چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
مدرسه مجد تهران

حوزه/ حفظ محوری و مدرک گرایی یکی از آسیب های پیش روی طلاب است و باید با برنامه ریزی دقیق علمی، آنان را به سمت پژوهش و تحقیق سوق داد.

حجت الاسلام علی اشرف تیموری تبار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که مدرسه علمیه مجد یکی از مدارس معتبر شهر تهران است، گفت: سابقه­ این مدرسه بسیار زیاد است و قبلاً زیر نظر مدرسه علمیه مروی مدیریت می شد، اما چند سالی است که مستقل شده و در سطوح دو و سه به فعالیت می پردازد.

وی با اشاره به اینکه مسجد مدرسه علمیه مجد نیز سابقه­ فعالیت طولانی را در کارنامه خود ثبت کرده است، افزود: شخصیت های ارزشمندی همچون شیخ محمدتقی آملی در این مسجد اقامه جماعت می کردند.

معاون آموزش مدرسه علمیه مجد تهران با اشاره به استقبال طلاب سطح عالی از تحصیل در این مدرسه، ادامه داد: استفاده از اساتید باتجربه و وجود محیط علمی مناسب سبب گرایش طلاب به این مدرسه شده است.

*پذیرش 90 طلبه جدید سطح عالی

حجت الاسلام تیموری تبار با اعلام این که در سال تحصیلی جدید حدود 90 طلبه جذب مدرسه مجد شده و بیشتر این افراد پایه 7 می باشند، اظهار داشت: نظم، اخلاق و پیشرفت علمی سه شاخصه مهم در جذب طلاب می باشد.

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در ساختار آموزشی حوزه ها، خاطر نشان کرد: طلاب در کنار مسائل آموزشی، به نوشتن، تحقیق و مطالعه هدفمند سوق داده نشده اند و لازمه پژوهش که مطالعه و نوشتن است، مورد غفلت واقع شده است و آنچه را که با مطالعه به دست می آورند باید با تحلیل و نوشتن اندوخته علمی خویش را به منصه ظهور برسانند تا مورد نقد دانش پژوهان قرار بگیرند و برای رفع نقایص و اصلاح معایب و سپس پیشرفت علمی و پژوهشی تلاش کنند.

وی ادامه داد: در حوزه مجد این مشکل را به تدریج حل کرده و طلاب را با روش های ساده نسبت به پژوهش علاقمند کنیم، به طوری که طلاب درباره موضوعاتی پژوهشی، در چند خط یادداشت ها و مطالعات تحقیقی خود را بنویسند. این طرح باعث خواهد شد تا آنان ضمن امتناع از آوردن مطالب موجود در اینترنت به عنوان پژوهش، با اتکاء به دانش علمی خویش مطالب تحقیقی را ارائه دهند.

*ضرورت پشتیبانی از طرح های علمی و پژوهشی

معاون آموزش مدرسه علمیه مجد تهران به اهمیت پشتیبانی مالی از طرح های علمی و پژوهشی طلاب اشاره و عنوان کرد: اگر بخواهیم به لحاظ علمی و پژوهشی حرفی برای گفتن داشته باشیم و به واسطه آن مشکلی از مشکلات جامعه را حل کنیم، نیازمند پشتیبانی های مالی و تخصیص بودجه برای امر تحقیقات هستیم.

*لزوم تحول با حفظ سنت ها

وی با تاکید بر لزوم تحول در نظام آموزشی حوزه با حفظ سنت ها، یادآور شد: حوزه ها باید به ابزارهای نوین علمی مجهز شوند، البته بسیاری از سنت های قدیم و چیزهایی که باطن حوزه را تشکیل می دهند باید بقاء و تداوم پیدا کنند.

حجت الاسلام تیموری تبار، حفظ محوری و نمره محوری یکی از آسیب های پیش روی طلاب است و باید با برنامه ریزی دقیقی علمی، آنان را به سمت پژوهش و تحقیق سوق داد.

معاون آموزش مدرسه علمیه مجد تهران ادامه داد: طلاب این مدرسه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در کلاس هایی که برای آموزش تبلیغ و کسب مهارت های تبلیغی و پاسخ به شبهات برنامه ریزی شده است، شرکت می کنند تا بتوانند با حضور در میان مردم، به تبلیغ دین و بیان احکام شرعی بپردازند و نیز به شبهاتی که نابود کننده اخلاق و اعتقادات است، بصورت علمی و جامع پاسخ دهند.

*آشناسازی بازاریان با احکام معاملات

وی به برگزاری کلاس های "احکام معاملات" برای بازاریان در مدرسه مجد اشاره کرد و گفت: این کلاس ها با حضور حجت الاسلام رضایی و با مشارکت بازاریان تشکیل شده است.

معاون آموزش مدرسه علمیه مجد تهران با اشاره به این که این مدرسه در منطقه مسکونی واقع نشده است، افزود: به همین جهت امکان اجرای برنامه های فرهنگی منظم برای اهالی منطقه وجود ندارد، البته این مدرسه با اعزام طلاب مبلغ به ادارات، مساجد، دانشگاه ها و مدارس اطراف، مدیریت فرهنگی و دینی اکثر مراکز علمی و اجرایی را بر عهده دارد و آنان را به لحاظ فکری و اعتقادی پشتیبانی می کند.

وی به تامین منابع مالی مدرسه مجد نیز اشاره کرد و افزود: تأمین منابع مالی برای این مدرسه بسیار پرزحمت و دشوار است و عمده کمک های مالی نیز توسط تولیت و خیرین تأمین می شود و مقداری نیز توسط مدیریت حوزه استان تهران پرداخت می شود.

*صیانت حریم حوزه و روحانیت

حجت الاسلام تیموری تبار در پایان تصریح کرد: حوزه های علمیه و طلاب محصول مکتب اسلام و تشیع می باشند و شاید حیاتی ترین عنصر برای پایداری و استواری دین مردم، طلاب و عملکرد آنان است. چرا که روحانیت مسئول دین داری مردم می باشد. بنابراین باید از حریم طلبه و حوزه صیانت ویژه ای صورت بگیرد تا دچار آسیب نگردد. چرا که کوچکترین آسیب و انحراف در رسالت حوزه های علمیه و طلاب، منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری به اعتقادات دینی مردم خواهد شد.

انتهای پیام 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید طیبی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 0
    سلام علیکم خدمت حاج آقا تیموری امیدوارم حالتون خوب باشه خواستم عرض ارادتی کرده باشیم