشان اتمام یافته بود، ولی به دلیل دلسوزی‌ که داشت، مشاوره خود را ادامه می‌داد تا به نتیجه مطلوبی دست یابد.

وی بیان داشت: مرحوم ‌صادقی در عین فرهیختگی و توانایی بالا در عرصه مشاوره، هیچ‌گاه با مخاطبان با غرور سخن نمی‌گفت و در جلساتی که دعوت می‌شد،‌ انتظار خدمات خاصی را نداشت، کسی بود که به لقاءالله پیوست و دلسوخته و دلسوز ملت بود؛ وی به تمام معنا ولایی بود و در عرصه‌ها و وقایعی که می‌دید مسئله‌ای موجب ناراحتی حضرت امام(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری شده است، بسیار اندوهگین می‌شد.

*در بند ساواک

وی با اشاره به اسارت آقای نبی‌صادقی در زندان ساواک و ممنوع‌ السخنرانی شدن وی گفت: روحیه ولایت‌مداری و اسلام‌خواهی این مشاور برجسته حوزه تا زمان بیماری و ارتحالش وجود داشت و به ولایت و روحانیت،‌ عشق می‌ورزید.

گفتنی است مرحوم نبی ‌صادقی از نیروهای وفادار به انقلاب و امام و رهبری هفته گذشته دارفانی را وداع گفت.

15/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha