سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 354580
۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی

حوزه / مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه، گفت: در عصر کنونی باید مراقب بت‌های زمانه که به نوعی در رسانه‌ها و سایت‌های انحرافی تجلی یافته، و اضمحلال نسل‌ها را نشانه گرفته، باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با موضوع "سبک زندگی قرآنی" که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با تأکید بر این که قرآن کتاب هدایت الهی است که انسان را به سوی اهداف از پیش تعیین شده رهنمون می سازد، تصریح کرد: عدم توجه به اعجاز قرآن کریم، کمرنگ شدن مراجعات انسانی به آیات الهی را به همراه داشته، انسان را از جنبه هدایتی آیات الهی محروم می‌سازد.

وی احساس امنیت در محیط‌های مختلف اجتماعی را از اصول مهم و تأثیرگذار رسیدن به هدف دانست و تصریح کرد: انسان در صورت وجود امنیت، وارد مرحله رشد و تعالی می‌گردد. اگر فضای اجتماع و خانواده از امنیت پایداری برخوردار نباشد، پای ورود غیر خودی‌های برای تسلط و تأثیرگذاری بر تربیت نسل‌ها به میان خواهد آمد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که هدف از خلقت رسیدن انسان به مقام عبودیت و بندگی در برابر اوامر الهی است و انسان برای کسب رضای الهی باید شب روز تلاش نماید، اظهار داشت: انسان قرآنی همیشه خود را بدهکار درگاه الهی می‌داند و تمام هستی و لحظه لحظه‌های بندگی را نعمتی از جانب ذات اقدس الهی می‌شمرد.

وی با اشاره به آیه «...وَلَـكِنَّ اللّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـكِنَّ اللّهَ رَمَى...» (سوره الانفال، آیه 17) خاطرنشان کرد: همه تلاش انسان برای رسیدن به مقام تسلیم است و آدمی در این مسیر تمام توفیق و توان مبارزه با دشمنان الهی را نعمتی از جانب خداوند متعال می‌داند.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه، آیه 129 سوره بقره را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: انسان قرآنی، ضمن توجه به دستورات محکم الهی، همواره امورات زندگی خویش را بر اساس وحی و آیات الهی تنظیم می‌کند.

این استاد حوزه، خواست رضایت الهی را تنها معیار فعالیت‌های دنیوی در زندگی قرآنی دانست و اظهار داشت: اگر انسان فعالیت‌های دنیوی خود را بر اساس آموزه‌های الهی تنظیم ننماید، آموزه‌های شیطانی در زندگی او نفوذ خواهد کرد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه ضمن اشاره به حدیث «الْعُبُودِیَّةُ جَوْهَرٌ کُنْهُهَا الرُّبُوبِیَّةُ»، خاطرنشان کرد: عبودیت درگاه الهی، جوهره‌ای است که در پی آن کار خدایی نهاده شده؛ به‌گونه‌ای که عبودیت ذات اقدس الهی کرامت‌های فراوانی را نصیب انسان می‌کند.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه، با بیان این‌که یکی از بارزترین دغدغه‌های انسان قرآنی و تربیت یافتگان مکتب الهی، تربیت فرزندان است، ابراز داشت: اگر فرزندان آدمی به خوبی تربیت یابند، برای هر کار خیر ایشان، ثوابی نیز برای والدین و مربیانش ثبت می‌گردد.

وی با اشاره به آیه «ل لِّعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُواْ يُقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَيُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خِلاَلٌ» (سوره ابراهیم، آیه31) با بیان این که نماز چشمه‌ای از تجلی دینداری انسان است، اظهار داشت: اقامه نماز یعنی این که انسان ضمن درک تمام اجزاء نماز، تمام همت خود را برای نهادینه سازی این فریضه الهی در سبک زندگی خویش به کار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی احادیث «الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن» و «الصَّلاةُ قُربانُ كُلِّ تَقِيٍّ» را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: نماز انسان را آسمانی می کند و سلام آخر نماز نیز به منظور ورود مجدد انسان به معراج سفر کرده، بر فرشتگان ناظر اعمال صورت می‌گیرد.

وی ضمن اشاره به آیات 35 و 36 سوره ابراهیم، با تأکید بر این که احساس امنیت روانی نخستین مؤلفه در رشد تربیتی جوانان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: با توجه به این که در زمان گذشته بت‌ها عاملی برای به اضمحلال کشاندن انسان‌ها شمرده می‌شدند؛ در عصر کنونی نیز باید مراقب بت‌های زمانه که به نوعی در رسانه‌های انحرافی تجلی یافته، باشیم.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه، اظهار داشت: در آیات ذکر شده، حضرت ابراهیم(ع) به عنوان پیامبر الهی، از دغدغه‌ای فزاینده نسبت به تربیت فرزندان و دوری آنها از ابزار انحرافی که در آن زمان در قالب بت تجسم یافته بود، داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که والدین تأثیرگذارترین افراد در تربیت نسل‌ها هستند، ابراز داشت: به انحطاط کشیده شدن، نسل امروز که پدران و مادران نسل آینده نیز به شمار می‌روند، نسل‌های آینده را تهدید می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha