چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اعرافی

رئیس جامعة المصطفی، عدالت بین‌المللی را راهبرد جمهوری اسلامی خواند و گفت: دنیای استکبار این رویکرد ایران اسلامی را بر نمی تابد و ایران هراسی را در دنیا ترویج می دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، در دیدار سفیر کومور در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدگاه مترقی اسلام به حقوق بشر، گفت: اسلام و فرهنگ ایرانی به ما آموخته که با همه بشر روابط دوستانه‌ای داشته باشیم.

وی، با اشاره به رویکرد ویژه ایران به آفریقا، خاطرنشان کرد: در گذشته تاریخی ایران و کومور نیز حلقه‌های ارتباط و اتصال وجود داشته است. در دوره جدید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روابط این دو کشور عمق بیشتری یافته و بار اصلی روابط، بر دوش جامعه‌المصطفی بوده است.

*ارائه الگوی نظام اسلامی ایرانی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که ایران به رغم همة مسائل، کشوری قدرتمند به شمار می‌رود و از نظر علمی در منطقه می‌درخشد و در ابعاد گوناگون در حال پیشرفت است، ابراز داشت: این دستاوردها، در سایه اسلام، انقلاب و ایمان مردم و نیز مقاومت و بردباری آنان حاصل شده و الگوی جدیدی از نظام اسلامی و ایرانی به شمار می‌رود.

*راهبردهای ایران در عرصه بین الملل

رئیس جامعة المصطفی، با بیان این که مسلمانان و کشورهای جهان سومی می‌توانند به ایران بنگرند و پیشرفت‌های آن را بررسی نمایند، تصریح کرد: ما در عرصه بین‌الملل بر چند نکته و راهبرد تأکید داریم؛ یکی از آنها، نیاز بشر به دانش‌ و فناوری است که همه باید به این سمت برویم.

*عدالت جهانی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، عدالت بین‌المللی را دومین راهبرد جمهوری اسلامی برشمرد و ادامه داد: جهان شاهد بی‌عدالتی‌های فراوانی است و باید تبعیض‌ها برچیده شود و همه بشر در فناوری‌های علمی، اقتصادی و... سهیم باشند.

وی،‌ با بیان این که متأسفانه، نظام سلطه باعث شده است که محرومیت در آفریقا موج بزند، اظهار داشت: آخرین نمونه تبعیض‌ها، جریانات فلسطین و غزه است. نمی‌توان پذیرفت در حالی که 80 درصد ثروت‌ها، منابع و معادن، در آفریقا و آسیا قرار دارد، ولی 80درصد ثروت‌های جهانی را اروپا و آمریکا در اختیار داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این که باید علم، فناوری و پیشرفت مادی، در کنار عدالت و توزیع درست ثروت در جهان قرار گیرد، معنویت را از نیازهای ضروری بشر برشمرد و تصریح کرد: اگر اخلاق و ارزش‌های متعالی از زندگی بشر حذف شود، خواسته‌های انسان تأمین نخواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه بر ضرورت نزدیکی کشورها به ویژه کشورهای آسیایی و آفریقایی برای بازسازی جهان تاکید کرد و گفت: اگر کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد باشند، می‌توانند نقش مهم‌تری ایفا نمایند.

*جایگاه مطلوب بین المللی ایران

وی ادامه داد: تجربه ایران اسلامی نشان داد که اهداف دست‌یافتنی است؛ ما تحت سلطه بودیم و آزادی، عدالت و معنویت از ما سلب شده بود، ولی با آمدن امام(ره) و خواست ملت، اکنون، علم و فناوری را در اختیار داریم و از جایگاه مطلوب بین‌المللی برخورداریم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با ابراز نگرانی از وجود برخی جریانات در دنیای اسلام، گفت: برخی مسائل در دنیای اسلام به چشم می‌خورد که باید کشورهای اسلامی به آن حساس باشند.

*خواست دنیای استکبار را اجراء نکنیم

رئیس جامعة المصطفی، بی‌حسی و بی‌حرکتی در جهان اسلام را خواست دنیای استکبار دانسته و تصریح کرد: دشمنان می‌کوشند که در نسل جوان و دولتمردان اسلامی، حس لازم برای پیشرفت رشد نیابد. از سوی دیگر، برای عقب‌مانده نگاه‌داشتن آنان در زمینه‌های علمی و اقتصادی برنامه‌ریزی می‌کنند. دامن زدن به اختلافات بین کشورهای اسلامی و نیز پررنگ‌ کردن اختلافات مذهبی، اعمال تندروی و کارهای ناروا به نام اسلام، از دیگر مسائل نگران‌کننده به شمار می‌رود.

*ایران؛ حامی امت اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ایران فارغ از تفکرات قومی، نژادی و مذهبی، در کنار امت اسلامی قرار دارد. یکی از نمونه‌های آن، حمایت از مردم غزه،‌ بی‌توجه به این گونه مسائل است. نباید به دنبال خشونت، ترور و تندروی باشیم، بلکه باید دوستانه، در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

*پاسخ امام خمینی(ره) به سران شوروی سابق

عضو جامعه مدرسین حوزه اضافه کرد: در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، مقامات کمونیستی به ایران پیغام دادند که از مبارزان افغانستان حمایت نکنید تا ما نیز از شما در جنگ با عراق حمایت نماییم، ولی امام خمینی(ره) نپذیرفتند و اعلام کردند که در کنار مظلومان و محرومان باقی خواهیم ماند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، بخشی از انرژی جهان اسلام، در اختلافات بی‌حاصل و درگیری با تروریست‌ها و تجزیه‌طلبان تلف شد و نگرانیم که این اختلافات در آفریقا نیز نفوذ کند.

*تلاش دشمنان برای ایران هراسی

وی همچنین ایران هراسی را یکی از نقشه های شوم دشمنان خواند و گفت: ما در خدمت ملت‌ها هستیم. یکی از نشانه‌های صداقت ما، فعالیت مؤسسة تبیان در کومور است که به ملت این کشور خدمت می‌ کند. تحصیل برخی از دانشجویان کوموری در المصطفی، نشانه دیگری در این زمینه می باشد.

رئیس جامعة‌المصطفی، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تدوین 150رشته اسلامی، انسانی و اجتماعی در المصطفی و واحدهای مربوط به آن در دیگر کشورها، ابراز داشت:‌ برای سال جاری، پنج نفر بورسیه از کومور خواهیم پذیرفت. همچنین می‌کوشیم تا یکی دو نفر از متقاضیان کوموری در رشته‌های دیگر، در دانشگاه‌های ایران بورس شوند.

*فعالیت های موسسه تبیان کومور

در این دیدار، آقای رحیمی»، نماینده المصطفی در کومور نیز درباره فعالیت های مؤسسه تبیان گفت: این مؤسسه در سال 2007 تأسیس شد و به ترتیب در سال 2008، 2009 و 2010، در رشته حقوق، منابع انسانی و علوم قرآن و حدیث پذیرش دانشجو داشت. تاکنون سیصد طلبه کوموری در این مؤسسه درس خوانده و 85 نفر نیز در مقطع کارشناسی دانش‌آموخته شده‌اند. اکنون نیز 130 نفر در حال تحصیل در مؤسسه هستند.

وی ادامه داد: امروزه، 20 نفر از دانش‌آموختگان‌ مؤسسه، در کشورهایی مانند فرانسه، سنگال، ماداگاسکار، اوگاندا و... مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند. یک نفر نیز با مدرک کارشناسی مؤسسه، در ایران در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کند.

رحیمی اضافه کرد: تاکنون، 34 طلبه کوموری به ایران اعزام شده‌اند. همچنین 60 استاد ممتاز کومور نیز در مؤسسه با ما همکاری دارند که همگی از برادران اهل تسنن هستند و این امر نشان‌دهندة حسن نیت المصطفی است.

نماینده المصطفی در کومور، با اشاره به حمایت این مرکز از دانشجویان دختر کوموری در ماداگاسکار، افزود: 450 دانشجوی دختر کومور، در شش خوابگاه، تحت حمایت المصطفی در ماداگاسکار حضور دارند. سال گذشته، ده نفر را در مؤسسه بورس کردیم و پنج نفر را نیز برای امسال در نظر گرفته‌ایم.

*سپاسگزاری سفیر کومور

براساس اعلام المصطفی، سفیر کومور در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار،با تاکید بر لزوم تقویت روابط دیپلماتیک، از ارتباطات و همبستگی ایران با کومور سپاسگزاری کرد و خواستار تبادلات علمی جامعه‌المصطفی با مراکز علمی این کشور شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha