شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ برخی از دولت ها منطقه هستند که انسان ها برایشان مهم نیستند، وجدان و منطق ندارند تنها پول و دلار برای آنها مهم است.

به گزارش خبرنگارخبر گزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امشب در سلسله جلسات درس اخلاق این هفته که با حضور روحانیون و خانواده های  آنان در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد با اشاره به مباحث ارائه شده در جلسات قبل گفتند: خدا در درون هر آدمی واعظی قرارداده که اگر انسان کار خوب کند، خوشحال و کار بد کند، ناراحت می شود؛ آن واعظ، وجدان یا نفس لوامه است.

این مرجع تقلید افزودند:کسی که مامور شد، بمب اتم را بر سر مردم دو شهر ژاپن رها کند و هزاران نفر را بکشد و بعدها گرفتار ملامت وجدان گردید، علت آن همین واعظان درون است.

معظم له با بیان اینکه براساس آیات قرآن، انسان در دورن خود قیامت کوچک و محاسبه نفس دارد، افزودند: این قیامت جلوتر از قیامت اصلی است.  در قیامت اصلی جای هیچ نوع انکاری وجود ندارد؛‌ در قرآنی بحثی به نام تجسم اعمال است، وقتی اعمال انسان مجسم شود، دیگر قاضی نمی خواهد، وجدان آدمی هم قاضی و شاکی است که قابل انکار نیست.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی گفتند: خدا در درون انسان نیرویی به نام وجدان و قاضی قرار داده است؛ اگر انسان به حرف این نیرو گوش کند این نفس قوی می شود و اگر به ندای این نفس و نیرو گوش ندهد، این نیرو ضعیف و ضعیف تر می شود و نهایتا وقتی در دورن وجدان و  نفس محاکمه کننده ای نباشد، یکی مثل داعش و عمر سعد و امثال این افراد می شود، چون وجدانی نیست که بخواهد انسان را محاکمه کند.

 معظم له بیان داشتند: این چنین انسانی که وجدان او مرده  به جای می رسد که از حیوان هم پایین تر می شود؛ چون همان طور که استعداد ترقی و رشد برای رسیدن به کمال در وجود انسان است، ضلالت وگمراهی هم است.

 ایشان افزودند:  از این دست آدم ها که از حیوان هم بدترند، مانند برخی از دولت ها منطقه هستند که انسان ها برایشان مهم نیستند، وجدان و منطق ندارند تنها پول و دلار برای آنها  مهم است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: بر اساس آیات قرآن، ذولیخا هم از جمله کسانی بود که با بیداری نفس و وجدان، به گناه و لغزش اعتراف می کند. او ابتدا گرفتار نفس لوامه می شود، ولی به مرور زمان نفس و وجدان او بیدار می شود و اعتراف به گناه می کند.

این مرجع تقلید با اشاره به مباحث سلسله وار خود ابراز داشتند: بنابراین ششمین واعظ، واعظ درون است، باید این واعظ درون را بیدار نگه داشت تا اهل نجات شویم. اگر واعظ درون خاموش شود، اهل نجات نخواهیم بود.

معظم له عنوان کردند: اگر به ما می گویند بعد از گناه توبه کنید، برای این است وجدانتان را بیدار نگه دارید تا به درجات بالاتر برسید. باید دعا کرد تا وجدان اخلاقی بیدار باشد تا روز به روز ترقی کنیم تا اهل نجات باشیم.

ایشان بیان داشتند: از خدا می خواهیم گوش شنوا به ما عنایت کند تا شنونده خوبی برای وجدان دورن باشیم. 

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha