شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی

حوزه/در دانشگاه و مراکز دیگر برای مدرک درس می خوانند تا با این مدرک ارتقا شغلی پیدا کرده و شاید هم حقوقشان افزایش یابد، اما در حوزه علمیه مدرک ملاک نیست و باید برای خدا درس خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت در قم با اشاره به ویژگی‌های مدرسه علمیه امام صادق(ع) گفت: خدامحوری یکی از مهترین ویژگی‌های مدرسه علمیه است.

وی ادامه داد: در دانشگاه و مراکز دیگر برای مدرک درس می خوانند تا با این مدرک ارتقا شغلی پیدا کرده و شاید هم حقوقشان افزایش یابد، اما در حوزه علمیه مدرک ملاک نیست و باید برای خدا درس خواند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که طلبه امام صادق(ع) باید انگیزه معاد و قیامت داشته باشد و بسنجد فرجام هرکاری چیست گفت:ویژگی دیگر مدرسه امام صادق(ع) را معاد محوری عنوان کرد و  ما باید تمام کارهایمان را با قیامت بسنجیم و ببنیم که اعمالمان قشار قبر نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: در همه سوره‌های قرآن خداوند از معاد یاد می‌کند و امیرالمومنین(ع) بعد از نماز همواره به مردم سفارش می‌کرد به یاد معاد باشند.

وی تصریح کرد: وقتی شما هدیه‌ای به کسی می‌دهید بسیار مواظب هستید که کادوی آن مشکل نداشته باشد؛ شما دارید اعمال خود را برای عالم دیگری کادو می‌کنید پس باید مراقب باشید چه چیزی دارید می‌فرستید.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ویژگی دیگر مدرسه علمیه امام صادق(ع) را عمل محوری و تلاش دانست و گفت: مردم از ما روحانیون انتظار خلاف شرع و حتی خلاف عرف را هم ندارند، مردم نسبت به ما و لباس ما حساسند و باید خیلی مواظب باشیم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از آیت الله العظمی سیستانی بیان کرد: حضرت آیت الله سیستانی بیان کردند که ایمان مردم با حرف‌های ما قوی نمی‌شود، بلکه با عمل ما قوی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه ویژگی دیگر مدرسه امام صادق(ع) پشتکار و تلاش است گفت: عمر محدود، علوم زیاد و عوامل به ریختگی افکار هم بسیارند و ما باید برای دست یابی به علم، تلاش و پشتکار بسیاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در روایت داریم که عالم از علم سیری ندارد، افزود: طلبه نباید شبی را بی مطالعه باشد، باید داستان زندگی علمای دین را مطالعه کند که چگونه هیچ فرصتی را در زندگی هدر نمی دادند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی عقل گرایی را ویژگی دیگر مدرسه امام صادق(ع) دانست و گفت: باید طوری حرف بزنیم که هرجا مطالب ما را گوش کردند این حرف ها حساب شده و مطابق با عقل و خرد باشد.

وی تصریح کرد: اولویت سنجی یکی دیگر از ویژگی‌های مدرسه امام صادق(ع) است؛ کتاب و مطالب مختلف بسیار زیاد هستند، باید مطالب را برای یادگیری بهتر گزینش کرد.

حجت الاسلام  و المسلمین رفیعی با اشاره به تفاوت درس خواندن در دانشگاه و حوزه گفت: در رشته‌های دیگر مهم این است که مهارتی را یاد بگیرند و بیشتر مطالبی را که می‌خوانند را بعدا فراموش می‌کنند، ولی در حوزه علمیه اگر طلبه مرجع تقلید نیز شود، باید تمامی مطالبی را که خوانده است به یاد داشته باشد.

وی عنوان کرد: دروس حوزه مانند یک پازل است و اگر یکی از یادش برود باقی دروس ناقص می‌شود.

استاد المصطفی اخلاق محوری و توجه به علم اعطایی را ویژگی‌های دیگر مدرسه امام صادق(ع) عنوان کرد و گفت: مطالعه زندگی علما و بزرگان تاثیر بسیاری بر شما دارد و البته در کنار آن نباید از توسل به اهل بیت(ع) غافل شوید.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha