جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 20, 2024
 اختتامیه مسابقات دارالقران امام علی(ع)

حوزه/ متاسفانه جامعه امروز به قرآن کم توجه است و باید در تمامی ابعاد به امور قرآنی توجه شود تا شاگردان قرآنی بسیار خوبی برای آینده ذخیره شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، نهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) تهران، با پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی و با حضور آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی، دکتر لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمد انصاری، موسس دارالقرآن و معرفی برگزیدگان، در یادمان شهدای هفتم تیر«سرچشمه» بکار خود پایان داد.

آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی در این مراسم، با تسلیت ایام اربعین حسینی، با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع)، پیرامون قرآن کریم گفت: «کتاب الله(عزوجل)علی أربعة أشیاء، علی العبارة و الاشارة و اللطایف والحقایق. فالعبارة للعوام والاشارة للخواص و اللطائف للأولیاء و الحقایق للأنبیاء».

وی ادامه داد: در این حدیث شریف در ابتدا امام حسین(ع) به کتاب الله(عزوجل) اشاره کرده است که این کتاب آسمانی می‌تواند شامل همه کتب‌های آسمانی باشد، اما قرآن یکی از برترین این کتب‌های آسمانی است، که خداوند به ما مسلمانان توفیق داده که بدون دستبرد شیاطین این کتاب مقدس را در اختیار داشته باشیم و به انس با قرآن مبادرت ورزیم.

آیت‌الله‌ رسولی‌‌محلاتی در معنای حدیث ذکر شده از سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: کتاب خدا بر چهار چیز استوار است: عبارات و رمزها(اشاره‌ها) و لطایف و حقایق. عبارات که همان کلمات و آیات هستند، برای توده مردم ارزشمند هستند و اشاره و رموز، از آنِ خواص و بندگانِ ویژه است. لطایف آن برای اولیا است و حقایق آن برای پیامبران و انبیا است که حتی جبرئیل که مأمور پیام خداوند به پیامبر اکرم(ص) بود، از این رموز آگاه نبود و این رموز میان رسول الله(ص) و معبود بود.

وی در ادامه سخنان خود یادی از امام خمینی(ره) کرد و افزود: امام راحل، انسانی منظم در همه برنامه‌های خود بودند و بارها در محضر ایشان، شاهد بودیم که روزانه در ساعت مشخص و با تعداد سوره‌های معلوم، همواره به قرائت قرآن کریم می‌پرداختند و حتی در ساعات پایانی عمر خود در بستر بیماری، تلاوت قرآن کریم را همواره در برنامه داشتند که این خود به‌عنوان الگو و اهمیت قرائت قرآن کریم در هر وضعی است، زیرا قرآن جلادهنده دل‌های زنگ گرفته است، امیدواریم که با تربیت و ترویج فرهنگ قرآن در بین جامعه، دل‌هایی معنوی داشته باشیم.

عضو دفتر مقام معظم رهبری در خصوص درس آموزی خود از محضر علامه طباطبایی، گفت: بنده افتخار داشتم تا در محضر علامه طباطبایی کسب فیض کنم، حتی به یاد دارم که در زمانی‌ که مانند امروز دستگاه‌های تکثیر وجود نداشت، افتخار پیدا کردم تا در نوشتن دوباره تفسیر ماندگار المیزان مشارکت داشته باشم.

آیت الله رسولی محلاتی همچنین با تقدیر از فعالیت‌های بسیار شایسته دارالقرآن امام علی(ع)، گفت: دارالقرآن امام علی(ع) در راستای اعتلای فرهنگ قرآنی در کشور تلاش‌های بسیاری را انجام داده است که باید این فعالیت‌های مورد قدردانی قرار بگیرد.

وی افزود: خواهران قرآنی که در رشته‌های مختلف کلام الله مجید تبحر پیدا کرده‌اند، باید شروع به آموزش آموخته‌های خود به دیگران کنند تا فرهنگ قرآنی در کل کشور جاری شود.

عضو دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: خواندن و تلاوت قرآن کریم بسیار اهمیت دارد، تا جایی که در این کلام الهی نیز ذکر شده است که به خواندن و قرائت قرآن بپردازید.

*زنان؛ سربازن خط مقدم مقابله با تهاجم فرهنگی

در ادامه این مراسم، خانم لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا، گفت: سفر بانوی صبر پس از حادثه کربلا، سفری با بصیرت بود و به بشریت بصیرت بخشید.

وی افزود: پایه‌گذار طرحی شده‌ایم که بر اساس آن زائرانی که در راهپیمایی عظیم اربعین امسال شرکت می‌کنند در راستای رسیدن به هدف تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی که مدنظر مقام  معظم رهبری ‌می‌باشد در طول مسیر به حفظ سوره «فجر» بپردازند و پس از اربعین نیز در یک همایش بزرگ از آن‌ها تجلیل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه، در خصوص جریان نفوذ، تاکید کرد: در دورانی که همواره رهبر معظم انقلاب از ناتوی فرهنگی و نفوذ دشمن صحبت می‌کنند، زنان جامعه ما می‌توانند با تمسک به قرآن در برابر حربه‌های دشمن ایستادگی کنند.

وی با اشاره به این که خواهران ایران اسلامی سربازان خط مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن هستند، بیان داشت: امروز صدها اتاق فکر دشمن در حال طراحی نقشه برای ضربه زدن به کشور ماست، اما اگر ما ظرفیت‌های خود را بشناسیم، به قول فرمایش امام راحل، دشمن و در راس آن آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: باید از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم، اما از خطرات آن نیز آگاه باشیم، زیرا این شبکه‌های یک تیغ دو لبه با کارکردهای مختلف هستند، ضمن این‌که زنان ما با استفاده از سبک الگوی اسلامی و توجه به موضوع مهم فرزند آوری و توجه به تربیت قرآنی فرزندان خود می‌توانند به جامعه خود خدمت‌رسانی کنند.

دکتر افتخاری در پایان با انتقاد از برخی بدقولی‌های دولت، تصریح کرد: همان‌طور که جلسات هیئت دولت با تلاوت قرآن آغاز می‌شود، امیدواریم دولت نیز بودجه فعالیت‌های قرآنی را در ابتدای سال واریز کند.

* تمسک به قرآن؛ تنها راه مبارزه با تفرقه‌ افکنان

در بخش دیگری از این مراسم، محمد انصاری با بیان این مطلب که زنان در جامعه ما وظیفه بسیار سنگینی را بر دوش دارند، گفت: امروز زنان جامعه ما وظیفه سنگینی بر دوش دارند، خواهران کشور اسلامی ما باید تلاش کنند تا با کسب معارف قرآنی و نشر و گسترش آن در جامعه فرهنگ قرآنی را در کشور جاری کنند.

وی افزود: دامن پاک زنان ایران اسلامی محل پرورش نسل‌های پاک است، اگر زنان کشور ما به امر فراگیری قرآن و آموزش آن به فرزندان خود توجه کنند قطعا فردایی روشن در انتظار ما خواهد بود.

موسس دارالقرآن امام علی(ع)، تاکید کرد: با توجه به تفرقه افکنی‌های دشمنان در عصر حاضر، تنها راه نجات ما این رو آوردن به قرآن است، همان گونه که پیامبر(ص) نیز سفارش می‌کردند در موقع گرفتاری‌ها به قرآن پناه ببرید.

انصاری در خصوص هدف از برگزاری مسابقات قرآنی، تصریح کرد: بنده به هیچ وجه در برگزاری این مسابقات به دنبال برطرف کردن اغراض شخصی نبوده‌ام و تنها هدف من برای برگزاری این رقابت قرآنی تروج فرهنگ قرآنی در کشور بوده است.

وی با انتقاد از برخی کم توجهی‌ها به کلام‌الله، بیان داشت: متاسفانه بخشی از جامعه امروز به قرآن کم توجه است، باید در تمامی ابعاد به امور قرآنی توجه شود تا شاگردان قرآنی بسیار خوبی برای آینده ذخیره شوند.

موسس دارالقرآن امام علی(ع) با اشاره به زندگی علامه طباطبایی، اظهار کرد: این عالم بزرگ به این دلیل به مقامات عالی در دین اسلام رسید که در یک خانواده قرآنی رشد کرد، پس باید خانواده‌های ما نیز به امر حضور قرآن و در تربیت فرزندان خود توجه کنند.

انصاری در پایان در خصوص فعالیت‌های مختلف دارالقرآن امام علی(ع)، عنوان داشت: دارالقرآن امام علی(ع) در 60 شهر کشور شعبه دارد و بیش از 10 هزار فعال قرآنی در این شعبات فعالیت می‌کنند، ضمن این‌که در پایان دوره‌های تکمیلی این شعبات به نفرات برتر گواهی‌نامه‌هایی داده می‌شود تا بتواند خود ایشان نیز در وجوه مختلف قرآن کریم به امر آموزش بپردازند.

*شرکت کنندگانی از 22 استان

مرتضی نجفی قدوسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) نیز در این مراسم، با بیان این مطلب که مسابقات این دوره از 22 استان شرکت کننده داشته است، گفت: در این دوره شرکت کنندگان تماما از خواهران بودند، امسال با تمهیداتی که اندیشیده شد کل مبلغ جوایز پیش بینی شده به 400 میلیون تومان رسید.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع)  همچنین پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به اختتامیه دوره نهم مسابقات قرآنی را قرائت کرد.

*اجرای برنامه قرآنی توسط حافظ خردسال

در یکی از برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده این مراسم، حنانه خلفی حافظ 9 ساله تمام قرآن مجید به قرائت روضه امام رضا(ع) و بخش‌هایی از قرآن مجید پرداخت که این اجرا با استقبال بسیار فراوان حاضران و میهمانان حاضر در مراسم مواجه شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha