جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مرادی امام جمعه موقت شیراز

حوزه / نقش سازنده و مؤثر در جامعه از سوي امامان جمعه، نيازمند يک سري ويژگي‌ها و صفات فردي و اجتماعي است که در صورت تحقق آن‌ها، امام جمعه، به فردی موفق تبدیل خواهد شد.

حجت الاسلام محمد حسن مرادي، امام جمعه موقت شيراز در گفتگو با خبرگزاري «حوزه» در شيراز، با اشاره به اهمیت نماز در اسلام اظهارداشت:  يکي از ارکان مهم نماز‌جمعه، ائمه جمعه مي‌باشند که هم به عنوان نماينده ولی فقیه و رابط ميان حکومت با مردم بوده و هم به عنوان مبلّغان ديني و مروّجان ارزش‌هاي اسلامي و هدايتگران جامعه مطرح هستند.

وي در مورد وي‍ژگي هاي يك امام جمعه موفق افزود: اولين و مهم‌ترين ويژگي امام جمعه، محبوبيت مردمي وي است، چراکه اولين وظيفه مهم امام جمعه، اقامه نماز‌جماعت است که پيشوايان اسلام بر محبوبيت و مقبوليت امام جماعت و مورد رضايت و پذيرش‌بودن او نزد نمازگزاران، تأکيد فراواني نموده‌اند.

امام جمعه موقت شيراز افزود: يکي از ابزارهاي مهم براي يک امام جمعه مطلوب، آشنايي با اصول اوليه مديريت است. با توجه به اهميت برنامه‌ريزي در کارهاي ديني، فرهنگي، آموزشي، سياسي و اجتماعي شهر، ضروري است که ائمه جمعه، اولين برنامه‌ريز باشند تا بتوانند مردم را هم به منظور تقويت بنيه ديني و مذهبي آنان و هم به منظور بهره‌برداري از مسائل سياسي و اجتماعي و ارتقاي ميزان آگاهي آحاد مردم مهيا سازند.

وي گفت: ائمه جمعه با آگاهي کامل نسبت به اصول مديريتي، علاوه بر مشورت با اعضاي ستاد اقامه نماز و نمازگزاران، بتواند با جلسات متعدد کيفي با گروه‌هاي حقيقي و حقوقي، از پشتيباني آنان در سامان‌دهي امور، تصميم نهايي را خود اتخاذ و اعمال نمايد. اهميت اين موضوع تا آنجا است که رسول اکرم(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌و‌سلم) شخصاً مديريت و امامت مسجد‌النبي را به عهده داشتند و در غياب ايشان، مديريت مسجد به عهده کساني بوده است که به تشخيص آن حضرت صلاحيت امامت را داشته‌اند.

حجت الاسلام مرادي خاطر نشان كرد: شکي نيست که يک امام جمعه موفق، در بين مردم است و بدون مردم توان ايفاي رسالت خويش را از دست مي‌دهد، فلسفه وجودي عالمان دين آن است که اولاً: فقيه در دين شوند ثانياً: به هدايت و انذار مردم بپردازند، ثالثاً: با شناخت حساسيت‌ها و شرايط و واقعيت‌هاي موجود، دست به آسيب‌شناسي زده، آن‌گاه چون طبيبي دوّار در کنار هر حادثه و واقعه‌اي ضمن راهنمايي و ارشاد و همدردي با تشنگان معارف اسلامي، نسخه شفابخش بپيچند؛ لازمه اين کار مهم آن است که  امام جمعه تلاشگر، به عنوان يک روحاني و داعي الي‌الله فردي اجتماعي باشد و خود را تافته جدا بافته از جامعه نداند.

وي گفت: بي‌شک راز محبوبيت يک امام جمعه موفق، در گرو خوش‌خُلقي اوست و رمز «مردم‌داري» در پرتو «خوش‌رويي» مي‌باشد. خوش‌رفتاري در برخورد با مردم، همچون آهن‌ربايي است که فلز وجود انسان‌ها را به‌سوي خود مي‌کشاند و دل‌هاي پراکنده را به هم وصل مي‌کند.

امام جمعه موقت شيراز تصريح كرد: ضروري‌ترين نکته‌اي را که يک عالم ديني و مبلّغ و مربّي انسان‌ها و جامعه بايد مورد توجه خاص قرار دهد، اخلاص است. اخلاص به معني پاک نمودن عمل و نيت از غير خداست. اين ويژگي، يک ويژگي ضروري براي امام جمعه است و تأثير زيادي در جذب مردم خواهد داشت، چرا‌که اگر عملي براي خدا باشد، خداوند زمينه‌هاي تأثير‌گذاري آن را فراهم مي‌سازد.

وي اشاره كرد: ائمه جمعه با توجه به وجود جناح‌ها و گرايش‌هاي سياسي مختلف در هر جامعه و نيز گروه‌ها و قبايل محلي در هر منطقه، بايد به گونه‌اي رفتار نمايند که همه کساني‌که در مسير نظام اسلامي قرار دارند، احساس کنند که امام جمعه با آن‌ها و پشتيبان آنان است. شأن و جايگاه والاي امامان جمعه بالاتر از آن است که خود را در دايره بسته و تنگ يکي از جناح‌هاي سياسي قرار دهند، بلکه بايد خود را محور وحدت در جامعه قرار دهند تا همگان را به‌سوي خويش و نمازهاي جمعه جذب نمايند.

حجت الاسلام مرادي خاطرنشان كرد: مؤثرترين اموري که موجب مطلوبيت و موفقيت امامان جمعه مي‌شود، خطبه‌هاي خطيب جمعه است. اگر خطبه‌هاي نماز‌جمعه از ويژگي‌هاي فني و مهارت‌هاي لازم که در فن خطابه پيش‌بيني شده، برخوردار باشد، قطعاً مي‌تواند همه کساني‌که دل در گرو دين و يا حتي مشکلات جامعه يا دغدغه زندگي سالم و سعادتمند شخصي دارند را به جايگاه‌هاي نماز‌جمعه کشانده، زندگي آنان را با اين عبادت برتر الهي پيوند زند، و اين يکي از فلسفه‌هاي اصلي تشريع نماز‌جمعه در اسلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha