شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
صادق محمدی - اصول فقه - مجمع عمومی جامعه مدرسین

حوزه/ نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: با اینکه فاطمه(س) دختر بهترین پیامبر خدا(ص) و از اصیل‌ترین نژاد یعنی بنی‌هاشم و مادرش خدیجه ثروتمندترین زن عرب بود ولی قناعتی که در فراهم کردن مقدمات ازدواج و ادامه این زندگی آسمانی وجود دارد می‌تواند برای جوانان کشور ما الگو باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق محمدی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در نخستین روز از آخرین ماه قمری گفت: بهترین ازدواج برای انسان در زمان بلوغ جسمی و فکری و رفتاری است و به سن زوجین ارتباط خاصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در واقع ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پیام‌های خاص و ویژه‌ای می‌تواند برای نسل فعلی داشته باشد افزود: اولین پیام این ازدواج مبارک خواستگاری بدون تشریفات علی(ع) بود و اینکه بدون هیچ‌گونه تکلف و تشریفاتی خدمت پیام اسلام(ص) رسید و از فاطمه(س) خواستگاری کرد.

نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین بیان کرد: پیام دیگری که می‌توان از این ازدواج ساده گرفت اجازه گرفتن پیامبر(ص) از فاطمه(س) است و نشانگر این است که رضایت دختر برای ازدواج یکی از سنت‌های مهم اسلام است و بعد فاطمه(س) به عنوان مظهر حیا سکوت می‌کند و صدای بلند الله‌اکبر پیامبر(ص) در هنگام سکوت فاطمه(س) می‌تواند پیامی برای جوانان امروز باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از پیام‌های این خواستگاری قناعت است گفت: با اینکه فاطمه (س)دختر بهترین پیامبر خدا(ص) و از اصیل‌ترین نژاد یعنی بنی‌هاشم و مادرش خدیجه ثروتمندترین زن عرب بود ولی قناعتی که در فراهم کردن مقدمات ازدواج و ادامه این زندگی آسمانی وجود دارد می‌تواند برای جوانان کشور ما الگو باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب می‌تواند موجب سعادتمندی زوجین باشد تصریح کرد: روزی نابینایی درب خانه فاطمه(س) را زد و او خود را از نابینا پنهان و حجاب خود را حفظ کرد، پیامبر(ص) می‌پرسند چرا از این نابینا خود را پنهان کردی، حضرت پاسخ دادند که او مرا نمی‌بیند ولی من او را می‌بینم و  او بوی من را حس می کند؛ اینجا بود که رسول خدا(ص) فرمودند، من شهادت می دهم که شما  پاره تن من هستید.

وی با اشاره به تقسیم کاری که بین این دو وجود آسمانی در زندگی اتفاق می‌افتد گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرماید که علی(ع) هیزم و آب را فراهم کرده و نظافت خانه را بر عهده می‌گرفت و زهرا(س) آسیاب می‌کرد و با خمیر نان می‌پخت و این تقسیم کار است که می‌تواند موجب استحکام زندگی جوانان باشد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه سنگین بودن مهریه را یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج عنوان کرد و افزود: مهریه غیر متعارف نه تنها موجب سعادت نمی‌گردد بلکه می‌تواند موجبات متلاشی شدن زندگی‌ها را فراهم کند.

وی با اشاره به جشن عروسی فاطمه(س) و علی(ع) و سادگی و دوری آن از گناه، گفت: باید به این نکته توجه کرد که گناه موجب سعادت انسان نمی‌شود و این مثلی که یک شب هزار شب نمی‌شود در واقع از سخنان بسیار غیر عقلانی است که در شب عروسی بین مردم مرسوم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عنوان کرد: باید توجه ویژه‌ای به ازدواج فاطمه(س) و علی(ع) شود و از ویژگی‌های این ازدواج برای جوانان بازگو شود تا خصوصیات این ازدواج آسمانی در جامعه عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه بهترین راه عملیاتی شدن ویژگی‌های ازدواج فاطمه(س) و علی(ع) عمل کردن توسط بزرگان جامعه است گفت: اگر بزرگترها این خصوصیات اسلامی را در ازدواج‌ها به کار ببندند جامعه ما در واقع الگو می‌گیرد و مطمئناً این ازواج‌ها از طلاق‌هایی که اکنون آمار نگران‌کننده‌ای دارند مصون خواهد ماند.

انتهای پیام/313/30

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha