چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
 آیت‌الله کمالوند

در مرکز شهر خرم آباد و در میان بافت قدیمی شهر در راسته بازار روز و در مجاورت امامزاده زید بن علی(ع)این شهر، مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد، چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند

حجت الاسلام سید لطف الله حیات الغیب، مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در لرستان، با اشاره به تاریخچه این مدرسه اظهارداشت: از تثبیت مرجعیت عامه آیت الله العظمی بروجردی از بزرگان دینی و مفاخر لرستان و در شرایطی که کشور از یک سو تحت تاثیر فعالیت و اقدامات فداییان اسلام و مقدمات تشکیل جبهه ملی قرار داشت و از طرفی دیگر در خرم آباد علمای بزرگ و تاثیر گذاری چون شیخ عبدالرحمان مجتهد لرستانی ،  سید حیدر طاهری، ابوتراب جزایری از دنیا رفته بودند، آیت الله حاج روح الله کمالوند در پی در خواست و اصرار مردم و به نمایندگی از طرف آیت الله العظمی بروجردی به خرم آباد بازگشت که ایشان در طول اقامت دائمی اشان اقدامات زیادی انجام دادند که تاسیس مدرسه علمیه از آثار ماندگار این عالم ربانی است.

وی افزود: با تاسیس مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد که از بزرگترین نمودهای عینی سازماندهی نیروهای مذهبی بود، پرداخت شهریه طلبه‌هایی که در آنجا درس می خواندند نیاز به منابع مالی داشت که تامین این منابع از عهده ی مردم عادی خارج بود لذا آیت الله کمالوند دارایی خود را که از اجدادش به ارث برده بود برای دوام این مدرسه و تحصیل طلاب  صرف کرد.

سابقه مدرسه در فعالیتهای سیاسی و فرهنگی

مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد، ادامه داد: این مدرسه در طول تاسیس خود، بعنوان محل اجتماع مراسم مذهبی سیاسی و فرهنگی کشور بوده است، بطوری که همیشه بزرگترین مراسم بزرگ تقویمی در این مدرسه برگزار شده و می شود.

فضای فیزیکی مدرسه علمیه کمالیه خرم اباد

وی، خاطرنشان ساخت: مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد هم اکنون 2 هزار متر مربع مساحت دارد و در آینده نزدیک نیز برای  ایجاد رشته های تخصصی و افزایش سطح دروس، فضای آن نیز افزایش می یابد بطوری‌که هم اکنون تعدادی از مغازه های اطراف این مدرسه در بافت قدیمی حاشیه آن خریداری شده است تا به فضای افزوده شود.

تحصیل 150 طلبه

این استاد حوزه، با بیان اینکه هم اکنون 150 طلبه در پایه های 7 تا 10 در مدرسه علمیه کمالیه خرم‌آباد تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: از آنجایی که برنامه‌های این مدرسه  با جدیت و نظم خاصی انجام می گردد،بسیاری از طلاب علاقمند تحصیل در این مدرسه هستند.

برپایی کرسی درس خارج فقه

حجت الاسلام حیات الغیب، با بیان این مطلب که در این مدرسه درس خارج برپا است، اذعان داشت: طلاب این حوزه درس خارج فقه خود را در محضر آیت الله حاج شیخ عباسعلی صادقی که هم اکنون  تولیت این مدرسه را عهده‌دار است، فرا می‌گیرند.

به گفته وی،آیت الله صادقی، متولد 1304 هجری شمسی  از روستای کیسار استان اصفهان بوده و تاکنون که قریب به 90 سال از عمر با برکت ایشان می گذرد به تربیت شاگردان فراوانی در استان لرستان همت گماشته است.

راه اندازی سطح 3

این استاد حوزه، با یادآوری اینکه هم اکنون طلاب در این مدرسه تا سطح 2 مشغول تحصیل هستند، ابراز داشت: با توجه به نیازهای استان در صدد ارتقای فضای فیزیکی این مدرسه هستیم که اگر این مهم صورت گیرد، سطح 3 نیز در مدرسه راه اندازی خواهدشد.

حضور 12 مدرس در مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد

به گفته حجت الاسلام حیات الغیب، هم اکنون 12 استاد در این مدرسه به صورت تمام وقت به طلاب این مدرسه دروس حوزوی را آموزش می دهند و کلاسهای درس اخلاق این مدرسه نیز چهارشنبه هر هفته دایر است.

*فعالیت ورزشی طلاب

حجت‌الاسلام حیات الغیب با اشاره به جایگاه ورزش در  اسلام بیان داشت: طلاب مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد در رشته های فوتسال و تیر اندازی در سالن سپاه حضرت ابوالفضل(ع) این شهر به فعالیت ورزشی می پردازند و در تیراندازی نیز طلاب این مدرسه درخشش و استعداد خود را نشان داده اند

وی با اشاره به برنامه‌های جانبی از حضور طلاب در مدارس، دانشگاهها و سایر نهادهای اجرایی و فرهنگی استان خبرداد و گفت: بنا برموقعیت جغرافیایی خود در مرکز شهر واقع شده که محلی برای پاسخ به سوالات دینی و شرعی مردم و مردم مسائل شرعی خود را با روحانیون و مبلغان مدرسه در میان می‌گذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha