پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
آیت‌الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی گفتند:مومنان حقیقی کسانی هستند که آیات خدا را به خوبی درک کرده و به آن عمل می‎کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید امروز در درس تفسیر سوره زمر در مدرسه علمیه حجتیه قم اظهارداشتند: آیه بیست و یکم سوره زمر در حقیقت تفسیر آیه هجدهم است که مومنان حقیقی کسانی هستند که آیات خدا را به خوبی درک کرده و به آن عمل میکنند.

ایشان افزودند:کسانی که نور خدایی داشته باشند قرآن را با قلب خود دریافت میکنند، ولی کسانی که قلبشان نور خدا و قرآن را دریافت نمی‏کند تقصیر خودشان است و در حقیقت بازگشت عمل خودشان است.

این مرجع تقلید اظهارکردند: قرآن احسن الحدیث است، زیرا هیچ دروغی در آن راه نیافته است؛ در واقع قرآن واقع نما و واقع گراست؛ قرآن پیش از نزول قرآن نوشته شده بود.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: یکی از ویژگی های قرآن که در این آیه به آن اشاره شده است متشابه و مثانی است؛ یعنی شبیه به هم و به شکل تکرار آمده است.

این مرجع تقلید یادآورشدند: وقتی آیات مرتبط با جهنم برای مومنان خوانده میشود آنها می‏ترسند و پوستشان جمع میشود، ولی این ترس زیاد طول نمیکشد، زیرا به یاد رحمت واسعه الهی میافتند و به این فکر میکنند که همین خداوند چقدر مهربان و بخشنده است.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: خداوند هر کسی را که بخواهد هدایت کرده و هر کسی را هم بخواهد هدایت نمی‏کند؛ هدایت و ضلالت بشر همگی به دست خود اوست.

ایشان گفتند: در اینجا نباید جبرگرایی از ذهن ما خطور کند، زیرا جبرگرایان به دنبال بهانه جویی هستند که آزادی عمل و گناه خود را به گردن جبر و خدا بیاندازند.

معظم له افزودند: خداوند هر کسی که به او گوش دهد او را دوست دارد و طبیعی است که کسی که عامدا نافرمانی میکند و بارها از هدایت خدا خارج شده است گمراه خواهد شد.

این مرجع تقلید بیان کردند: هیچ کس بدون جهت از توفیق محروم نمیشود و هیچ کسی نیز بی دلیل موفق نمی‏شود؛ هدایت به دو شکل است که شکل اول آن هدایت خاص است که شامل همه بندگان خداست که اگر فرد دراین هدایت جای گرفت، به هدایت خاص راه مییابد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha