شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهدای نیجریه

حوزه / از نظر هر عاقلی و هر کسی که دلش برای دین بسوزد فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد و ریشه و اصول همه ما یکی است و هر شیعه ای که کشته شود گویی یک اهل تسنن کشته شده پس ما داغداریم.

تعدادی از علما و شخصیت های دینی اهل سنت کشور در مصاحبه با خبرگزاری «حوزه»، با محکومیت فاجعه کشتار شیعیان نجیریه، بر ارتباط بین عاملان این فاجعه و ایادی استکبار تاکید کردند.

ماموستا دکتر عبدالسلام کریمی با اشاره به جنایت و کشتار شیعیان نیجریه به خبرنگار حوزه گفت: کشتار برادران ما در نیجریه و هرجای عالم به نام مذهب از نظر بزرگان دین ،اهل تسنن و تشیع محکوم است.

وی ادامه داد: پیشوایان اصلی 5 مذهب اصلی شیعه،  حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی هیچ وقت هیچ کسی را تکفیر نکردند و بر زندگی مسالمت آمیز و برادرانه تاکید کردند.

وی تصریح کرد:  در هرکشوری چه هندوستان، چه پاکستان، ایران، افغانستان عراق و نیجریه این حادثه رخ دهد محکوم است . دشمن همه ترفندها  و نقشه هایش  نقش بر آب شده و برای همین سراغ تفرقه افکنی و اختلاف مذهبی رفته است، می گویند تفرقه بیانداز و حکومت کن.

دشمنان می خواهند مذاهب را در مقابل هم قرار دهندماموستا دکتر عبدالسلام کریمی

کریمی اظهار کرد: متاسفانه امروز هیچ سلاحی جز سلاح اختلاف میان مذاهب اسلامی در دست دشمن نیست و دشمنان اسلام می خواهند مذاهب را در برابر هم قرار بدهند، در حالی که مذاهب در کنار هم هستند نه در مقابل هم. هرگاه ما در کنار هم باشیم به حرف خدا رسول(ص) و  ائمه خود گوش کردیم و هرگاه در برابر هم باشیم در راه خواسته گام برداشتیم.

این اندیشمند سنی اظهار کرد: یک اصل کلی وجود دارد، هرنوایی که بروحدت بدمد از طرف خداست و هرندایی که بر طبل تفرقه بکوبد از شیطان است و این اختلافات دشمنان را خوشحال می کند و اگر خدای ناکرده آگاهانه در این مسیر قدم برداریم معنی آن این است که سرباز دشمن در قلمرو اسلامی هستیم و برای دشمن نقش ایفا می کنیم .

وی خاطر نشان کرد: سیاست دشمن این است که سنی را به اسم شیعه و شیعه را به اسم سنی بکشند، اما در واقع سنی دشمن شیعه نیست و اهل سنت، شیعیان نیجریه را نکشته است، بلکه دشمنان اسلام، برادران شیعه مذهب ما را می کشند.

عربستان، شیعه و اهل سنت یمن را به خاک و خون کشیده است

این اندیشمند سنی ادامه داد: به طور مثال در جریان یمن بیشتر یمنی ها که توسط عربستان سعودی شهید شدند سنی و شافعی مذهب اند و عربستان که به اسم مذهب و دین برادران ما را در یمن می کشد، قسمت اعظم شافعی مذهب و عربستان، شیعه و اهل تسنن را به خاک و خون کشیده است .

وی گفت:  از نظر هر عاقلی و هر کسی که دلش برای دین بسوزد فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد و ریشه و اصول همه ما یکی است و  هر شیعه ای که کشته شود  گویی یک اهل تسنن کشته شده  پس ما داغداریم و کشتار هر مسلمانی را محکوم می کنیم، به طور عام و کشتار برادرانمان را در نیجریه نیزمحکوم می کنیم .پس باید قطعا در برابر دشمن بایستیم و از اختلافات دست برداریم، چراکه همه ما مسلمانیم  احادیث، روایات امام صادق(ع) و بزرگان اهل تسنن و تشیع بر وحدت پافشاری کردند.

کریمی افزود: ما اختلاف کلی و اساسی نداریم  و در احکام جزیی اختلاف داریم وامیدواریم  انشالله مسلمان ها به خود بیایند و وحدت گذشته خود را حفظ کنند تا اقتدار جهان اسلام به اسلام بازگردد.

ریشه بوکوحرام و داعش، یکی است

وی با اشاره به اقدامات بوکوحرام در نیجریه گفت: بوکوحرام ، داعش، طالبان جبهه النصره تنها در اسم فرق می کنند و ریشه شان یکی است.  این ها به دنبال اختلاف هستند و غیر خود را کافر می دانند و به شیعه و سنی کاری ندارند .

این اندیشمند سنی اظهار کرد: اسراییل از اختلاف افکنی ها خوشحال است، چراکه  کیان، وجود و استقرار و هویت  اسراییل در اختلافات بین مسلمان ها است. اگر اختلاف نداشته باشیم دنبال قبله اول خود می رویم اما آنها غاصبند و آرامش آنها در ایجاد تنش بین مسلمانان است.

وی گفت:  اگر سنی یاشیعه  به جان هم بیفتند به نفع اسراییل است، چون از بین رفتن مسلمانان به نفع رژیم صهیونیستی است. در یک جای عالم می بینیم با شعار الله اکبر برادر مسلمان خود را سر می برد و عکس های آن در کل عالم پخش می شود تا اسلام هراسی بوجود آید و کسی به دین تمایل پیدا نکند.

وی در پایان گفت:  اسراییل هم خود  ظلم می کند و هم به دنبال استحکام خود است  و از طریق ایجاد فتنه تکفیری  مسلمانان را به خود مشغول کرده است تا از اسراییل غافل بمانند، ما باید این غده سرطانی را بشناسیم و همه همت خود را برای نابودی آن به کار ببریم.

مدیرحوزه علمیه تایباد: بدنبال بدنام کردن اسلامند

مولوی فاضل حسینی مدیر حوزه علمیه تایباد با اشاره به کشتار شیعیان نیجریه گفت:  کسی که مسلمانی را به طور عمد بکشد، در جهنم ابدی می ماند و خداوند در آخرت عذاب سرسختی برای او فراهم می کند.  هر کجا مسئله خشونت، کشتار و افراط گرایی وجود دارد  خلاف اسلام و قرآن  است و از هرجهت محکوم است.

وی ادامه داد:  دشمنان به دنبال بد نام کردن اسلام هستند، در حالی که اسلام تمامش عطوفت و رحمت است  و کسانی که چنین اقداماتی را در هرجای عالم یا نیجریه انجام دادند، به دنبال مخدوش کردن چهره اسلام هستند در واقع آنها مسلمان واقعی نیستند.

عالم اهل تسنن اظهار کرد: در ماه میلاد رحمة للعالمین هستیم  وپیامبر(ص) برای ما عطوفت، رحمت، محبت، دوستی و علم میراث گذاشته است و قتل، کشتار، انتحار میراث پیامبر(ص) ما نیست و اسلام و پیامبر(ص) از چنین اقداماتی بری است.

مولوی فاضل حسینی اظهار کرد: اسراییل و امپریالیسم به دنبال بد نام کردن اسلام هستند ومی خواهند چهره آن را مخدوش کنند و مسلمانان را بدنام کنند.

عالم اهل تسنن در پایان گفت:  کسانی که در نیجریه دست به کشتار شیعیان زدند از ایادی و ابزار سعودی ها یهودی ها و رژیم صهیونیستی هستند.

 

گفتگو: وجیهه سادات حسینی

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha