شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خبر گزاری حوزه

استاد دانشکده تاریخ اصفهان گفت: در زمان مشروطه روحانیونی چون شیخ فضل الله نوری بر انقلاب مشروطه مشروعه تاکید داشتند چرا که معقتد بودند قانون باید بر اساس قوانین دینی باشد.

مرتضی دهقان نژاد، استاد دانشکده تاریخ اصفهان، در گفتگو با خبرنگار حوزه در اصفهان با اشاره به سالروز انقلاب مشروطه اظهار داشت: می توان گفت تمامی انقلاب ها با دلایل یکسان نگرانی از وضع موجود برای ایجاد وضعیت مطلوب در جامعه رخ می دهند.

وی افزود: در دوران مشروطه نیز مردم خواستار اجرای قانون و عدالت بودند چرا که حاکمیت نمی توانست خواسته‌های مردم را پاسخگو باشد.

این استاد دانشگاه، با مقایسه مشروطه و انقلاب اسلامی ادامه داد: به طور کلی بیشتر مبانی این دو انقلاب به یکدیگر شبیه هستند و به طور مثال گروه های مختلف ملی گرا، مذهبی و گروه های روشنفکر غیرمذهبی غرب گرا و روشنفکر مذهبی در انقلاب مشروطه شرکت داشتند که همین گروه ها در انقلاب اسلامی نیز شرکت داشتند.

وی تاکید کرد: در انقلاب مشروطه، گروه های اسلام گرا به رهبری شیخ فضل الله نوری در انقلاب مشروطه بر حاکمیت دینی تاکید داشتند به گونه ای که گرچه در ابتدا نام مجلس شورای ملی به تصویب رسیده بود اما در ادامه با مقاومت مردمی این نام به مجلس شورای اسلامی تغییر کرد.

دهقان نژاد، با اشاره به تاکید شیخ فضل الله نوری به انقلاب مشروطه مشروعه ابراز داشت: انقلاب مشروطه در راستای ایجاد حکومتی مبنی بر اجرای قانون اساسی بود و بر همین مبنا شیخ فضل الله نوری تاکید داشت که این قانون باید بر اساس قوانین دینی باشد.

وی اضافه کرد: شاید بزرگ ترین دلیل اینکه این انقلاب را موفق می دانند این است که محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست و عشایر پس از استبداد صغیر قدرت پایتخت را به دست گرفتند و به جای روشنفکران و متفکران مورد نظر رئیس ایلات قدرت را در دست گرفت.

دهقان نژاد خاطرنشان ساخت: اگر همان گروه قبلی قدرت را در دست داشتند به یقین شیخ فضل الله نوری نیز اعدام نمی شد و شاید این انقلاب به شکست نیانجامیده بود.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha