سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
عبدالمحمدی

حوزه/ نشست فرهنگی تربیتی بررسی سیره سیاسی حضرت زهرا(س)، به همت مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، در مجتمع امین قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام  عبدالمحمدی،  در ابتدای سخنان خود با تبریک ایام الله دهه فجر، خاطرنشان کرد: در زمانی که دین توسط نظام سرمایه داری به انزوا کشیده بود و نظام سوسیالیستی آن را افیون ملت ها می خواند و کسی باور نمی کرد بتوان بر اساس تعالیم الهی نهضتی را آغاز و به ثمر نشاند، امام خمینی(ره) با تکیه بر آموزه های اسلام ناب محمدی(ص)، نهضتی را آغاز نمود که در سی و نه سال گذشته، با وجود تلاش حداکثری جبهه استکبار برای از کار انداختن آن، اراده خداوند بر اقتدار روز افزون آن واقع شده است تا ان شاءالله زمینه ساز قیام حضرت بقیه الله الاعظم(عج) گردد.

وی با اشاره به تلاش و توطئه های دشمنان برای جلوگیری از انعکاس شعاع انقلاب و شکل گیری تمدن جدید اسلامی، خاطرنشان کرد: به لطف خداوند، انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته در برانداختن طاغوت،ایجاد امنیت پایدار و دفع توطئه های داخلی و خارجی کامیاب بود و امروز در مرحله تحقق اهداف خود، یعنی پیاده سازی احکام اسلامی قرار دارد که با وجود مانع تراشی مزدوران داخلی و دشمنان خارجی، این خواسته متدینین در حال تحقق است.

عضو هیئت علمی المصطفی در بخش بعدی سخنان خود، سیره اهل بیت(علیهم السلام) را تجسم عینی تعالیم اسلامی خواند و گفت: اگر بخواهیم قرآن کریم را در جامعه عینیت دهیم باید به رفتار پیامبر(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) مراجعه کنیم؛ بنابراین سیره شناسی، به معنی اسلام شناسی است.

وی افزود: خداوند متعال برنامه ای تحت قالب قرآن برای ما فرستاده است و مفسرانی برای تبیین مفاهیم آن و الگوهایی که در عمل، مفاهیم قرآنی را به ما بیاموزند، معرفی نمود.

حجت الاسلام  عبدالمحمدی، جایگاه ارزشمند سلمان را به دلیل اطاعت محض وی از پیامبر(ص) و امیرالمومنین(علیهم السلام) دانست و ابراز داشت: نزدیک ترین افراد به پیامبران و اولیای الهی کسانی هستند که پیرو سیره آنان هستند. سیره اهل بیت(علیهم السلام) برای همیشه جاوادانه است؛ چراکه مطابق سرشت انسانی و عقل بوده و بنابراین، سیره آنان همانند قوانین ریاضی و هندسه، هرگز کهنه نمی شوند.

وی، سیره اهل بیت(علیهم السلام) را در همه زمینه ها حجت خواند و تصریح کرد: اهل بیت(علیهم السلام) همانگونه که در عبادت و اخلاق الگو هستند، سیره آنان در سیاست و تعامل با جامعه نیز حجیت دارد. اگر عصمت اهل بیت(علیهم السلام) را پذیرفتیم، سیره آنان باید برای ما در تمام ساحت ها حجیت داشته باشد.

عضو هیئت علمی المصطفی ادامه داد: ائمه معصوم(علیهم السلام) باید در همه عرصه ها به عنوان اسوه مورد تبعیت قرار گیرند چراکه رفتار آنان معصومانه است و همانگونه که در عرصه سیاست رهبران نمونه هستند، در عرصه تعلیم و تربیت نیز معلمان نمونه بوده و باید الگو باشند. پیامبر اکرم(ص)، به عنوان یک رهبر و معلم نمونه، در مدت کوتاهی جامعه فروافتاده در جزیره العرب را از انحطاط نجات داد و قدرت های بزرگ جهانی را به چالش کشید.

وی با انتقاد نسبت به کم توجهی به سیره اهل بیت(علیهم السلام)، اظهار داشت: در حوزه علمیه، سیره معصوم حجت است که شامل قول، فعل و تقریر ایشان می شود؛ اما تا کنون به میزانی که به قول معصومین پرداخته شده ، سیره عملی آنان مورد توجه واقع نشده است. شهید مطهری در اواخر عمر خود، کار بزرگی را در زمینه سیره ائمه(علیهم السلام) آغاز کرد که متاسفانه تا امروز پیگیری نشده است.

سخنران نشست، معرفی الگو را یکی از روش های موثر برای ترویج اهداف واغراض مکاتب مختلف در جوامع برشمرد و اذعان داشت: در کشور ما، رضاخان در کشف حجاب موفق نبود زیرا این هدف را با اجبار و زور پیگیری می کرد؛ اما پسر وی، با الگو نمودن دختران و همسران بی حجاب مسئولان و مدیران ارشد کشور و القای نوعی تمدن و فرهیختگی در موضوع کشف حجاب، به موفقیت بیشتری در این زمینه دست یافت که هنوز نیز تاثیر آن را می توان در جامعه مشاهده نمود.

حجت الاسلام عبدالمحمدی، حضرت زهرا(س) را الگویی کامل و جامع دانست و ابراز داشت: حضرت فاطمه زهرا(س)، مادر، فرزند و همسری نمونه بود. ایشان فرزندانی تربیت کرد که عالمی با نور آنان روشن است. میزان تبعیت و همراهی ایشان با پیامبر(ص) در حدی بود که پیامبر اکرم(ص) بارها در حق ایشان فرمود: «فداها ابوها» (پدرش به قربانش). حضرت زهرا(س)در مقام همسری نیز هرگز چیزی از علی(ع) نخواست که وی به زحمت بیافتد.

وی، حضرت فاطمه(س) را الگوی عبودیت خواند و گفت:تمام زیورهای اخلاقی بشریت در فاطمه(س) جمع شده است. این سخن پیامبر(ص) که فرمود همه خوبی ها و زیبایی¬های در حضرت زهرا(س) مجسم است، نشان می دهد زن بودن نقص نیست و ایشان الگوی همه مومنان است؛ زیرا ارزش های انسانی زن و مرد ندارد و قرآن کریم نیز مریم و آسیه را به عنوان الگو به ما معرفی نموده است.

سخنران نشست در ادامه به بازخوانی سیره سیاسی حضرت زهرا (س) پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) در زمان پدر بزرگوار خود، در تمام صحنه ها حضور داشت و یاور پیامبر(ص) بود؛ اما جایگاه حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، در تاریخ برجسته تر شد؛ زیرا آن حضرت ایفاگر نقش فوق العاده ای شد که از هیچ کس حتی امیرالمومنین(ع) نیز ساخته نبود.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) در مقطعی وارد صحنه شدند که فتنه ها جامعه را فرا گرفته بود و ایشان با تمام وجود از حق دفاع کرد. حضرت زهرا(س) دو خطبه در میان زنان انصار و در مسجدالنبی خواند و روشنگری ایشان در تاریخ ماندگار شد.

حجت الاسلام  عبدالمحمدی، با اشاره به اهمیت وصیتنامه حضرت زهرا(س) و خاکسپاری پنهانی پیکر مطهره ایشان، ابراز داشت: امروز هر مورخ و اندیشمند آزاده و منصفی که خطبه های آن حضرت زهرا را بخواند و از سوی دیگر به فرمایشات پیامبر(ص) در حق ایشان مراجعه نماید که فرمودند فاطمه(س) معصومه است و رضایت و خشم او موجب رضایت و خشم پیامبر و خدا است، چگونه می تواند از نارضایتی آن حضرت از اصحاب سقیفه چشم پوشی نماید؟ یا امروز این سوال برای همه مطرح است که چرا با وجود فضایلی که درباره آن حضرت ذکر می شود، مرقد ایشان نامعین است؟

وی، معیار سیره سیاسی حضرت زهرا(س) را عقل و شرع دانست و گفت:در مقاطع تاریخی حساس، بسیاری از افراد به جای عمل به تکلیف خود، به نتیجه فکر کردند و به این بهانه وظیفه خود را انجام ندادند. حضرت زهرا(س) در مقطع حساس پس از رحلت پیامبر(ص) تکلیف مدارانه عمل کرده و با مردم اتمام حجت نمودند. اگر امروز ما پیرو مکتب اهل بیت(علیهم السلام) هستیم، به برکت فریادهای حضرت زهرا(س) است و اگر ایشان نیز مانند برخی از بزرگان، در آن زمان مصلحت اندیشی ظاهری داشتند، امروز چیزی از اسلام ناب باقی نمانده بود.

عضو هیئت علمی المصطفی، امام خمینی(ره) را تربیت شده مکتب حضرت زهرا(س) خواند و ابراز داشت: امام خمینی(ره) نیز هرگز برای سرنگونی طاغوت دچار یاس نبود و به وظیفه خود برای قیام علیه طاغوت عمل کرد و خداوند نیز به این انقلاب برکت داد.

وی، جدا شدن از جامعه و سیاست به بهانه عرفان و تدین را اشتباهی جبران نشدنی دانست و گفت:عارف واقعی افرادی مانند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هستند که در کنار عبادت و راز و نیاز شبانه، در متن جامعه حضور داشته و فداکاری می نماید.

حجت الاسلام عبدالمحمدی در پایان، زهد و پارسایی حضرت زهرا(س) را مثال زدنی و مایه عبرت مسئولان دانست و  افزود: شهدای انقلاب اسلامی در دامن مادرانی پرورش یافتند که تربیت شده سیره نورانی حضرت زهرا(س) بودند و آموختند فرزندانی تربیت کنند که در برابر ظلم و ستم بی تفاوت نباشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha