چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
دکتر نصیر احمدنور - سفیر افغانستان

حوزه/ سفیر کبیر و نماینده فوق العاده افغانستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: عدم شناخت کامل و دقیق از کشور اسلامی افغانستان موجب عدم توسعه همکاری های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی میان مراکز علمی و حوزوی ایران و افغانستان شده است.

دکتر نصیر احمدنور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به  عدم تعامل علمی، پژوهشی و تحقیقاتی آن طور که شایسته است، میان مراکز علمی و دینی ایران و افغانستان نیستیم، اظهارداشت: علی رغم اینکه تاریخ و تمدن دو کشور اسلامی و برادر ایران و افغانستان به هم پیوسته و دارای اشتراکات زیاد فرهنگی هستیم، لذا در طول زمان به دلیل عدم شناخت از ظرفیت های کشور افغانستان تعامل در حوزه علمی و مراکز دینی بسیار کم رونق است.

وی با بیان این که «تعالی و همبستگی در پرتو تعامل علمی حوزه های علمیه جهان اسلام» میّسر خواهد شد، ادامه داد: اگر بتوانیم با شناخت و معرفی واقعی و ارزشمند از ظرفیت های علمی محققان و دانشنمدان علوم دینی و علوم آکادمیک مراکز علمی و آموزشی دینی و اسلامی ایران و افغانستان را به یکدیگر نزدیک تر کنیم، بدون تردید دست آوردهای ارزشمندی برای اتحاد امت اسلامی خواهد داشت.

سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در ایران بیان داشت: تکیه بر اشتراکات زبانی، دینی و فرهنگی می تواند این اتحاد و انسجام را در همه ابعاد موجود میان این دو ملت بزرگ و تاریخی برقرار کند.

دکتر احمدنور تصریح کرد: حضور در افغانستان و آشنایی بیشتر با تاریخ و تمدن این کشور کهن از نزدیک می تواند راه حل بسیاری از سوالات پیش روی محققان و پژوهشگران باشد، لذا ما آمادگی استقبال از برادران خود را در هر نقطه از افغانستان داریم.

وی تصریح کرد: بهره گیری از دستاوردهای علمی و مدیریتی دیگران، ریشه در سرشت انسان دارد، سیرت دانشوران بر این بوده که از تجربه های یکدیگر، بهره برند، در گذشته ارتباط علمی میان کانون های علمی و تربیتی جهان اسلام بیش از امروز بوده است، و علمای اسلام از کارکردهای علمی و پژوهشی همدیگر، بیش از امروز باخبر بوده اند، عالمان مذاهب در درس و نشستهای علمی یکدیگر شرکت می کرده اند، لذا امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعی، طالبان دانش، بهتر از گذشته می توانند از دستاوردهای علمی یکدیگر باخبر شوند و بهره بگیرند.

سفیر کبیر افغانستان تاکید کرد: جهان اسلام، در حوزه قانون گذاری، مدیریت علمی، دانش و نوآوری، نیازمند تجربه ها و دانشهایی است که در عرصه نظریه پردازی و اجرای احکام دینی در بین مردمان و پیروان مذاهب اسلامی راه گشا بوده و یا می تواند راهگشا باشد.

وی اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، روی همین احساس نیاز، پیشنهاد کردند  مجموعه هایی با هدف تقریب میان مذاهب اسلامی تشکیل شوند و به حل مشکلات فکری جهان مدد رسانده و مسلمانان را از مکاتب حقوق غرب بی نیاز سازد.

دکتراحمدنور گفت: امروز به پشتوانه همین درایت، تدبیر و نگاه عمیق مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه ایران و افغانستان می توانند با نگاهی تقریب مذاهبی در کنار یکدیگر بهترین خدمت را به امت اسلامی رسانده و دست استکبار را از جوامع خود کوتاه کنند.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha