جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 20, 2024
آیت‌الله مقتدایی

اختصاصی/نائب رئیس جامعه مدرسین با اشاره به این که با ضرب تازیانه و زندان و برخوردهای خشن بدحجابی اصلاح نمی شود، گفت: با تشویق و ترغیب و فرهنگ سازی و در مواردی با الزام، می توانیم این مسئله را به سامان برسانیم.

خبرگزاری حوزه/ شوراي فرهنگ عمومي كشور سالروز قيام مردم مشهد عليه كشف حجاب رضاخانی را به عنوان "روز عفاف و حجاب" نام‌‌گذاري كرده است. قيام مردم مشهد و واقعه‌ي مسجد گوهرشاد در مقابله با كشف حجاب، مصداق بارز مبارزه با منكري است كه متأسفانه آثار شوم آن روز به روز در حال گسترش است و مقابله با آن عزم ملی می طلبد.

با توجه به اهمیت موضوع مهم عفاف و حجاب خبرنگار خبرگزاری حوزه در گفت وگو با آیت الله مرتضی مقتدایی، نائب رئیس جامعه مدرسین و رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران به بررسی اهمیت حفظ حجاب در نظام اسلامی، راهکارهای مقابله با بدپوششان و وظایف نهادهای فرهنگی و آموزشی در کشور برای ترویج فرهنگ حجاب پرداخته که حاصل آن در پی می آید: 

*در سال های اخیر گاهی برخی افراد به اسلامیت نظام توجه نداشته و به همین دلیل نسبت به حجاب نیز چندان اعتقادی ندارند و می گویند بی حجابی چه مشکلی برای نظام ایجاد می کند؟! حضرتعالی این مساله را چطور ارزیابی می کنید.      

بسم الله الرحمن الرحیم. نظام ما که به دست مبارک بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام راحل(ره) تاسیس شد، یک نظام الهی و اسلامی است و خداوند ایشان را رحمت کند که در اوایل انقلاب بر اسلامی بودن ارکان نظام تاکید خاصی داشت.

بنده در همان ایام در شورای عالی قضایی خدمت می‌کردم و از نزدیک شاهد بودم که تعصب امام راحل(ره) به حدی بود که در تمام صحبت ها و ملاقات هایی که با مسئولان داشتند، تاکید می کردند نظام باید اسلامی باشد؛ دستگاه های قضایی و اجرایی و تقنینی همه باید اسلامی باشند.

هنگامی که تاکید بر اسلامی بودن نظام است، قاعدتا باید احکام اسلام در جامعه اجرا شود و بی تردید  یکی از مهم ترین موضوعات اسلامی، مسئله حجاب است.

مسئله حجاب از نظر شرعی نیز بسیار مهم است و یکی از احکام مهم اسلام است و درکشور اسلامی نیز باید اجرا شود. حجاب نماد نظام اسلامی است و اگر این نماد تخطئه شود و در خلاف مسیر اسلام قرار بگیرد، چگونه می توان ادعا کرد که این نظام اسلامی است در حالی که نماد غیر اسلامی دارد؟

* دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب، برای تخریب اسلامیت نظام تلاش می کنند و در سالیان اخیر نیز با کلید زدن جنگ نرم، برای ترویج ولنگاری در جامعه اقدامات مختلفی داشته اند. به نظر شما تمرکز تهاجم فرهنگی بر روی مسئله حجاب از چه دلایلی ناشی می شود؟        

طبیعی است که دشمنان نظام از ابتدای پیروزی انقلاب تمام تلاش شان را برای برهم زدن این نظام و فروریختن پایه های نظام اسلامی به کار گرفته اند و همیشه تمام هم و غم شان صرف لطمه زدن به انقلاب بوده است.

امروز نیز مهاجمان فرهنگ غربی دل های خودشان را به این مسئله خوش کرده اند که زنان و دختران ما تعهدی به موازین و شرع حجاب نداشته باشند و گاهی تصاویری نیز پخش می کنند که بانوان ایرانی در فلان مکان بی حجاب ظاهر شده اند؛ این مسئله اثبات می کند که آن ها می خواهند بگویند سیاست های ما در ایران پیاده شده است و مردم از نظام حاکم دل خوشی ندارند و تبعیت نمی کنند و نسخه های پیچیده شده ما را عمل می کنند.

به همین خاطر مسئله عفاف و حجاب بسیار مهم است و به نوعی با حیثیت نظام جمهوری اسلامی نیز گره خورده است و دشمنان تلاش می کنند تا می توانند از این طریق به انقلاب ضربه وارد کنند و به همین دلیل همه مسئولان رده بالای نظام و همچنین حوزه های علمیه وظیفه دارند سعی و کوشش کنند تا مسئله گسترش حجاب را در جامعه سامان دهند.

*آیا می توان این مسئله را پذیرفت که دختران و بانوانی که بدحجاب هستند، به اعتقادات دینی پشت کرده اند؟  

بنده معتقدم خانم ها و دختران نظام ما، از نظر فطری مسلمان هستند و همین بانوان هستند که در راهپیمایی ها و انتخابات ها با شور بسیاری شرکت می کنند و از نظام اسلامی حمایت می کنند.

اما گاهی برخی از این بانوان محترمه، تحت تاثیر تشویقات و تبلیغاتی که برای بدحجابی و بدپوششی در جامعه صورت می گیرد، قرار می گیرند و فریب می خورند درحالی که اکثر آن ها از نماز اول وقت خود مراقبت می کنند، روزه های خود را در ماه مبارک رمضان می گیرند و در مناسبت های دینی نیز حضور دارند.

* آیا افزایش شدت در برخوردهای سلبی و قهری با بدحجابی و بدپوششی می تواند راهکار مناسبی باشد؟

برخی افراد راهکاری های غیرمعقولانه ای ارائه می دهند که با ضرب تازیانه و زندان و برخوردهای خشن اقدام شود در حالی که ما می توانیم با تشویق، ترغیب و در گاهی موارد با الزام می توانیم این مسئله را به سامان برسانیم.

*نقش دولت را در زمینه حفظ و گسترش حجاب و مقابله با فضای بدپوششی چگونه ارزیابی می کنید؟ 

به اعتقاد بنده اگر دولت بنا داشته باشد که اوضاع حجاب را سامان دهد چه اشکالی دارد از خانواده خود شروع کند؛ به خانم هایی که در دستگاه دولتی، ادارات و دانشگاه ها خدمت می کنند یا قرار است استخدام شوند به آن ها تاکید کند که حجاب شما اسلامی باشد، مطمئن باشید آن ها نیز خواهند پذیرفت و شاهد تاثیر مثبت حجاب اسلامی طیف عظیمی از کارکنان دولت، ادارات و دانشگاه ها در فضای عمومی نظام و جامعه خواهیم بود.

*حوزه های علمیه و نهادهای تبلیغی چگونه می توانند به گسترش فضای حجاب اسلامی در جامعه کمک کنند؟

حوزه های علمیه، روحانیون  و ائمه جماعات و جمعه می توانند نقش مهمی در گسترش حجاب داشته باشند. آن ها با در اختیار داشتن منابر و تریبون های عمومی باید با اخلاق و سخنانی نیکو جوانان را به حفظ حجاب ترغیب و تشویق کنند و بر بیان روایات و آیات در این زمینه اهتمام داشته باشند.  

*به نظر می رسد تاکنون آن گونه که باید و شاید نهادهایی نظیر آموزش و پرورش، رسانه ملی و دانشگاه ها از ظرفیت خود برای گسترش حجاب استفاده نکرده اند؛ به نظر شما این نهادها چه نقشی را می توانند در این زمینه داشته باشند؟  

آموزش و پروش به عنوان یکی از مهم ترین رکن آموزشی نقش تاثیرگذاری در تربیت و تعلیم دانش آموزان دارد؛ به نظر بنده مدارس باید همان گونه که برنامه های قرآنی می گذارند و برای دانش آموزان جشن تکلیف برگزار می کنند، برنامه هایی نیز برای آشنایی دختران با حجاب اسلامی داشته باشند.

صداوسیما نیز نباید از ظرفیت های غنی خود برای تاثیرگذاری در زمینه حجاب غفلت کند چرا که در این زمینه بسیار نقش آفرین است.

بهتر است مسئولان رسانه ملی تلاش کنند برنامه ها، سریال ها و تبلیغ های کوتاه مدتی را برای ترویج مسئله حجاب در جامعه تهیه و تولید کنند و از کسانی که حجاب اسلامی دارند تکریم کنند و با این گونه اقدامات زمینه حجاب را در جامعه گسترش دهند چرا که در صورت استفاده از اقدامات خشن به نتیجه نخواهیم رسید و تبلیغ ها باید با مهربانی و تشویق باشد.

در مدارس و دانشگاه ها باید از برنامه های تشویقی برای استفاده از حجاب برتر بهره برد و رتبه هایی تشویقی برای دختران باحجاب در نظر بگیرند.

* مهم ترین وظیفه مسئولان را در این زمینه چطور ارزیابی می کنید؟

اولا همه اعضای جامعه باید بدانند حجاب یکی از نمادهای اسلامی نظام است و اگر این نماد خدشه دار شود چگونه می توانیم به دنیا بگوییم ما کشوری اسلامی هستیم و موازین دین را رعایت می کنیم؟

تمام مسئولان نظام، حوزه های علمیه و دانشگاه ها نیز باید در این زمینه احساس وظیفه داشته باشند و با خود عهد کنند به برکت این ماه الهی برای گسترش ارزش های اخلاقی در جامعه و به خصوص مسئله عفاف و حجاب و پیاده کردن موازین اسلامی همت و تلاش خود را به کار گیرند.

گفت وگو: محمد مهدی عنایت پور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha