شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
عاشورا

حوزه/ ائمه اطهار(ع) همواره به دنبال حفظ و استفاده از ظرفیت عاشورا بودند، چرا که این رویداد مهم تاریخ اسلام، قابلیت پاکسازی اهل عالم تا قیامت را داراست و کسی که به واسطه عاشورا هدایت نشود، هیچ عامل دیگری نمی تواند او را متنبه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از اهواز، حجت الاسلام محتسبی، استاد حوزه علمیه اهواز، در مراسم عزای حسینی در حسینیه ام البنین اهواز، به تشریح علل قیام امام حسین(ع) پرداخت و اظهار داشت: مهمترین سوالی که در خصوص این قیام مطرح می شود این است که«چرا با وجود حاکمان جور در عصر ائمه اطهار(ع)، تنها امام حسین(ع) دست به قیام زد؟» از این رو بررسی زمینه ها و علل این قیام امری ضروری است.

حجت الاسلام محتسبی، تفاوت بسیار زیاد شرایط حکومت زمان امام حسین(ع) با سایر ائمه اطهار(ع) را یکی از این عوامل خواند و بیان داشت: در تاریخ معاصر ائمه اطهار(ع) هیچ کدام از خلفای جور همچون یزید مسائل دینی را زیر پا نمی گذاشت و علنا سخن از نابودی اسلام نمی گفت، کما اینکه امام حسین(ع) 10 سالی که با معاویه معاصر بودند هیچ حرکتی در حیطه قیام مسلحانه انجام ندادند.

وی، با اشاره که سفر عبدالله بن حنظله به شام و ملاقات با یزید، عنوان کرد: یزید آنقدر غرق در مظاهر فساد بود که مردمی که کشته شدن امام حسین(ع) را منکر ندانسته و علیه یزید قیام نکردند، پس از سفر عبدالله بن حنظله به شام اسلام را در معرض نابودی دیدند و دست به قیام زدند.

استاد حوزه علمیه اهواز، عدم وجود یاران معتقد و وفادار را از دیگر علل عدم قیام ائمه اطهار(ع) پس از امام حسین(ع) خواند و گفت: هیچ یک از اهل بیت(ع) یارانی مثل امام حسین(ع) نداشتند و طبق روایات در طول تاریخ افرادی همچون شهدای کربلا یافت نخواهند شد.

حجت الاسلام محتسبی، ادامه داد: یاران امام حسین(ع) در نقطه کانونی عالم و در حساس ترین زمان حضور یافتند و همگی خود را فدایی امام حسین(ع) می دانستند و همان گونه که در سخنان آنها در شب عاشورا هویداست، تمام هستی خویش را با امام حسین(ع) پیوند زده اند و در تایید این سخن در روایتی از معصوم بیان شده است«در روز قیامت به هر کدام از اصحاب امام حسین(ع) که نگاه کنید انگار خود امام حسین(ع) را می نگرید».

استاد حوزه علمیه اهواز، در پایان سخنان خود، استفاده از ظرفیت عظیم و پایان ناپذیر عاشورا را دلیل دیگری بر عدم خروج ائمه اطهار(ع) علیه خلفای جور خواند و تصریح کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به دنبال حفظ و استفاده از ظرفیت عاشورا بودند،  چرا که این رویداد مهم تاریخ اسلام، قابلیت پاکسازی اهل عالم تا قیامت را داراست و کسی که بواسطه عاشورا هدایت نشود هیچ عامل دیگری نمی تواند او را متنبه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha