شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه /رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: اگر علم دینی در حوزه و دانشگاه حاکم شد، می تواند مایه وحدت باشد، لکن چون علم دینی به صورت گسترده در دو مرکز راه پیدا نکرده است به همین دلیل عالمان دینی نمی توانند در کنار هم وحدت داشته باشند.

 حجت ‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره  به وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از برکات پیروزی انقلاب بود و امام راحل  سفارش های زیادی در مورد وحدت می کردند و معتقد بودند«  اگر حوزه و دانشگاه اصلاح شود، جامعه  اصلاح خواهد شد، چون اصلاح جامعه متأثر از  اصلاح حوزه و دانشگاه است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: وحدت دو نهاد در شرایط کنونی برای نظام و جامعه ضرورت دارد و برای اصلاح جامعه ضروری است، اما محور اتحاد وحدت، علم است که اگر علم در حوزه و دانشگاه به نگاه واحد باشد، وحدت ایجاد خواهد شد.

 این محقق افزود: اگر علم دانشگاه را غیر دینی و حوزه را دینی بدانیم، طبیعی است عالمانی و فرهیختگانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند،  به دانش آنها نگاه غیر دینی خواهد شد، اگر چه خودشان افراد دین مداری باشند و در  حوزه هم به فارغ التحصیلان نگاه دینی می شود.

حجت ‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: باید محور اتحاد را  در علم دینی دید و اگر علم دینی در حوزه و دانشگاه حاکم باشد، همان طور که در حوزه علوم مخلتف مایه تفرق نیست، بلکه مایه وحدت است، اگر علم دینی در حوزه و دانشگاه حاکم شد، می تواند مایه وحدت باشد و لکن چون علم دینی به صورت گسترده در دو مرکز راه پیدا نکرده است به همین دلیل عالمان دینی نمی توانند در کنار هم وحدت داشته باشند.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha