پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
عزاداری

حوزه/ نشست تخصصی«شیوه های عزاداری بر اهل بیت(ع)» امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی وابسته به جامعة المصطفی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام نجفی یزدی از محققین حوزه، گفت: شیوه های عزاداری باید باعث عزت اهل بیت(ع) شود و هیچ کاری از ما نباید سربزند که باعث استخفاف اهل بیت(ع) شود.

وی افزود: قمه زنی و کارهایی که خلاف سنت اهل بیت(ع) است با سنت نبوی و الهی سازگار نیست و از دیگر سوی باعث وهن در دین می شود.

حجت الاسلام نجفی یزدی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن مبانی جلوگیری از هرگونه ضرر علیه اسلام و مسلمانان را بیان کرده است.

وی افزود: یکی از آیات در خصوص جلوگیری از سب کفار است زیرا خداوند فرموده است که سب شما باعث می شود که آنها هم به خداوند شما سب بگویند.

این پژوهشگرحوزه، تصریح کرد: آیه نفی سبیل نیز از جمله آیاتی است که خداوند به ما در زمینه هرگونه فعالیتی که باعث تحقیر مسلمانان هشدار داده است.

وی گفت: هر کاری که باعث استهزا و تمسخر مسلمانان شود و خارج از عرف اهل بیت(ع) نیز باشد حرام است و این مطلب  دقیقا از آیات قرآن گرفته شده است، یعنی اگر ما کاری کنیم که باعث تمسخر مسلمانان شویم این کار کاملا حرام است.

حجت الاسلام نجفی یزدی خاطرنشان کرد: برخی از کارهای ما باعث می شود که پیامبر اکرم(ص) و سنت نبوی مورد استهزا قرار گیرد که این کار برخلاف امر خدا و برخلاف عزت مندی دین است.

وی گفت: هرکجا که عزت در مقابل ذلت بیاید به معنای آبرومندی است؛ وقتی می گویند که خداوند و مومنین آبرومند هستند یعنی عزیزند؛ پس کاری که خارج از سنت نبوی و الهی باشد و آبروی این سنت در خطر بیافتد حرام است.

این محقق حوزوی، با اشاره به حدیث «لاضرر و لاضرار...» که یک قاعده کلی است، تصریح کرد: این ضرر هم جانی است و هم مالی است و هم آبرویی؛ بعضی اوقات کارهای ما باعث می شود که آبروی مومنان دیگر مورد وهن واقع شود که این کار نیز حرام است.

این پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: در برخی از روایات حرمت استخفاف ائمه اطهار(علیهم السلام) فهمیده می شود؛ یعنی کاری که ظاهرا خوب است، ولی سبب ذلت سنت ائمه(علیهم السلام) می شود، حرام است؛ یعنی کاری که بهما عنوان شیعه انجام دادیم و باعث شد که دیگران فکر بدی در باره شیعیان کنند، باعث آزار اهل بیت(ع) می شود.

حجت الاسلام نجفی یزدی گفت: سوال این است که چرا سیدالشهدا (ع)در روز عرفه از مکه خارج شدند؟ چون امام فرمودند که بنی امیه می خواهند که مرا در حرم شهید کنند و حرمت حرم از بین می رود؛ حال وقتی امام (ع) بهانه هر گونه حرمت شکنی را از دشمنان می گیرند، چرا ما اجازه دهیم که حرمت امام حسین(ع) شکسته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha