دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
رضا مختاری

حوزه/ مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه، گفت: باید نهضت کتابخوانی را در کشور راه‌‌اندازی کرد و ذائقه مردم را تغییر داد؛ چراکه امروز تماشای تلویزیون از معضلاتی است که گریبانگیر جامعه شده و مردم از موضوع کتاب و کتابخوانی دور مانده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به موضوع کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و اظهارداشت: کتاب خوب بیشترین نقش را در پرورش شخصیت انسان می تواند داشته باشد و برای رفع مشکلات و بالابردن آگاهی ها بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان این مطلب که کتابخوانی نوعی عبادت است، اظهار داشت: کتابخوانی نوعی دانش اندوزی است و روایات بسیاری در این موضوع وارد شده است.

مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه بیان داشت: کتاب مهمترین وسیله انتقال معلومات گذشته به حال است که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

این کارشناس حوزوی در ادامه به ویژگی های یک کتاب خوب پرداخت و گفت: یک کتاب خوب باید در سه مرحله پژوهش، نگارش و ویرایش و آرایش، صاحب امتیاز باشد تا بتوان عنوان کتاب خوب را بر آن اطلاق کرد.

*دلائل کاهش سرانه مطالعه در کشور

حجت الاسلام والمسلمین مختاری به دلائل کاهش سرانه مطالعه در کشور اشاره و ابراز داشت: یکی از دلائل این کاهش، نچشیدن طعم و لذت کتابخوانی توسط جامعه است؛ چراکه برخی نمی دانند که کتاب چه مشکلاتی را حل می‌کند و چه دردهایی را بهبود می‌بخشد.

وی عدم دسترسی به کتاب را یکی دیگر از دلائل کاهش سرانه مطالعه در کشور عنوان کرد و افزود: باید مراکز عمومی همچون مساجد، حسینیه ها، ایستگاه راه آهن و اتوبوس و نانوایی ها را به کتابخانه مجهز کرد تا مردم بتوانند در اوقات فراغت خود از این کتب بهره مند شده و با موضوع کتابخوانی بیشتر انس پیدا کنند.

مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه یادآور شد: امروز عدم عرضه کتاب های خوب به سراسر کشور از دیگر معضلاتی است که در جامعه وجود دارد؛ چراکه هزینه بالای چاپ و ارسال کتاب باعث شده تا کتب های مفید به سایر استان ها عرضه نشود.

*باید ذائقه جامعه را تغییر داد

این کارشناس حوزوی تأکید کرد: باید نهضت کتابخوانی را در کشور راه انداخت و ذائقه مردم را تغییر داد؛ چراکه امروز تماشای تلویزیون از معضلاتی است که گریبانگیر جامعه شده و مردم را از موضوع کتاب و کتابخوانی دور نگه داشته است.

*حوزه های علمیه و کتابخوانی

حجت الاسلام والمسلمین مختاری خاطرنشان ساخت: امروز متأسفانه کتابخوانی در حوزه همانند گذشته نیست و ما بزرگانی همچون شیخ آقا بزرگ تهرانی و علامه سید محسن امین عاملی را داشته ایم که در این عرصه بسیار پررنگ عمل کرده و عطش کتابخوانی داشتند.

مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه در پایان تصریح کرد: این خسارت بزرگی است که حوزویان از مطالعه دور بوده و به دنبال کتاب های چاپ شده جدید نباشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha