پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
آیینه پژوهش

حوزه/ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با برخورداری از ۱۹ نشریه وزین رسالت مهمی در ترویج معارف و آموزه های علوم اسلامی و انسانی ایفا می کند.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، این مجموعه بزرگ حوزوی با ارائه نشریات در سه حوزه « علمی  تخصصی »، « عمومی» و « کودک و نوجوان» نشریات متعددی را به مخاطبین خود در اقصی نقاط کشور عرضه می کند.

« آیینه پژوهش »، « آیین حکمت»، « اخلاق»، « آفرینه»، « پژوهش های قرآنی»، « پگاه حوزه» ،«  تاریخ اسلام»، « جستار»، « حوزه»، « ره توشه»، « فقه»، « علوم سیاسی»، « نقد و نظر» و «مهیار»  از جمله نشریات علمی و تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می باشند.

پورتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نشانی http://www.daftarmags.ir  از نشریات « پاسدار اسلام » و «  پیام زن» به عنوان نشریات عمومی این دفتر یاد می کند و می افزاید: « پوپک »، « سنجاقک» و « سلام بچه ها » از جمله نشریات حوزه کودک و نوجوان می باشند که طی سالیان متمادی برای نسل جوان منتشر شده است.

دوماهنامه « آیینه پژوهش » تا کنون در 154 نوبت به چاپ رسیده است و به عنوان یکی از کهن ترین نشریات دفتر تبلیغات اسلامی از سال 1369  انگيزه بهسازى پژوهش و نشر از طريق «اطلاع رسانى» و «نقد ميراث مكتوب»  در بخش های متنوعی هر دو ماه یکبار روانه بازار می شود.

این گزارش با اشاره به ویژگی های ممتاز به منظور انتشار مطالب در این نشریه پر مخاطب می افزاید: مطالب و موضوعاتی در این نشریه به چاپ می رسد که « برای پژوهش های علمی و تحقیقی ویژگی(روش دهی) داشته باشد»، « شناساندن متون بایسته تصحیح، ترجمه و طرح های شایستة پژوهشی»، « نقد و معرّفی کتاب های تحقیقی و تخصّصی»، « گزارش تصحیح متون، تألیف و ترجمه های در دست اجرا»، « معرّفی تازه ترین کتاب ها و مقالات تحقیقی نشریات»، « شناساندن مراکز علمی ـ فرهنگی و اهداف آنها» و «اخبار پژوهشی و فرهنگی» از جمله این خصوصیات و ویژگی ها می باشد.

بخش مقاله نیز مشتمل است بر« پژوهش هاى كلى درباره كتاب»، «فرهنگ»، «پژوهش و نشر» به عبارت دیگر در این بخش «تحليل و گزارش روش هاى پژوهش»، «ارزيابى و گزارش ميراث فكرى و انديشه جهان اسلام»، «كتابخانه ها» و «مراكز آموزشی و پژوهشی» مطالب ارزشمندی را به مخاطبین خود عرضه می کند.

« نقد کتاب » به عنوان شاکله اصلی این نشریه به معناى واقعى و گسترده آن، ارزيابى ميراث مكتوب جهان اسلام و بررسی، تحليل و نقد انتساب ها و چگونگى پيوند مؤلفان با آثارشان را بر عهده دارد.

این گزارش در بخش دیگری از معرفی نشریه « آیینه پژوهش» به تشریح بخش «تازه هاى نگارش نشر» می پردازد به گونه ای که خود با دو زیر مجموعه «معرفى هاى اجمالى كه مشتمل است بر وصف گويا و گزارش روشن و دقيق آثار تازه نشر يافته» و «معرفى گزارشى كه صرفاً نگاهكى به محتواى كتاب‌ها می انداز و می‌كوشد تازه‌ترين آثار و كتب نشر يافته را بشناساند و در نهایت کتابشناسى‌هاى موضوعى كه براى پژوهشيان بسيار سودمند است» را معرفی کند.

آخرین بخش این نشریه مربوط به گزارش اخبار عالمانى است كه زندگى را بدرود گفته‌اند.

 می توان گفت در اين 26 سال اخير آينه پژوهش مهم‌‌ترين و كارآمدترين منبع شرح حال عالمان و پژوهشگران معاصر بوده است كه گويا در اين سطح بى رقيب باشد، اکنون و پس از بیست و شش سال نشریه آینه پژوهش تمام شماره های خود از ابتدا تا شماره پایانی (154) را بر روی سامانه اینترنتی خود قرار داده است تا پژوهشگران بدون هیچ گونه محدودیت از آن استفاده کنند.

ناگفته پیداست که مهم‌ترین مزیت این پایگاه به روز و کامل بودن آن و نیز نداشتن هیچ گونه محدودیت برای استفاده از مقالات نشریه است.

گفتنی است: این فصلنامه به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم ،مدیر مسئولی: محمدتقی سبحانی وسردبیری محمدعلی مهدوی راد تدوین و منتشر می شود.

علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر می توانند به دفتر این مجله به نشانی قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه آمار، پلاک 42، صندوق پستی 3693/37185  تلفکس: 7742152 (0251) و یا به وب سایت: www.isca.ac.ir و www.daftarmags.ir  مراجعه نمایند.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha