جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ظهیری

حوزه/ استاد حوزه بیان کرد: اگر بخواهیم جایگاه قمربنی هاشم(ع) در عاشورا را بیان کنیم، می توانیم به این پرسش یک پاسخ لطیف بدهیم و آن این است که حضرت عباس در کربلا، آبروی برداری را شرافت داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری ظهر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: قرآن کریم الگوها و نمونه های بسیاری از قصص انبیای الهی را ذکر می کند که بخشی از آنها، داستان برادرهایی است که در این وقایع نقش آفرین بوده اند.

وی افزود: اولین داستانی که در قرآن از پیامبران نقل شده است داستان حضرت آدم است که در آن قابیل به خاطر بخل و حسدی که داشت برادر نیک و پاک خود را به قتل رساند.

این استاد حوزه بیان کرد: یکی دیگر از قصص قرآنی در خصوص حضرت یوسف(ع) است که در این داستان نیز برادران حضرت یوسف(ع) ایشان را به چاه انداختند و نهایت بی معرفتی را در حق او به جای آوردند و باعث شدند که چهل سال بین دو پیامبر پدر و پسر جدایی بیافتد.

وی گفت: اگر بخواهیم جایگاه قمربنی هاشم(ع) در عاشورا را بیان کنیم می توانیم به این پرسش یک پاسخ لطیف بدهیم و آن این است که حضرت عباس در کربلا، آبروی رفته برادری در طول تاریخ را برگرداند و این برداری را شرافت داد.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری بیان کرد: در قرآن نمونه هایی وجود دارد که  انبیای الهی این همه زجر کشیدند یک شاخه زجر آنها به خاطر برگشتن این آبروی از انسانیت است و حضرت عباس(ع) نیز آبروی برادری را خریدند.

وی گفت: حضرت عباس(ع) به قدری با برادر مواسات داشتند که از روزی که حضرت عباس به شهادت رسیدند تا صبح قیامت هر کسی که می خواهد مثال برادری را مطرح کند، از حضرت عباس(ع) می گوید.

این استاد حوزه بیان کرد: مادر روزگار عقیم است که بتواند یک برادری چون حضرت عباس به دنیا بیاورد؛ عظمت جهاد حضرت قمر بنی هاشم(ع) تنها در عاشورا مشخص می شود در عین اینکه ایشان عبدصالح و بصیر و فقیه خدا بودند.

وی گفت: حضرت عباس پیش از ولادت مورد توجه امام علی بودند؛ وقتی امام علی(ع) به عقیل برادر خویش می گویند دوست دارم یک همسری برای من انتخاب کنی که از او فرزندی متولد شود که بتواند از دین خدا و امام زمان خود در کربلا دفاع کند جایگاه حضرت عباس مشخص می شود.

وی اظهارکرد: دشمنان 250 سال سعی کردند که رابطه سیدالشهدا(ع) را باپیامبر (ص)قطع کنند و از ابتدای تولد حسنین نیز سعی داشتند که این کار را انجام دهند به همین خاطر بود که حضرت علی همیشه امام حسن و حسین(ع) را همیشه فرزندان رسول خدا (ص)می نامیدند.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری بیان کرد: دشمنان عترت طاهرین همیشه سعی داشتند حسنین را فرزندان امام علی(ع) معرفی کنند تا با این واسطه این دو امام پس از امیرالمومنین را از وصل به پیامبر خارج کنند تا به غصب خود مشروعیت دهند؛ ولی این تلاش ها ناکام ماند و امروز سادات حسینی و حسنی و عباسی و علوی در سراسر جهان حضور دارند و خاندان پیامبر نیز امروز عزتی کم نظیر در طول تاریخ دارد.

وی گفت: امام علی(ع) همیشه سعی داشتند تا حضرت عباس(ع) را به عنوان ذخیره خود در کربلا معرفی کرده و در کنار اولاد پیامبر در کربلا حاضر کند و به همین خاطر نیز ایشان را با این روحیه تربیت کردند و در روز عاشورا نیز حضرت عباس(ع) مطیع بودن و تسلیم امام بودن را برای عالمیان معنی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha