جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام جواد

حوزه / عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم تصریح کرد: بی شک نسل جوان با تاسی به سیره نورانی امام جواد(ع) به عنوان جوان ترین امام معصوم می تواند به رشد بالای علمی و اخلاقی دست یابد.

طیبه توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت مظلومانه جوادالائمه (ع) اظهار داشت: شاخصه ها و ویژگی های بسیاری برای حضرت برشمرده اند اما به خاطر جوان بودن ایشان ، یکی از نکات مهم که نسل جوان می تواند از آن به خوبی الگوبرداری کند، تلاش در مسیر کسب علم و دانش و استفاده به موقع و مفید از آن است.

وی با اشاره به جایگاه بسیار رفیع علمی امام جواد(ع) حتی در دوران خردسالی گفت: درایت و دانش ایشان حتی از دوران کودکی ، بزرگترین دانشمندان زمانه را به حیرت واداشته است و به خصوص وقتی مامون می خواهد دختر خود را به ازدواج حضرت درآورد بزرگان عباسی درباره سن امام جواد(ع) ایراد می گیرند اما در مناظرات و گفتگوهای حضرت، علم ودانش ایشان بر همه دانشمندان و بزرگان محرز شده و آنان محکوم به سکوت می شوند.

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین یادآور شد: بی شک علم و معرفتی که بتواند انسان را به درجات عالی برساند را ما باید از مکتب اهل بیت(ع) بیاموزیم و در نشر و اشاعه آن به هر توانی که داریم، بکوشیم.

وی گفت: به خصوص در زمان کنونی که متاسفانه در بین نسل جدید، یک مقدار رغبت و انگیزه برای تحصیل علم کم شده است و برخی از افراد صرفاً برای مدرک گرفتن و گذران وقت به درس مشغول هستند، ما می توانیم به تاسی از سیره امام جواد(ع) انگیزه علمی را در نسل جوان افزایش و ارتقا دهیم.

توکلی بیان داشت: جدای از بحث علم و دانش، حضرت در زمینه رعایت ادب و اخلاق حتی در مواجهه با مخالفان و دشمنان ، زبانزد و سرآمد بودند به طوری که در مناظرات علمی با اشخاص و گروه های مختلف در کمال ادب و متانت و منطق و استدلال علمی به سوالات و شبهات جواب می دادند.

وی با اشاره به این که در مباحث زناشویی و زندگی فردی نیز می توان الگوهای بسیاری از زندگی حضرت آموخت و آن را بکار گرفت، گفت: ایشان با دختر مامون ازدواج کردند که همه می دانیم یک ازدواج تحمیلی بوده اما با این حال امام جواد(ع) با چنین فردی زندگی مسالمت آمیز و توام با اخلاق پسندیده داشتند و این می تواند درسی باشد برای زوجین جوان که با هر مشکل و اختلافی سریع به سراغ گزینه طلاق و جدای نیفتند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha