پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
احکام

حوزه/ کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: موضوع شناسی در شناخت صحیح مسئله و بیان حکم صحیح آن بسیار مؤثر است، بنابراین باید مبلغین با مطالعه دقیق در کتب روایی و احکام به بیان احکام بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از  روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام ابراهیمی مدیر گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی  در جمع مبلغان مسجد جمکران  با اشاره به حدیثی از امام صادق(علیه السلام) گفت: پاسخگویی به مسائل شرعی کار بسیار بزرگی است و باید نسبت به موقعیتی که در آن قرار داریم توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: در کار بزرگ اگر خطایی رخ دهد عقوبت بزرگی هم خواهد داشت، مانند افتادن از قله کوه که بسیار خطرناکتر و شدیدتر از افتادن از پایین کوه است.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی شهامت «ندانم» گفتن را ضروری دانست و اظهار داشت: مرحوم شیخ انصاری گاهی اوقات که پاسخ سؤالی را نمی دانست با صدای بلند سه بار می گفت «ندانم» تا طلاب نیز یاد گیرند که اگر مسئله ای را بلد نیستند بگویند نمی دانیم.

وی افزود: امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرمایند: « لَا تَقُلْ‏ مَا لَا تَعْلَمُ‏ فَتُتَّهَمَ بِإِخْبَارِكَ بِمَا تَعْلَمُ»، بنابراین ما اگر حکم غلطی به مردم بگوییم آنها در سایر احکام بیان شده ما نیز شک خواهند کرد که این حدیث بیانگر اهمیت بیان حکم براساس علم کامل است.

حجت الاسلام ابراهیمی در پایان موضوع شناسی را یکی دیگر از ضروریات بیان احکام ذکر و عنوان کرد: موضوع شناسی در شناخت صحیح مسئله و بیان حکم صحیح آن بسیار مؤثر است، بنابراین باید مبلغین با مطالعه دقیق در کتب روایی و احکام شرعی به بیان احکام بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha