پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 347851
۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
محمود صفاری

حوزه/ سخنران این هفته مسجدمقدس جمکران گفت: اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ای که هر شیعه منتظر بر عهده دارد کسب معرفت و شناخت نسبت به وجود نازنین امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمود صفاری در جمع نمازگزاران و مجاوران این مکان مقدس اظهارداشت: زمانی می توانیم مدعی انتظار باشیم که برای شناخت امام زمان خودمان تلاش کنیم و سعی کنیم معرفت واقعی نسبت به وجود نورانی آن حضرت داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به دلیل عقلی و نقلی تحصیل معرفت و شناخت صفات و ویژگی‌های حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف واجب است و ایمان بدون شناخت امام زمان (علیه‌السلام) تحقق نمی‌پذیرد، و هیچ عملی را خداوند از بندگان قبول نمی‌کند مگر اینکه با شناخت و معرفت امام زمان(علیه‌السلام) عجین باشد.

حجت الاسلام صفاری ادامه داد: این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در روایات بسیاری که از طریق عامه و خاصه از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) نقل شده، آمده است که: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: در ورایت دیگری که ثقة الاسلام کلینی از امام باقر(علیه‌السلام) نقل می‌کند، آمده است؛ هر کس در حالیکه امامی‌ نداشته باشد بمیرد، مردنش مردن جاهلیت است و هر کس با شناخت امامش بمیرد، پیش افتادن و یا تأخیر این امر دولت آل محمد (علیهم‌السلام) او را زیان نرساند و هر کس بمیرد در حالی‌که امامش را شناخته، همچون کسی است که در خیمه قائم(علیه‌السلام) با آن حضرت باشد.

وی با بیان اینکه توجه به مضامین دعاهایی که خواندن آن‌ها در عصر غیبت سفارش شده است ما را به اهمیت موضوع شناخت و معرفت حجت خدا رهنمون می‌سازد، گفت: چنان که در یکی از دعاهای معروف و معتبری که شیخ صدوق (رحمة الله علیه) آنرا در اکمال الدین نقل کرده می‌خوانیم؛ پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانی از دینت گمراه می‌گردم. خداوندا! مرا به مرگ جاهلیت نمیران و دلم را از حق، پس از آن‌که هدایتم فرمودی منحرف مگردان.

حجت الاسلام صفاری تصریح کرد: امام صادق(علیه‌السلام) در مورد کم‌ترین درجه معرفت امام علیه السلام می‌فرمایند؛ کم‌ترین درجه معرفت به امام آن‌است که… بدانی امام وارث و جانشین پیامبر صل الله علیه وآله است و همانا اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست و باید در هر امری تسلیم او بود و به سخن و فرمان او عمل کرد.

وی تاکید کرد: بی‌تردید مقصود از شناختی که امامان ما تحصیل آن‌ را نسبت به حضرت مهدی(علیه‌السلام) امر فرموده‌اند، این است که ما آن حضرت را آن‌چنان که هست بشناسیم؛ به گونه‌ای که این شخصیت سبب در امان ماندن ما از شر شیاطین و دوری از معاصی باشد و ما را به کمال مطلوب انسانی رهنمون سازد و مایه نجاتمان از اعمال گمراه کننده مدعیان دروغین مهدویت شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارداشت: این چنین شناختی جز به دو امر حاصل نمی‌گردد: اول، شناختن شخص امام(علیه‌السلام) به نام و نسب، دوم شناخت صفات و ویژگی‌های امام علیه السلام و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha