شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
میرزا

حوزه / یادواره شهید سردار جنگل و 150 شهید طلبه و روحانی استان گیلان، با حضور مسئولین، روحانیون، خانواده های شهدا و عموم مردم ولایتمدار، در مسجد سلیمان داراب رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از رشت، حجت الاسلام محمد جمالی، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون گیلان، امروز در این مراسم با اشاره به روند برگزاری یادواره سردار جنگل و 150 شهید طلبه  و روحانی استان، اظهار داشت: ستاد کنگره میرزاکوچک خان در سال 1389 در قالب چهار کمیته تخصصی شروع به فعالیت کرد که مهمترین اهداف این کنگره، شناسایی و حفظ آثار شهدای طلبه و روحانی استان، ترویج فرهنگ شهادت، تجلیل از خانواده های روحانی ایثارگر و تدوین فیلم مستند شهدای روحانی است.

دبیر ستاد یادواره سردار جنگل و 150 شهید طلبه و روحانی  گیلان افزود: پنج هزار برگ سند توسط این کنگره درباره میرزاکوچک خان جمع آوری شده است.  همچنین کتاب جامع میرزاکوچک خان نیز تهیه و در صورت تامین اعتبار، چاپ خواهد شد.

وی با اشاره به آمار طلاب و روحانیون بسیجی استان گیلان، ابراز داشت: تاکنون 3هزار طلبه و روحانی جذب بسیج شده اند وماموریت های گسترده ای در زمینه های بصیرت افزایی ، روشنگری ، آموزش چهره به چهره در مساجد و محلات را دنبال می کنند.

وی تصریح کرد : تاکنون 320 طلبه روحانی در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم استان و 11هزار و 900دانش آموز با 270 اتوبوس در قالب راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شده اند.

*شمه ای از زندگانی میرزاکوچک خان

میرزا یونس معروف به «میرزا کوچک» در 1298 در رشت متولد شد. با توجه به آنکه پدرش به میرزای بزرگ معروف بود، به وی میرزا کوچک لقب دادند.

میرزا در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی قدم به مدارس مذهبی گذاشت و مدارج علمی را طی کرد و در سال 1326 در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای مقابله با محمدعلی شاه روانه تهران شد.

در تاریخچه مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت هایی است که با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شکل گرفت.

میرزا کوچک خان پس از سال ها مبارزه علیه خیانت های قاجار و استبداد رضاخانی، روز 11 آذر 1300 هجری به شهادت رسید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب واقع شده است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha