پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تصاویر/ تجلیل از پژوهشگران مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی

حوزه/ اجتهاد ناظر به قانون بسیار ارزشمند است، نگرش ما باید حاکمیتی و حکومتی باشد وحکومتی که در عصر دین زدایی، به نام اسلام فعالیت می کند، باید نیازهای اساسی آن برطرف شود.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری «حوزه»، دکتر کاظم جلالی امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم از ظرفیت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان یک مرکز عظیم فقهی شیعه، به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ومرکز پژوهش ها دو بال های علمی مجلس شورای اسلامی هستند که باید باید همکاری های خود مشکلات کشور را حل کنند.

جلالی همچنین گفت: اگر بخواهیم به وضعیت اقتصادی کشور بپردازیم باید به پنج قانون مهم شامل قانون کار، پولی و بانکی، تامین اجتماعی، سرمایه گذاری خارجی و قانون تجارت به عنوان  قوانین مادر ورود کرده و آنها را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد:ما وقتی می گویم چند میلیون بیکار در کشور داریم به قانون که نگاه می کنم، قانون کار هم اشکال دارد، به عنوان نمونه وقتی کارگر و کارفرما در حال تخاصم هستتند، ما هوای کارگر را بیشتر داشتیم و افرادی که باید نیرو بگیرند، فرار می کنند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از مبانی دینی و فقهی در قانون خاطرنشان کرد: برخی مباحث است که باید از مبانی فقهی بحث شود، آیا ما در مبانی دینی، تخاصم و تعارض را می پذیریم؟، در مورد قوانین پولی و بانکی نیز ما با چالش اساسی مواجه هستیم.

جلالی بیان داشت: ما چگونه می خواهیم امروز بانک را اداره کنیم،؟گاهی از یک طرف می خواهیم رنگ و لعابی از دین به بانک ها بدهیم، از سوی دیگر قصد داریم به قانون پول و بانک، نگاه جدیدی داشته باشیم، ما تا کی ما باید معطل بمانیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ارتباط با بانکداری، یکبار می گوییم سود، ربا است و از سوی دیگری می گوییم، سود ربا نیست.

جلالی بیان داشت: قانون کار و نظام پولی و بانکی کشور مشکل دارد، قانون سرمایه گذاری خارجی نیز مهم است اگر یک خارجی در داخل کشور سرمایه گذاری کند باید با شفافیت قانون مواجه باشد، ما در محلس ششم قانون سرمایه گذاری خارحی را تصوب کردیم ولی مدت زمان آن گذاشته است ما هم مطالعات پیشینی و هم پسینی را در این زمینه نیاز داریم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تدوین واصلاح قانون بیمه ای نیز نیاز امروز جامعه است، برخی مباحث را اگر ما شش سال دیگر هم انجام دهیم شاید جا داشته باشد.

جلالی افزود: جامعه از ما انتظار رفع مشکلات اقتصادی و کاهش آسیب های اجتماعی، رفاه عمومی را دارد، برای یک نظامی که برامده از دین بوده و پیش قراولان آن نیز روحانیت می باشد، این آمارها دردآور است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظرفیت حوزه های علمیه بسیار بالاست و ما باید خیلی از مبانی را از حوزه ها بگیریم، مجلس دهم دارای راهبرد و استراتژی مدون است و قبل از تشکیل مجلس اولویت ها و استراتژی های مجلس دهم را تهیه کرده و آن را می توانیم مبنا قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه پژوهش ها باید ناظر به نیازهای روز جامعه باشد، گفت: پژوهشگران ما می گویند در انتزاء هم می توانیم مسائل را پیش ببریم، ولی ما به عنوان مرکز پژوهش های مجلس، حاکمیتی هستیم بعد از گذشت چهار دهه، این همه مشکلات برای مردم غیر قابل توجیه است.

جلالی اظهار داشت: ما در حوزه قانونگذاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش ها، اگر ایده ای مطرح و در کنار هم باشند در مجلس برجسته می شوند، در حوزه نظارت مرکز تحقیقات می تواند به ما کمک کند، بنابراین، باید نظارت روندها را دید و خود قانونگذاری و اثرات آن را در جامعه باید دید.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش ها به عنوان دو مرکز پژوهشی کاربردی حکومتی هستند و اقداماتی که  انجام می دهند باید در راستای کارویژه های حوزه های تقنینی و قانونگذاری کشور باشد.

وی ادامه داد: ما امروز به صورت مستقیم درگیر تقنین بوده و باید پاسخگوی این وظیفه نمایندگی باشیم، قانونگذای و نظارت دو بعد اصلی مجلس شورای اسلامی است و در بحث قانونگذاری مشکلات زیادی داریم، حوزه قانونگذاری درکشورهای جهان با کارکرد احزاب گره خورده است ولی در کشور ما چنین نیست، و در این زمینه دیدگاه های مختلفی نیز وجود دارد.

جلالی بیان داشت: مشکل دیگر ما در کشور این است که دایره اطلاعات را سعی داریم در محدوده خود نگه داریم و آن تعامل و همکاری های دوجانبه را نداریم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عمده و تمایز پژوهش و کار علمی در حوزه دانش و اجراء نیز از مسائلی است که در کشور وجود دارد و متاسفانه گاهی مرزهایی وجود دارد که اطلاعات علمی و پژوهشی را در اختیار قرار نمی دهند.

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی ما به صرف پژوهشگر داشتن، برای ما هنر نیست بلکه باید مدیریت پژوهشی داشته باشیم تا از ظرفیت های علمی کشور به خوبی استفاده شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: اجتهاد ناظر به قانون بسیار ارزشمند است، نگرش ما باید حاکمیتی و حکومتی باشد وحکومتی که در عصر دین زدایی، به نام اسلام فعالیت می کند، باید نیازهای اساسی آن برطرف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه ابزارهای ما باید به کار گرفته شود که خروجی آن اداره جامعه باشد و اگر غیر از این باشد ضربه می خوریم، حوزه ودانشگاه های ما برای زمامداری بهتر باید کارهای مهمی انجام دهند.

جلالی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها حدود چهار درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص می دهند، ولی بودجه ما زیر یک درصد است، نیاز است که بودجه پژوهشی را به چهار درصد برسد، ما از پژوهش های خود تا چه اندازه در مورد زمامداری خوب و مباحث حکومت داری استفاده کردیم؟

عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما حوزه پژوهش را در حوزه های کتابخانه ای خود تعریف کردیم نه استفاده از ظرفیت های علمی و ارتباطات، در سازمان ها نیز هر جا بودجه کم آوردند از پژوهش می زنند.

در این مراسم از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش ها تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha