جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ |۳۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 7, 2024
حجت‌الاسلام یعقوب‌نژاد - مدارک اسلامی

حوزه/ امروز اصطلاح نامه های حوزوی از سوی یونسکو به عنوان یک اصطلاح نامه قوی تایید شده است و به همین خاطر به عنوان یک ابزار جهانی استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد چهارشنبه شب در چهارمین مجمع عمومی انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم  گفت: حوزویان باید از تجمیع سازی اطلاعات پرهیز کرده و از این اطلاعات به صورت درست استفاده شود.

وی افزود: مرکز اسناد و مدارک اسلامی  دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  به دنبال این است که با استفاده از ابزارها و استانداردهای متعارف جهانی، اطلاعات اسلامی را جمع آوری و در بستر فضای مجازی ارایه کند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد تصریح کرد: کارهای زیرساختی و بنیادی در بحث مدیریت اطلاعات و دانش، کار کمی انجام شده است  و امروز بیش از 25 موسسه بزرگ در کشور ما و کشورهای عربی در این راستا فعالیت دارند.

مدیر مرکز اسناد و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: «لفظ»، وسیله ابراز اندیشه های ماست و در علم زبان شناسی، «الفاظ» وسیله گفت و گوی انسانهاست، ولی در میان اندیشمندان بحثی به نام «مصطلحات» وجود دارد زیرا دانشمندان با «مصطلاحات» با هم حرف می زنند.

وی گفت: هیچ اصطلاحات در هیچ علمی نیست، مگر اینکه با اصطلاحات سایر علوم و علوم خاص ربط داشته باشند؛ مثلا «اجماع» اصطلاحی در اصول فقه است که خود زیر بخش خاص را دارد.

این پژوهشگر حوزوی  افزود: در این مرکز به دنبال بررسی و بیان خانواده اصطلاح نامه ای و فعالیت های مرتب هستیم که حوزویان می توانند از آنها استفاده بسیاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد تصریح کرد: برای اولین بار در قم این کار انجام شده است و امروز بیش از 300هزار اصطلاح در عرصه علوم اسلامی تبارشناسی معنای شده است.

مدیر مرکز اسناد و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: وقتی اصطلاح نامه ها تدوین شود، کلیدواژه هایی به این حوزه های دانشی به دست می آید؛ اطلاعات اسلامی بهترین اطلاعات است، زیرا منابع و هسته های تغییر ناپذیر دارد و به همین دلیل باید کیبوردهای این علم مشخص شود.

وی گفت: مدیریت اطلاعات، مدخل یابی دانشنامه ها، علم سنجی و طبقه بندی علوم از جمله ثمرات این گونه اصطلاح نامه هاست.

وی افزود: امروز اصطلاح نامه های حوزوی از سوی یونسکو به عنوان یک اصطلاح نامه قوی تایید شده است و به همین خاطر به عنوان یک ابزار جهانی استفاده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha