پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تصاویر/ یادواره ۱۲۶ شهید مدرسه علمیه امام باقر(ع)

در حوزه/ اگر از خودگذشتگی خانواده های شهدا نبود مطمئنا شهدا نمی توانستند به این درجات نائل شوند پس اهمیت جایگاه آنها باید شناخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در اولین شب از یادواره 126 طلبه شهید مدرسه امام محمدباقر (علیه السلام) گفت: بی تردید با مراجعه با آیات قرآن کریم متوجه می شویم که شهدا از مقام بسیار بالایی برخوردار هستند. ما دو گونه خرید و فروش داریم. خرید و فروش ها اگر برای راه خدا باشد، قطعا سود در پی دارد اما خرید و فروش های دنیایی قطعا ضرر در پی خواهند داشت.

وی افزود: در معامله با خدا شهدا بهترین تاجران هستند. چون از همه تعلقات دل کندند و به حیات حقیقی رسیدند. آنهایی که تصور می کنند شهدا مرده اند خودشان مرده اند.

سخنران مراسم بیان داشت: در سوره های متعدد قرآن راجع به مقام شهید مقاماتی بیان شده است. در روایات هم همین گونه است که یکی از این مقام ها این است که شهید نظر می کند به وجه الله. وی گفت: امیرالمومنین (ع) از پیامبر اکرم (ص) درخواست کردند، مرگشان به شهادت باشد. بزرگان و علمای ما به مقام شهدا غبطه می خورند. مقام والای شهدا به این دلیل است که شهدا از سه جهاد سربلند بیرون آمدند. اول در جهاد اصغر یعنی میدان جنگ و مبارزه موفق بودند. اینها بدون ترس وارد مبارزه با دشمنان خدا می شدند.

این خطیب حوزوی گفت: دوم جهاد اکبر که مبارزه با نفسانیات است. آن هم نه امور نامشروع، بلکه امور مشروع و مباح. اینها کمترین دلبستگی به امور مباح نداشتند. لذا در این جهاد به دنبال تعلقات و وابستگی های غیر الهی نبودند.

وی افزود:  مرحوم آیت الله دستغیب می فرماید، حاضرم تمام عمرم را با دو رکعت نماز بسیجی ها با لباس خاکی در میدان جنگ عوض کنم. شهدا برای رسیدن به دنیا آخرتشان را نمی فروشند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی ادامه داد: سومین جهادشان هم جهاد کبیر است. در مقابل طاغوت محکم و استوار می ایستند. ذره ای در مقابل دشمنان و بیگانگان کرنش ندارند. دشمن در قصه انرژی هسته ای ما به آنچه که می خواست رسید بدون اینکه قدمی به سود ما بردارد. متاسفانه عده ای در مقابل بیگانه کرنش کردند.

وی افزود: اگر شهدا در جهاد اصغر و دیگر جهاد ها موفق بودند بخاطر همراهی سه دسته از افراد بود. اول والدین شهدا. پدر و مادر شهدا بسیار در این زمینه زحمت کشیده اند و تاثیر گذار بوده اند. دوم همسران شهدا و سوم فرزندان شهدا. اگر از خودگذشتگی خانواده های شهدا نبود مطمئنا شهدا نمی توانستند به این درجات نائل شوند پس اهمیت جایگاه آنها باید شناخته شود.

سرهنگ گنجعلی، فرمانده لشگر عملیاتی علی ابن ابی طالب (ع) نیز  دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی با بیان این که یاد شهدا و بقای نامشان همواره زنده است و باید به عنوان یک امر مهم پیگیری شود. افزود: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در دیدار با خانواده شهدا به ما آموخته اند که ابتدا خصوصیت و صفات شهدا باید تبیین شود و سپس باید بدانیم که اخلاق و مرام و رفتار شهدا در جامعه و خانواده به چه شکلی بوده است. نکته بعدی این است که بدانیم آرمان شهدا و خانواده شهدا چه بوده است.

فرمانده لشگر عملیاتی علی ابن ابی طالب (ع)  بیان داشت: آرمان آن شهید چه بود که جانش را فدای اعتقادش کرد و آرمان خانواده اش چه بود که جوان خود را راهی جبهه حق علیه باطل کرد. به لطف خدا این مکتب شکست نخواهد خورد چون وصل به ریسمان الهی است. برای شهید شدن اولا باید از خود گذشت. شهید محمود هاشمی همکار ما بود و بازنشست شده بود. مرحله اول عملیات نبل و الزهرا را که پشت سر گذاشتیم و به مقر برگشتیم، رفته بود زیر پتو و گریه می کرد. گفتم چه شده؟ گفت ما بچه های جنگ هستیم، با چه رویی باید به ایران برگردیم در حالی که هنوز زنده ایم. کسی به شهادت می رسد که در عمرش منتظر باشد و انتظار یعنی در صحنه بودن و ساکن و ساکت نبودن.

وی افزود: امسال در چهلمین سال انقلاب و در حال صدور انقلابمان هستیم. انقلاب 57 برای بچه های قدیم بود. اما رویش های انقلاب بچه های دهه های شصت و هفتادی هستند که امام و جنگ را ندیدند، اما مانند همان بچه های دوران جنگ مردانی مقاوم و مستحکم هستند.

گنجعلی بیان کرد: دشمن از یک طرف تا دروازه های بغداد و از یک سو تا دروازه های دمشق جلو آمد، اما با تدبیر رهبری معظم انقلاب و با فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی، شب و روز خون دادیم و تا توانستیم خاک را از دشمن گرفتیم و دشمن را در شرق حلب محاصره کردیم.

وی افزود: تا قبل از عملیات آزادسازی نبل و الزهرا دشمن حالت تهاجمی داشت، اما بعد از پیروزی این عملیات جبهه مقاومت بود که بر دشمنان می تاخت.

سرهنگ گنجعلی گفت: امروز جغرافیای جهان اسلام است که صحنه نبرد با آمریکا و اسرائیل است. به طوری که مسئولین صهیونیست می گویند گوشه گوشه مرزهای خود پایگاه های ایران را می بینم. امروز انصارالله یمن موشک با برد 1000 کیلومتر پرتاب می کند. این توانایی و عزت به برکت خون شهدا به وجود آمده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha