چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حذف دروس قرآنی و دینی از کتب آموزشی، اعتراض والدین اردنی را برانگیخت

حوزه/ به نظر می‌رسد گرایش‌های جدیدی در چینش کتب درسی در کشور پادشاهی اردن به وجود آمده و حذف دروس قرآنی و گذاشته شدن تصاویری از زنان بی‌حجاب در کتب درسی کودکان، خشم والدین را برانگیخته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از البوابة، با کاهش نمادهای دینی در کتاب‌های درسی مدارس پادشاهی اردن، تعدادی از والدین اردنی به ظهور خزنده سکولاریسم در کتب آموزشی کودکانشان دست به اعتراض زدند.

در پی ایجاد تغییراتی در برنامه آموزشی دانش آموزان اردنی، وب‌سایت خبری سوالیف در این کشور اعلام کرد که شکایت‌های متعددی از والدین دریافت کرده است. به نظر می‌رسد که بعضی از دروس قرآنی از کتب آموزشی حذف شده و یا اینکه جای خود را به داستان‌هایی از حیوانات داده است. به علاوه تصاویری از زنان بی‌حجاب نیز در کتب درسی دیده می‌شود.

در کل به نظر می‌رسد که گرایش‌های جدیدی در چینش کتب درسی در اردن وجود دارد. برای مثال به گفته والدین اردنی در یکی از کتاب‌ها، درسی که درباره یکی سوره‌های قرآن بوده کاملا حذف شده و درسی درباره شنا جای آن را گرفته است. در جای دیگر نیز متنی که مربوط به حفظ قرآن مجید بوده از کتاب برداشته شده و جای خود را به متنی درباره ابن بطوطه داده است. درس قرآنی دیگری نیز ظاهرا با داستانی درباره کبوترها جایگزین شده و بعضی از دروس حفظ متون مذهبی و سنت‌های پیامبران نیز کاملا از کتب درسی حذف شده‌اند.

وب‌سایت خبری اردنی همچنین تصاویری از کتب قبلی و جدید را منتشر کرده و در تصاویر دیده می‌شود که زنان محجبه در کتب قبلی جای خود را به زنان بی‌حجاب در کتب جدید داده‌اند.

این وب‌سایت خبری با انعکاس نگرانی والدین نوشت: آیا سیاست جدید آموزش و پروش در مدارس ما در راستای به حاشیه راندن شرع اسلامی در برنامه تحصیلی و دور نگه داشتن دانش آموزان ما از اسلام است؟ آیا قرار است این تغییرات ذره ذره ادامه پیدا کنند تا اینکه سرانجام حتی یک آیه از قرآن و یا روایتی از پیامبران در دروس کودکان باقی نمانده باشد؟

شکایت کنندگان خواستار تجدیدنظر در دروس کتاب‌ها از جمله کتاب آموزش عربی سال سوم مدارس دولتی اردن شدند که در آن دین معمولا یک عنصر جدایی ناپذیر بوده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha