یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
شاهزاده روم

حوزه/ در آستانه نیمه شعبان انیمیشن "شاهزاده روم" با موضوع زندگی و ازدواج حضرت نرجس خاتون(س) مادر بزرگوار امام زمان(عج) در قم به نمایش درآمد و با حضور عوامل سازنده آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، در قالب سلسله نشست‌های نمایش و نقد سینمای ایران به همت مرکز فرهنگی هنری و با همکاری معاونت منابع انسانی و پشتیبانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این برنامه ، عصر پنجشنبه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

اخلاص؛ رمز توفیق یک اثر ارزشمند دینی

دکتر محمد حسین رجبی دوانی کارشناس و مشاور تاریخی این مجموعه با اشاره به اخلاص سازندگان این اثر پویانمایی و موفقیت آن به این دلیل اظهار داشت: طبق تعالیم قرآن کریم ، کاری که برای دین خدا و رضای اهل بیت(ع) باشد، مورد تایید و حمایت پروردگار قرار می گیرد و به نظر من ساخت انیمیشن شاهزاده روم بر اساس داستان جذاب و زیبای مادر امام زمان(عج) مصداق این امر است.

عبادتی با بهره گیری از تکنیک های سینمای انیمیشن

وی با بیان این که ساخت و تولید چنین کارهایی نه فقط یک فعالیت هنرمندانه بلکه نوعی عبادت به شمار می رود، گفت: گرچه ما از جهت تکنیک های سینمایی نسبت به تولیدکنندگان اول دنیا تا حدی عقب هستیم اما ساخت چنین آثاری به مدد تلاش و ایمان بچه های این آب و خاک می تواند در جهان امروز به یک الگو تبدیل شود.

وفاداری به تاریخ و منابع اصیل شیعه

این محقق و پژوهشگر تاریخ با اشاره به این که در این اثر پویانمایی به مطالب تاریخی به ویژه در رابطه با امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) و شخصیت نرجس خاتون(س) وفاداری شده است، ابراز داشت: تولید چنین آثاری بر پایه منابع مستدل و متقن شیعی باید ادامه داشته باشد تا ما بتوانیم به سهم خود در نشر معارف اهل بیت(ع) و ترویج سبک زندگی آن بزرگواران نقش داشته باشیم.

نهادهای دینی و فرهنگی حمایت کنند

وی با اشاره به این که همت نهادهای حوزوی از جمله دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری جلسات نمایش و نقد چنین آثاری، کار بسیار ارزشمند و بایسته ای است، گفت: نهادهای دینی و فرهنگی ما نباید صرفاً به کارهای کلیشه ای و تکراری بسنده کنند بلکه می بایست فراتر از نگاه سنتی به تولید آثار پویانمایی همچون شاهزاده روم همت گمارند و یا از گروه سازندگان آن ها حمایت های لازم را به عمل آورند.

تاثیری افزون تر از نگارش کتب و بیان سخنرانی

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: امروزه ساخت و نمایش آثار سینمایی با رویکرد دینی و متعهدانه حتی از نگارش کتب و سخنرانی بر بالای منابر تاثیرش بیشتر است چرا که به خوبی با مخاطب میلیونی خود ارتباط برقرار می کند.

وی افزود: بی شک ما اگر بتوانیم از طریق هنر متعهد و فاخر ، دیگران را نسبت به معارف دین و حقیقت زندگی اهل بیت(ع) آگاه کنیم و آن ها را جذب حضرات معصومین نماییم، در نزد خدای متعال و ائمه اطهار(ع) مورد توجه و مأجور خواهیم بود.

در ادامه این جلسه و پس از نمایش شاهزاده روم که با استقبال عموم مردم به ویژه خانواده ها روبرو بود، جلسه نقد و بررسی اثر برگزار شد.

ماحصل تلاش یک گروه 105 نفره

حامد جعفری، تهیه کننده این انیمیشن با اشاره به این که شاهزاده روم محصول مشترک موسسات فرهنگی هفت سنگ و سلوک افلاکیان می باشد، گفت: مدت زمان تولید این اثر 15 ماه بود که مجموعاً 105 نفر در تولید آن نقش داشتند.

 هزینه دو میلیاردی ساخت یک انیمیشن موفق

وی با اشاره به هزینه 2 میلیاردی این فیلم انیمیشن گفت: در این کار حجت الاسلام ودود به عنوان کارشناس مذهبی و آقایان دکتر رجبی دوانی و دکتر مطهرنیا به عنوان کارشناسان تاریخی در تولید فیلمنامه با ما همکاری کرده و مشورت می دادند.

قصه مشترک اسلام و مسیحیت

هادی محمدیان، نویسنده و کارگردان نیز درباره هدفش از خلق این اثر بیان داشت: قصه فیلم، به خودی خود قابلیت دراماتیک بالایی دارد، خود من از دوران کودکی به این ماجرا علاقه‌مند شده بودم و یکی از آرزوهایم این بود که درباره آن یک فیلم بسازم. ضمن اینکه ما قصد داشتیم با پرداختن به این موضوع پاسخی به مسائل روز جهان و اتفاقات تلخی که با هدف تفرقه میان پیروان ادیان در حال رخ دادن است بدهیم.

وی اضافه کرد: «شاهزاده روم» قصه مشترک ادیان اسلام و مسیحیت است و احساس کردیم که پرداختن به این موضوع می‌تواند بین این دو دین، همزیستی و دوستی بیشتری برقرار کند. همان‌طور که می‌دانید، مادر حضرت امام زمان(عج) نوه قیصر روم بوده و ابتدا مسیحی بوده اند.

روایتگر عاشقانه ترین قصه شیعه بوده ایم

این نویسنده و کارگردان در ادامه یادآور شد: داستان این اثر مربوط به عاشقانه ترین قصه شیعه است که ما سعی کردیم در قالب جذاب پویانمایی آن را روایت کنیم و در همه زمان تولید اثر از نام و یاد امام عصر(عج) که این فیلم درباره مادر بزرگوارشان است بهره بردیم.

اتفاقات خوبی در راه است

وی تصریح کرد: این کار گرچه پتانسیل کاملی از همه توان انیمیشن سازی سینمای ایران به شمار نمی رود اما در آینده با در نظرگرفتن نقاط ضعف و قوتش می تواند رقم زننده اتفاقات خوبی برای کشور ما در سطح بین المللی باشد.

توفیق در عین دشواری

حجت الاسلام ودود، کارشناس و مشاور تاریخی این مجموعه نیز با اشاره به این که شاهزاده روم یک کار خاص تاریخی در عرصه پویا نمایی می باشد، گفت: شکی نیست که پرداختن به معارف دینی و الهی و روایتگری در عرصه پویانمایی یکی از دشوارترین کارهاست که به نظر می رسد سازندگان اثر تا حدود زیادی در این امر دشوار، سربلند بیرون آمده اند.

وی با بیان این که این اثر با دقت و وسواس خاصی ساخته و عرضه شد، افزود: از منابع دقیق و معتبر شیعی راجع به زندگانی امام هادی و امام عسکری(ع) و حضرت نرجس خاتون در این انیمیشن استفاده شده ، ضمن آن که در تولید فیلمنامه نیز جلسات متعددی با اساتید و صاحب نظران برگزار شده است.

وفاداری به خط اصیل روایت در عین هنرمندی

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: گرچه در فیلمنامه هایی این چنین برای جذابیت و دراماتیک کردن کار، مجبوریم برای همراه کردن مخاطب، گاهی دخل و تصرف هایی در قصه داشته باشیم، اما خط اصلی قصه و به خصوص بیانات ائمه (ع) در این کار کاملاً از منابع معتبر و اصیل شیعی گرفته شده است منتها با توجه به ظرافت های کار هنری.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha