شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: قلم به دستانی که فهمی از دین ندارند می گویند، شما ائمه(ع) و پیامبر(ص) را مثل یک شخص دیکتاتور می خوانید که بر همه چیز ما حکومت می کند؛ این ائمه(ع) ما معصوم (ع)هستند نه دیکتاتور، چون تابع هوی و هوس نبوده و تابع امر خدا هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی ظهر امروز در سلسله مباحث  تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه اظهارداشتند: در آیه ششم سوره احزاب بیان شده، پیامبر(ص) نسبت به مردم و جان آنها اولی هستند؛ این مساله یک دایره وسیعی است که شمول بسیاری را ایجاد می کند.

ایشان افزودند: در آیه دیگر بیان شده است که پیامبر(ص) از زن، فرزند، مال، جان، عشیره و برادران و مساکن و مال شما اولی هستند؛ بنابراین  محبت هیچ یک از این عوامل نباید بیش از پیامبر(ص) در دل مسلمانان باشد.

معظم له خاطرنشان کردند: محبت نسبت به پیامبر(ص) باید از صمیم قلب و همراه با عمل باشد و محبت زبانی صرف کفایت نمی کند؛ قول و فعل و برنامه پیامبر اکرم(ص) بر همه چیز مقدم است و این امر همان ولایت مطلقه است.

این مرجع تقلید افزودند: سوالی مطرح شده چرا بیان شده است، باید بستگان پیامبر(ص) را دوست بداریم؛ ولی آن فرد متوجه نشد که دوستی علی و آل علی(ع) مقدمه عملی دینی است و باعث می شود که دنباله رو آنها باشد؛ اگر کسی عترت را دوست بدارد سعی می کند که از نظر اخلاق و عمل و... مثل آنها باشد.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: محبتی که نسبت به پیامبر و آل پیامبر(ص) عرضه می داریم، بیشتر به نفع ماست چون انسان می خواهد که مثل محبوبش باشد و مثل او رفتار کند.

ایشان افزودند: عین این ولایت مطلقه در خصوص ائمه اهل بیت(ع) وجود دارد، زیرا همه آنها معصوم هستند؛ قلم به دستانی که فهمی از دین ندارند می گویند شما ائمه(ع) و پیامبر(ص) را مثل یک شخص دیکتاتور می خوانید که بر همه چیز ما حکومت می کند؛ این ائمه(ع) ما معصوم (ع)هستند نه دیکتاتور چون تابع هوی و هوس نیستند و تابع امر خدا هستند.

معظم له خاطرنشان کردند: در نظام سابق افرادی بودند که می گفتند، حاضریم برای نجات جان شاه نیمی از مردم را به مسلسل ببندیم؛ ولی ائمه(ع) ما همیشه دلسوز مردم هستند و هیچ چیزی برای خود نمی خواستند امر ولایت فقیه هم یک امر مسلم است و در قانون اساسی ما نیز این بحث وجود دارد.

این مرجع تقلید گفتند: در ادامه این آیه آمده است که همسران پیامبر(ص) به سان مادران امت هستند؛ سوال مطرح می شود که چگونه همسران پیامبر(ص) به سان مادران امت هستند؟ آنجا که کسی همسر خود را به منزله مادر قلمداد می کرد بحث مادی و جسمی مطرح است، ولی در اینجا بحث معنوی مطرح است.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: دومین نکته جنبه روحانی دارد؛ یعنی آنها مادر روحانی مردم هستند نه مادران جسمانی؛ همچنان که پیامبر و امام علی(ع) پدران روحانی امت هستند؛ یکی از تفاوت های مورد قبلی با این بحث این است که در آن خرافه جاهلی بحث خرافه و تنفر مطرح است، ولی در دومین مورد، تکریم است.

ایشان افزودند: حرمت ازدواج با همسران پیامبران از این حیث بود که آنها به دلیل انتساب به پیامبر(ص) دارای یک منزلت بودند و کسانی که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) با یکی از همسران ایشان ازدواج می کردند صاحب یک برگ برنده می شدند، بحث عدم ازدواج همسران پیامبر(ص) مطرح گردید؛ زیرا مصلحت جامعه حکم می کرد که آنها بی طرف باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha