شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ مسافری که قرار است همه­ی زندگی، مال و فرزندان خود را در این دنیا بگذارد و با یک کفن راهی قبر و جهان ابدی شود، کمال بی انصافی است که از وجود و نفس خود غافل باشد و هیچ برنامه ای را برای نجات و هدایت خود تدبیر نکند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، در حسینیه همدانی‌های تهران با بیان این که اندیشیدن درباره خویشتن یکی از سفارشات پروردگار متعال، و ائمه طاهرین(ع) به انسان‌ها است، گفت: خداوند در آیه «­يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ­»، از سوره حشر، فکر کردن درباره آینده خویشتن را بر انسان‌ها واجب نموده و می‌فرماید «من بر شما واجب می‌دانم تا بیندیشید و به فکر روید که برای آینده خود چه انجام داده‌اید؟». بنابراین مسافری که قرار است همه­ی زندگی، مال و فرزندان خود را در این دنیا بگذارد و با یک کفن راهی قبر و جهان ابدی شود، کمال بی انصافی است که از وجود و نفس خود غافل باشد و هیچ برنامه ای را برای نجات و هدایت خود تدبیر نکند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای با عبارت «­وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِي الْقُبُورِ» می‌فرماید، کسانی که خود را با پول، شهوت، ظلم، جنایت و بدرفتاری در گور دفن کرده‌اند، امیدی به زنده شدنشان نیست و هیچ وقت صدای حقیقت پیامبر(ص) را نخواهند شنید. چون هیچ روزنه­ی امیدی برای هدایت خویش باقی نگذاشتند. بنابراین اگر کسی بخواهد اندیشه‌ای صحیح درباره خود و آینده‌‌اش داشته باشد، باید نسبت به گذشته خود داغدار شود و سپس حال خود را غنیمت شمرده و برای آن برنامه‌ای بریزد که در آینده از کردار خود پشیمان نشود.

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه هر انسانی باید جایگاه حقیقی خود را به خوبی بشناسد، تصریح کرد: هر انسانی به کمک قرآن، روایات و عاقلان می‌تواند در مدار اندیشه‌ای صحیح و سالم به نفع خویش قرار بگیرد و مانند کسانی شود که جایگاه شناس واقعی هستند. و جایگاه واقعی یک انسان، مملوکیت است؛ زیرا همه انسان‌ها در سیطره حکومت مالکی هستند که فرار از آن برای احدی امکان ندارد.

رئیس موسسه دارالمعارف شیعی تاکید کرد: اگر انسان مالک خود بود، باید خود ایجاد کننده­ی خود باشد. در حالی که نه تولد، نه گذران عمر و نه مرگِ هیچ انسانی در دست او نیست. بنابراین هرکه مالک خود نباشد، مملوک دیگری است و آن مالک کسی جز خدای حق تعالی نیست. کسی که جایگاه خود را شناخته و می‌داند که مملوکِ پروردگار حق متعال است، دلیلی برای جدایی از خدا ندارد.

وی با اشاره به آیه مبارکه «فماذا بعد الحق الا الضلال» تصریح کردند: کسانی که جایگاه مملوکیت خود را شناخته و همواره در تلاش برای اتصال با خدا هستند، معتقدند که جدایی از خدا، سرنوشتی جز گمراهی، جهنم و هم­نشینی با شیطان ندارد. حضرت علی(ع) می فرماید «کسانی که جایگاه خویش را شناختند و جایگاه شناس بودند گویی هم­اکنون بهشت را می بینند و از نعمت هایش لذت می برند. و انگار جهنم را می بینند و عذابش را لمس می کنند». این وصف کسانی است که خود را مملوکِ مالکی می دانند که دریای رحمت، عشق، رزاقیت، احسان و کرم او را حس می کنند و می گویند با این همه محبت به چه دلیل وصل به او نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که بر اساس روایت رسول گرامی اسلام(ص) قدر خود را شناخته و با یقین به مملوکیت، تا آخر عمر زندگی می‌کنند؛ از 12 خصلت برخوردار خواهند شد که یکی از آنها گشوده شدن دل‌هایشان به سوی هدایت است. از این رو گاهی افرادی در مسیر زندگی آنان قرار می‌گیرد که تحول عظیمی برای دل‌های آنان رقم می‌زند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha