دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ |۱۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 27, 2024
مکارم

غربی‌ها که امروز داعیه مبارزه با داعش را دارند براساس برنامه همیشگی خود اقدام می‌کنند، یعنی یک روز اینها را می‌آورند و یک روز هم می‌برند و اتفاق خاصی نیز نمی‌افتد مثل این‌که روزی صدام را آوردند و روزی هم بردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعةالمصطفی، با تقدیر از فعالیت‌های گسترده این مرکز علمی در نشر معارف قرآن و اهل‌بیت‌(ع)، گفتند: این مرکز در نشر علوم اهل‌بیت‌(ع) فعال است و طلاب پیش از هر چیز باید به نقش علم و زندگی خود واقف باشند چنان‌که پیامبر‌(ص) فرمودند "علم امانت خداست و علما امانت‌داران الهی هستند"، پس نباید در این امانت‌الهی خیانت کنیم و حق این امانت را نیز باید به بهترین ادا کنیم که ادای آن یاد گرفتن و تعلیم دادن است.

ایشان افزودند: امام علی‌(ع) نیز فرمودند که کسی که می‌خواهد دیگران را تربیت کند ابتدا باید خودش را تربیت کند و مقام کسی که به تربیت نفسش می‌پردازد از مربی مردم بیشتر خواهد بود.

معظم له با بیان این که اسلام یک دین جهانی است و هیچ حد و مرزی را نمی پذیرد و در آن نژاد و قومیت‌ها یکی هستند و عامل برتری بر دیگری نیستند، ابراز داشتند: عامل برتری دهنده انسان‌ها تقوا پرهیزگاری و اخلاص است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که معیار اصلی در اسلام تقوا است، یادآور شدند: دنیا از نظر اسلام یک خانواده بزرگ است و همه با هم برادر هستند و باید این جامعه بشری را بر پایه ایمان و علم بنا کرد.

این مرجع تقلید، فلسفه وجودی جامعةالمصطفی را در همین مسیر دانسته و گفتند: این مرکز برای نشر معارف قرآن و اهل‌بیت‌(ع) تاسیس شده تا پیام اسلام ناب را‌ به سراسر جهان برساند.

معظم له ادامه دادند: المصطفی تاکنون از 35 هزار نفر را تربیت کرده که 12 هزار نفر از این تعداد امام جمعه، خطیب، استاد و شخصیت‌های طراز اول و تاثیرگذار در بلاد مختلف هستند. این مرکز با هزار مرکز اسلامی و علمی در سراسر جهان در ارتباط است تاکنون 30 هزار اثر علمی از المصطفی منتشر شده است که 2 هزار اثر آن توسط خود المصطفی و مابقی توسط تربیت شدگان و اساتید المصطفی منتشر شده است.

ایشان تصریح کردند:‌ این مرکز و دیگر مراکز حوزوی باید همچون ستارگانی درخشان در دنیا بدرخشند و نورافشانی کنند و معارف اهل‌بیت‌(ع) را به سراسر دنیا برسانند و دنیا را از خطراتی که امروز آنها را تهدید می‌کند نجات دهند؛ زیرا نجات دنیای امروز در گرو ترویج معارف قرآن و اهل‌بیت‌(ع) است.

این مرجع تقلید در ادامه به ذکر نکاتی پیرامون حرکت المصطفی پرداختند و گفتند: المصطفی باید در مسیر وحدت جهان اسلام تلاش کند و از هر نوع اقدامی که وحدت را خدشه‌دار کند بپرهیزد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: فتنه داعش براساس همین مسئله ایجاد شد، آنها سعی کردند که جهان اسلام را به جان هم بیاندازند.

معظم له یادآور شدند: غربی‌ها که امروز داعیه مبارزه با داعش را دارند بر اساس برنامه همیشگی خود اقدام می‌کنند یعنی یک روز اینها را می‌آورند و یک روز دیگر هم می‌برند و اتفاق خاصی نیز نمی‌افتد مثل این‌که روزی صدام را آوردند و روزی هم بردند، در این میان هیچ اتفاق خوبی برای جامعه اسلامی نمی‌افتد، پس ما باید متحد شده و نقشه‌های آنها را نقش بر آب کنیم.

ایشان، توسعه زبان‌های مختلف جهان در بین طلاب را از دیگر وظایف المصطفی دانسته و خاطرنشان کردند: ائمه‌(ع) با زبان هر قوم و هر کشور با  آنها صحبت می‌کردند تا معارف را به بهترین شکل منتقل کنند ما نیز باید از همین الگو استفاده کرده و با توسعه زبان‌های هر کشور بتوانیم معارف را منتقل کنیم.

این مرجع تقلید، زدودن خرافات از جامعه اسلامی را از وظایف طلاب المصطفی ذکر کردند و گفتند: اشاعه خرافات یکی از ابزارهای مهم دشمنان در میان مسلمانان است، داعشی‌ها سعی دارند به همه بفهمانند که اسلام آلوده خرافات است به همین خاطر اوباما و رسانه‌های غربی به جای نام داعش، از حکومت و دولت اسلامی نام می‌برند. همه این‌ها دقیق و حساب شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند: خرافات در اسلام جایی ندارد و ما هستیم که باید این خرافات را از دامن مسلمانان بزداییم.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی، کار اصلی دشمن را شبهه افکنی در دین عنوان کردند و بیان داشتند: ما باید با شناسایی شبهات، پاسخ های علمی را ارائه دهیم؛ زیرا هیچ شبهه‌ای در اسلام نیست که با پاسخ‌های علمی جواب داده نشود.

ایشان، فن مناظره را یکی از آموزش‌های اصلی دانست که باید به طلاب داده شود،گفتند: مناظره یک فن است. دانش به تنهایی کافی نیست و اگر کسی نتواند از این فنون به خوبی استفاده کنند به رغم داشتن علم بیشتر، ممکن است که محکوم شود. پس باید به این فنون تسلط داشت.

معظم له در پایان خطاب به طلاب غیرایرانی تصریح کردند: یکی از سفارشات بنده به شما طلاب عزیز این است که در برخورد با دشمنان همیشه بهترین روش و الگو را انتخاب کنید، هیچ گاه عصبانی نشوید و در مقابل فحاشی دشمنان خویشتن‌دار باشید؛ زیرا مردم افراد فحاش را نمی‌پذیرند. برخورد خوب و صحیح و منطقی از بهترین روش‌های برای جذب مردم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha