سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت‌الاسلام مقدمی

مدیر کل فرهنگی معاونت تهذیب حوزه گفت: متاسفانه برای کار فرهنگی بودجه مناسبی دیده نمی شود، پس از اختصاص رسمی این بودجه ها، وقتی نوبت به کار فرهنگی می رسد بودجه تمام شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محمود مقدمی در دوره آموزشی« نقش حوزویان در جبهه جنگ نرم فرهنگی» که  در مجتمع ولایت قم برگزارشد با اشاره به اهمیت کارگروهی و  ضرورت یاد گیری طلاب مهارت های  گونا گون اظهارداشت: کار فردی خوب است، ولی کار جمعی موثرتر است،  بسیاری از کارهای فردی به نتیجه نمی رسد، زیرا خیلی ها می گویند که من یک تنه به اندازه چند نفر کار می کنم که قطعا اگر این یک تن، چند تن باشد کارهای بیشتری می توان انجام داد.

*بایسته‌های گروه فرهنگی طلاب

وی افزود: اهمیت تشکیل گروه فرهنگی توسط طلاب بسیار مهم است؛ وقتی از گروه و تیم فرهنگی نام می بریم، منظور جمعی از طلاب است که با هدف واحد در یک گروه جمع شده و یک برنامه را دنبال می کنند.

مدیرکل فرهنگی معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: افراد گروه باید انعطاف پذیر باشند، زیرا اگر صرفا روی حرف خود بایستیم، وحدت را از بین می برد؛ اگر کسی جمع را قبول ندارد، نباید وارد گروه شود؛ و یا اگر شد باید این گروه را بپذیرد.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در گروه فرهنگی طلبگی آن است که عده ای هستند که توان رهبری دارند و توان آن را دارند که رهبرگروه شوند که این خصلت از کودکی در وجود برخی افراد وجود دارد والبته برخی از این توانمندی ها را با آموزش می توان ارتقا داد.

حجت الاسلام مقدمی بیان کرد: پس از تشکیل یک تیم، باید چشم انداز تدوین کنیم و بعد مراحل اجرایی را طی نمائیم؛ تا رابطه رفاقت بین اعضای تیم شکل نگیرید، کار خوب پیش نمی رود؛ باید این رفاقت را ایجاد کنیم تا محبت بین شان ایجاد شود تا کمتر مشکلی پیش بیاید؛ در ادامه باید هدف نهایی و خط قرمز ها را ترسیم کنیم؛ پس از اینکه این مرحله را پشت سرگذاشتیم باید یک اساسنامه تنظیم کنیم. مقدمه، اهداف، تشکیلات و شرح وظایف در این اساسنامه باید قید شود.

وی گفت: اهداف باید کاملا مشخص باشد و پشت سرهم بیان شود. در ابتدا یک هدف کلی تر را ابتدا می نویسند و در ادامه اهداف جزیی تر را بیان می کنند؛ هدف ها باید واضح و قابل دسترسی باشد. عبارت های اهداف به گونه ای باشد که زیر عنوان هدف کارهای زیادی انجام شود.

*تعیین خط قرمزهای و تشکیلات

حجت الاسلام مقدمی بیان کرد: خط قرمزها، خط مشی ها و ابزار و تشکیلات نیز در این اساسنامه باید قید شود؛ باید عنوان شود که این تشکیلات زیرمجموعه چه جایی است و چه زیرمجموعه هایی دارد؛ هیئت امنا و شورای علمی یا شورای سیاست گذاری که در این گروه ها ایجاد می شود به دو شکل است؛ یکی هیئت امنایی است که کار آن مالی است. یکی نیز هیئت امنایی است که پشتوانه اعتباری دارد. این هیئت امنا کاری انجام نمی دهند و نه کمکی می کنند ولی حضورشان اعتبار است. گاهی هیئت امنایی است که در کار ما نظارت و دخالت می کند.

وی گفت: وقتی که یک جمعی را آوردیم و این افراد پذیرفتند که هیئت امنای شما باشند باید تابع آنها باشیم؛ برخی از شخصیت های علمی ما بسیار عالم هستند، ولی زیرک نیستند و برخی از آنها سواستفاده می کنند. این جور افراد را راحت می توانیم استفاده کنیم، ولی برخی از شخصیت های ما علاوه بر علمیت زیرکی هم دارند که باید از آنها استفاده کنیم.

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما این است که می گوییم فکرهای خوبی داریم، ولی پولی برای اجرای آن نداریم. ما مجبوریم روش های پول درآوردن در کارهای فرهنگی را بیاموزیم؛ در این کشور برای کار فرهنگی بودجه مناسبی هیچگاه منظور نشده است؛ شاید اول سال بودجه خوبی به بخش فرهنگی اختصاص می دهند، ولی پس از اختصاص رسمی این بودجه ها وقتی نوبت به کار فرهنگی می رسد بودجه تمام شده است.

وی گفت: مقام معظم رهبری بیان داشتند که روحانی باید یاد بگیرد که پول کارهایش را در بیاورد؛ از طرفی باید برای هزینه کردن پول هم برنامه داشته باشیم؛ برخی ارگان ها برای کمک کردن پول دارند، ولی برخی از این ارگان ها این پول رادر جهت فعالیت های تخصصی تخصیص می دهند که می توانیم از این ظرفیت برای تبلیغ استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha