چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه حضرت علی(ع) الگوی همه ما در مسئله استقامت است، گفتند: زندگی امیرمومنان(ع) مملو از طوفان ها بود و دوره ای در حیات زندگانی ایشان وجود ندارد که حضرت استقامت نکرده باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه یکشنبه در بیستمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، «استقامت و پایمردی» را یکی از درس های برگرفته از سیره امیرمومنان(ع) عنوان کردند و اظهار داشتند: استقامت سبب پیروزی در همه امور می باشد و هرکسی در هر زمینه ای به موفقیت دست یافته، در سایه این امر بوده است.

ایشان به بشارت عظیم آیه 30 سوره فصلت به همه مومنان اشاره داشتند و تصریح کردند: قرآن می فرماید «کساني كه گفتند پروردگار ما خداوند يگانه است سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنها نازل مي‏شوند كه نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن بهشتي كه به شما وعده داده شده است».

معظم له با بیان اینکه حضرت علی(ع) الگوی همه ما در مسئله استقامت است، ابراز داشتند: زندگی امیرمومنان(ع) مملو از طوفان ها بود و دوره ای در حیات زندگانی ایشان وجود ندارد که حضرت استقامت نکرده باشد.

این مرجع تقلید در ادامه به شرح واقعه جنگ احد پرداختند و گفتند: دشمن در این جنگ،  نیروی زیادی علیه اسلام بسیج کرد و با هدف محاصره مدینه، قتل پیامبر(ع) و محو اسلام از صفحه روزگار پای به این عرصه گذاشتند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه اصحاب و یاران رسول خدا در دامنه کوه احد سنگر گرفته بودند، تصریح کردند: اشتباه بعضی از مسلمانان که حافظ یک سنگر مهم بودند، سبب شد که تعدادی از مسلمانان کشته شوند و دشمن پیشروی کرد و 70 نفر از اصحاب از جمله حمزه عموی پیامبر(ص) به شهادت رسیدند.

ایشان به ابتکار کفّار در جنگ احد بر آغاز یک جنگ روانی اشاره داشتند و افزودند: دشمن در یک جنگ روانی فریاد «محمّد کشته شد» را سر داد و متاسفانه افراد زیادی نیز باور کردند و پای به فرار گذاشتند؛ در بعضی از روایات معروف است که جز علی(ع) کسی در میدان نماند؛ امیرالمومنین(ع) غلاف شمشیر خود را شکست و پیکار سنگینی کردند.

معظم له با اشاره به اینکه در تاریخ اشاره شده که نود زخم بر بدن علی(ع) در جنگ احد وارد شد، گفتند: امیرالمومنین(ع) که می دانستند پیامبر(ص) در حیات هستند، وارد پیکار سنگینی شدند و ایشان را در گوشه ای از میدان مشاهده کردند که صورت ایشان بر اثر اصابت سنگ دشمن خونین شده است؛ پیامبر(ص) بعد از مشاهده علی(ع) فرمودند «در نزد من باش که بیش از این به من حمله نکنند».

این مرجع تقلید در ادامه تصریح کردند: «مومن بن حسن شبلنجی» عالم معروف اهل سنت در کتاب «نورالابصار» می نویسد «علی(ع) بعد از جنگ احد عرض کرد یا رسول الله  از زمانی که دفاع می کردم تا هنگامی که دشمن فرار کرد، شانزده بار ضربه سنگین بر بدن من وارد شد و چهار بار افتادم اما هربار مشاهده کردم شخصی زیر بازوی من را می گیرد و می گوید برخیز در خدمت پیامبر باش»؛ رسول خدا در پاسخ به امیرالمومنین(ع) فرمودند« بشارت بر تو باد که این جبرئیل امین بود».

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: بعد از استقامت امیرالمومنین(ع) در جنگ احد ندایی در میان آسمان و زمین مبنی بر اینکه «شمشیری جز ذوالفقار نیست و جوانمردی جز علی نیست» شنیده شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: امیرمومنان(ع) بعد از اتمام جنگ احد، به پیامبر گلایه کردند که چرا همراه با تعداد دیگری از اصحاب شهید نشدند که پیامبر(ص) سپس به حضرت علی(ع) بشارت شهادت را دادند.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: امروز باید جوانان در مقابل دشمنان قسم خورده به امیرمومنان(ع) اقتدا کنند و درس استقامت در برابر طوفان ها، حوادث، شهوات و تبلیغات دشمن را از حضرت علی(ع) بگیرند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha