یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت‌الاسلام باطنی

حوزه/ هنگامی که مجسمه های شاه از میدان ها پایین آورده شد، تیمسار ناجی فرماندار اصفهان به این مسئله واکنش نشان داد و با حالت پریشانی و اشک گفت "پیکرهای اعلی حضرت را پایین آوردند!".

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی که خود از مبارزان دوران انقلاب می باشد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در اصفهان به مناسبت ایام الله دهه مبارکه فجر، در خصوص نقش روحانیت و طلاب در پیروزی انقلاب، اظهارکرد: در به ثمر نشستن پیروزی انقلاب باید به مبارزه طولانی و استقامت مثال زدنی حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد که در این راه فضلا و علمای حوزه را بسیج کردند و به موازات آن، مردم مسلمان و علاقه مند به روحانیت و اسلام، در صف واحدی قرار گرفتند تا چون امت واحده  با پیشگامی روحانیت به رهبری امام راحل انقلاب اسلامی را در برابر رژیم شاهنشاهی به پیروزی برسانند.

*مأموریت روحانیت در دوران انقلاب

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: نقشی که روحانیت در پیروزی انقلاب و پیدایش فجر انقلاب و شکوفایی افق نورانی به روی ملت ایفا کرد، وظیفه ی ذاتی و ماموریت الهی روحانیون بود؛ چرا که روحانیت شیعه براساس آموزه های دینی، حامل رسالت انبیاء الهی مخصوصا پیامبر اکرم(ص) و همچنین ائمه اطهار(ع) است.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی یک طلبه مسئولیت سنگین ادامه رسالت انبیا و اولیای الهی را برعهده داشته باشد، هدایت مردم در صراط مستقیم، مبارزه با ستمگران و طاغوتیان جزء وظیفه ذاتی او می باشد، در همین راستا حوزه های علمیه تمام تلاش خود را با الهام از آیات قرآن، صرف انقلاب نموده و به آشنا کردن مردم با دستورات دینی در این زمینه پرداختند.

*حضور روحانیون در صف مقدم مبارزه با طاغوت

وی با اشاره به حضور طلاب و روحانیون در صف مقدم مبارزه با طاغوت، تصریح کرد: هزاران شهید طلبه انقلاب، این حقیقت را به اثبات رساندند که علاوه بر بیان شیوا در تبیین مسائل احکام و دین و همچنین تشویق اقشار مختلف مردم جهت مقابله با حکومت ظلم و جور، خود آنها نیز از پیشگامان این مسیر بوده و جان خود را نیز در راه انقلاب فدا نمودند.

* پیوند حوزه، دانشگاه و مسجد

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که حوزه های علمیه، مساجد و دانشگاه ها خاستگاه انقلاب بودند، خاطر نشان کرد: مساجد به عنوان مراکز آموزشی و تبیین سیره معصومین(ع) نقش اساسی در هدایت مردم داشتند و همچنین محور تعالیم دین در مساجد، روحانیت بود، لذا پیوند حوزه با مسجد، مردم را در صفوف متشکل انقلاب قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی در ادامه گفت: هنگامی که پیوند عمیقی میان حوزه، دانشگاه و مسجد رقم خورد، یک صف فشرده از مردم متدین ایجاد شد، به گونه ای که مبدا اغلب راهپیمایی ها و اعتراضات، مساجد بود. همچنین به موازات این خیزش مردمی به رهبری روحانیت از پایگاه مساجد، در دانشگاه ها نیز صدای انقلاب شنیده شد و خیل کثیری از فرهیختگان دانشگاهی در مقابله با نظام شاهنشاهی، با ملت هم صدا شده بودند.

این استاد حوزه  تاکید کرد: پیوند حوزه، دانشگاه و مسجد، زمینه را برای فراگیر شدن انقلاب فراهم نمود و خوشبختانه انقلاب اسلامی در زمانی که باید به پیروزی می رسید، این امر میسر گشت، لذا در این دوره نیز میبینیم که مساجد به عنوان پایگاه اصلی به منظور الفت مردم با یکدیگر شناخته می شود که باید این سنگر همواره حفظ شود.

*خاطراتی از دوران انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین باطنی در ادامه به بیان خاطرات دوران مبارزات انقلاب پرداخت و گفت: آن روزها بنده نوجوان بودم و اوایل طلبگی را می گذراندم و همواره سعی می کردم در بطن حرکت انقلابی قرار داشته باشم، چرا که بدنه جوان حوزویان، از طراحان و شروع کننده تظاهرات در مرکز شهر بودند.

وی افزود: آن روز ها پایگاه اصلی تجمعات طلاب اصفهانی، مدرسه صدر بازار بود و فعالیت هایی که بنده در راستای حرکت عظیم انقلاب انجام می دادم، انتشار عکس ها و کتب حضرت امام اعم از رساله های عملیه و ولایت فقیه بود که به همین خاطر گاهی توسط نیروهای ساواک دستگیر می شدم و مورد ضرب و شتم قرار می گرفتم.

*جنگ و گریز شبانه روزی

 جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با یادآوری روز های پر فراز و نشیب انقلاب و اقدامات مردم اصفهان در مقابله با حکومت پهلوی، اظهار داشت: روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم محرم سال 57 نیروی های ساواک، ژاندارمری و شهربانی اکثر مناطق شهر را پر کرده بودند و جنگ و گریز شبانه روزی بین مردم و نیروهای رژیم بود که می‌توان گفت شهر اصفهان چهره دیگری پیدا کرده بود.

* آیت الله خادمی پناهگاه انقلابیون

حجت الاسلام والمسلمین باطنی تصریح کرد: اصفهان به دلیل آن که اولین حکومت نظامی در کشور را  تجربه کرده بود، به لحاظ استراتژیک کاملا مورد توجه بود و می بایست این قانون کاملا دقیق اجرایی می شد، لذا در پنجم رمضان، تحصن بزرگی در منزل آیت الله خادمی برگزار شد که توسط نیروهای پهلوی خانه ایشان به خاک و خون کشیده شد.

وی در خصوص شخصیت آیت الله خادمی و تاثیرات او در پیروزی انقلاب افزود: ایشان در آن زمان در جایگاهی بودند که مورد توجه عموم مردم قرار داشتند، لذا دستگاه حکومت نیز روی ایشان حساب ویژه ای باز کرده بود به همین خاطر مردم گوش به فرمان بودند که دستورات آیت الله خادمی مبنی بر تظاهرات و تحصنات صادر شود و اقدام صورت پذیرد.

* مجسمه شاه و رضاخان به زیر کشیده شد

این استاد حوزه  در ادامه بیان داشت: در همان ایام محرم به قدری تظاهرات گسترده شده بود که مردم در میادین اصلی شهر اصفهان از جمله میدان امام علی(ع) و میدان انقلاب تجمع کرده و مجسمه های شاه و رضاخان را به پایین کشیدند و این تیر آخری به پیکره حکومت طاغوت بود، چرا که با این کار، حکومت پهلوی را به زیر کشیدند.

وی افزود: هنگامی که مجسمه شاه از میدان ها پایین آورده شد، تیمسار ناجی فرماندار اصفهان به این مسئله واکنش نشان داد و با حالت پریشانی و اشک گفت "پیکرهای اعلی حضرت را پایین آوردند!"، لذا این واکنش بر خوشحالی مردم افزود و آنان را مصمم کرد که بیشتر به مقابله با حکومت بپردازند.

*گرفتار در حقله جاوید شاه

حجت الاسلام والمسلمین باطنی به تشریح تظاهرات یازدهم محرم سال 57 پرداخت و یادآور شد: ظهر روز یازدهم محرم با توجه به آن که روز قبل تظاهرات میلیونی صورت گرفته بود، ما در کنار دیگر طلاب بین مردم همچنان به تظاهرات ادامه می دادیم که در حلقه گروه جاوید شاه گرفتار شدم و مورد ضرب و شتم و شکنجه آنان قرار گرفتم، اما با زیرکی توانستم فرار کنم.

*روحانیت؛ علت محدثه و مبقیه انقلاب

وی با بیان این که روحانیت علت پیدایش انقلاب اسلامی بود، تاکید کرد: رمز تداوم انقلاب اسلامی نیز روحانیت است،  لذا وظیفه ای است که مکتب اهل بیت(ع) بر دوش این قشر قرار داده باید مورد توجه طلاب قرار گیرد و با وظیفه شناسی، آنچه را که از عهده شان برمی آید، انجام دهند.

*آمار شهدای روحانی

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه با مقایسه آمار شهدای روحانیت با شهدای دیگر اقشار، خاطرنشان کرد: قشر روحانی در کل کشور بالاترین آمار شهید را دارد و نزدیک به5 هزار طلبه در نبردهای حق علیه باطل جان خود را فدای این مرز و بوم و اسلام نمودند، این در شرایطی بود که کل جمعیت روحانیون در کشور، به 30هزار نفر نمی رسید، همچنین در اصفهان نیز از میان 3 هزار طلبه 570 شهید، آمار بسیار بالایی است.

*رسالت روحانیت در صیانت از انقلاب

وی در پایان گفت: زمانی که رسالت روحانیون پیشگامی در حفظ انقلاب اسلامی می باشد، باید به خطیر بودن وظیفه آنها پی برد، لذا به طلاب توصیه می کنم اکنون که در این عرصه بی بدیل و شرایط بی نظیر انقلاب اسلامی در صحنه بین المللی قرار گرفته اند، باید این امر را یک توفیق بزرگ از ناحیه خداوند تلقی نمود و آن را بسیار قدر دانست و از حاشیه هایی که دشمنان انقلاب ایجاد می کنند، دوری کرد.

انتهای پیام 313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    1 0
    قرار انقلاب حکومتی نبود که الان هستیم
  • محسن IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    قرار انقلاب حکومتی نبود که الان هستیم
  • محسن IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    قرار انقلاب حکومتی نبود که الان هستیم
  • محسن IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    قرار انقلاب حکومتی نبود که الان هستیم