سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
شخصیت های دینی مصر

حوزه/ مساله اشتغال بانوان در جامعه ، مساله ای است که به تازگی مورد توجه مجامع دینی و رسانه های مصر قرار گرفته و باعث شده شخصیت های مختلف دینی در این زمینه به اظهار نظر بپردازند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مساله اشتغال بانوان در جامعه ، مساله ای است که به تازگی مورد توجه مجامع دینی و رسانه های مصر صورت گرفته و باعث شده شخصیت های مختلف دینی در این زمینه به اظهار نظر بپردازند.

مساله از آنجا آغاز شد که ابواسحاق الحوینی از شیوخ سلفی مصر ضمن ابزار مخالفت با اشتغال زن گفت: زن باید در خانه مشغول تربیت فرزندان باشد و در این صورت فرصتی برای کار و گرفتن جای مردان را نخواهد داشت.

وی در فتوای خود که در صفحه شخصی وی در فضای مجازی منتشر شد تاکید کرد: یک مادر باید در خانه مشغول تربیت فرزندان و آماده ساختن نسلی توانا باشد و پدر هم باید ناتوانی خود در تامین مخارج خانه را به خداوند متعال عرضه کند.

الحوینی ادامه داد: یکی از مشکلات فرزندان درمورد پدر و مادر خود زمانی است که پدر آنها به سفر برود یا کار او به قدری زیاد باشد که از توجه او به فرزندان کاسته شود یا اینکه مادر آنها بخواهد برای کار کردن خانه را ترک کند و نظر ما این است که بار دیگر زنان را به خانه ها بازگردانید و به آنها برای کار کردن در خانه خود حقوق بدهید تا جوانان بتوانند از فرصت های شغلی استفاده کنند.

وی افزود: مرد مسئول تامین مخارج خانواده است و در این صورت چگونه ما می توانیم به زنان فرصت کار بدهیم تا جای مردان را بگیرند و در این صورت مردها چکار کنند و از کجا پول بیاورند؟ و نتیجه چنین سیاستی این است که مردان به انحراف و فساد کشیده می شوند.

کار کردن زن با رعایت ضوابط شرعی اشکالی ندارد

اما از سوی دیگر دکتر عبدالحمید الاطرش رئیس اسبق کمیته فتوا گفت: محدوده فرمانروایی زن در خانه است تا کانون خانواده را گرم کند و ارزش هایی مانند شجاعت و صداقت را به فرزندان خود بیاموزد، اما در عین حال جایز است که زنان در محدوده ای که اسلام مشخص کرده برای کار از خانه خارج شوند و در این زمینه می توان به کار کردن اسماء دختر ابوبکر اشاره کرد که برای کمک کردن به شوهر خود زبیربن عوام هسته خرما آسیاب می کرد و هنگامی که شوهر او زبیر مریض شد شخصا کارهای خانواده را بر عهده گرفت.

رئیس اسبق کمیته فتوا افزود: کار کردن زنان به شرط رعایت حجاب و حفظ روابط و نیاز آنها به کار کردن جایز است.

دکتر عمر حمروش دبیر کمیته دینی پارلمان نیز گفت: کار کردن زنان تا زمانی که به آداب عمومی و اخلاقیات اجتماعی پایبند باشند حرام نیست.

وی افزود: اشکال ندارد که زنان برای کار کردن در بخش های دولتی یا خصوصی برای تامین روزی خود کار کنند و در جامعه ما نیز نمونه های زیادی وجود دارد که زنان برای کمک به همسران خود کار می کنند و دلیل برای تحریم آن نیز وجود ندارد.

اما دکتر محمد شحات الجندی عضو مرکز تحقیقات اسلامی الازهر نیز گفت: کار کردن زنان به ویژه زنان متاهل جایز است به ویژه اینکه کار کردن زنان از زمان های قدیم مرسوم بوده و نمی توان بر تحریم کار مردن آنها فتوا داد.

وی افزود: در عین حال لازم است زنان شاغل موازین اخلاقی را هنگام کار رعایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha