پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
هم اندیشی معاونان تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور در اصفهان

حوزه/گردهمایی معاونین تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور به میزبانی حوزه علمیه اصفهان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مومنی معاون تهذیب وتبلیغ حوزه علمیه اصفهان در جمع معاونین تهذیب حوزه های علمیه کشورگفت: دومین همایش اخلاق که از فردا بطور رسمی شروع به کار می کند، رویکردهای جدیدی را در بحث اخلاق طلاب بررسی می کند.

وی ادامه داد: مقالات زیادی به دبیرخانه همایش رسیده است که می تواند در ارائه راهکارهای عملی جهت نیل به اهداف همایش برگزار کنندگان همایش را یاری رساند، رسیدن به راهکارهای عملی از اولویت های برگزاری مراسم است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در مورد انگیزه های برپایی همایش گفت: متاسفانه توجه برخی از مدیران حوزه از رویکرد تهذیبی و اخلاقی خارج شده است و تنها دیدگاه آنها، در برنامه ریزی و راهکارهای اداره مدارس علمیه نمرات دروس طلاب است و این دیدگاه تا سطح مدیران ارشد نیز وجود دارد.

وی  با بیان اینکه متون آموزشی احساس مفید بودن را در طلبه بوجود نمی آورد، گفت: یکی از معضلاتی که ما امروزه با آن مواجه هستیم، بی انگیزگی طلاب جوان است که به گفته خودشان به دلیل ناکارآمد بودن متون آموزشی است..

حجت الاسلام مومنی با اشاره به اهمیت بی تردید مسائل تهذیبی برای طلاب بیان داشت: یکی از مسایلی که باعث شده مدیران مدارس برای مسائل تهذیبی اهمیت کافی را قائل نباشند، عدم وجود انگیزه جهت توجه به این مهم است، در مدارسی که مدیران در این امر دغدغه شخصی دارند، وضعیت حاکم بر مدارس کاملا متفاوت است.

این محقق حوزوی ادامه داد: عدم وجود شاخصه های کمی ارزشیابی مدیران در زمینه های اخلاقی باعث می گردد تا مدیران توجه خود را به مسائل درسی معطوف داشته و رسیدن به سطح مطلوب آموزشی را در گروی نمرات بالای طلاب در دروس روزانه ببینند؛ شکی در این موضوع وجود ندارد که تبدیل شاخصه های اخلاقی به مولفه های کمی قابل ارزیابی کاری دشوار است اما با کمی تامل می توان به این هدف دست یافت.

وی نبود اهرم لازم برای انجام امور توسط معاونین تهذیب را یک نقص مهم دانست و گفت: با برنامه ریزی لازم و تدوین کارنامه و پرونده تربیتی-مهارتی طلاب این اهرم بوجود می آید. در این پرونده شاخصه های مهارتی طلاب از جمله حفظ قرآن، مهارت های عملی طلاب بررسی می شود و در کنار آن مسائل تربیتی اخلاقی طلاب نیز بررسی و ارزشیابی خواهد شد 313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha