یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: اولین دانشگاهی که رشته شیعه شناسی راتاسیس کرد، دانشگاه ادیان و مذاهب بود. پیرو آن، دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزشی نیز دست به کار شدند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین نواب در گفت و گو با رادیو معارف با اشاره به اهداف تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت:دین یکی از بزرگترین دغدغه های بشر در طول تاریخ است، از آغاز خلقت تا امروز همچنان مسئله دین در صدر مسائل جهان بوده، شاید یک قدرتی در مقطعی دین را افیون ملت ها و دولت ها معرفی کرده باشد ولی با فروپاشی اردوگاه کمونیست و مارکسیست مسائل دینی در جهان به شدت به موضوع روز تبدیل شده و در واقع هر روز صدها کتاب در باره دین تألیف و چاپ میشود.

*شناخت آموزه های ادیان یک مطالبه جهانی

وی با شاره به اینکه یکی از موضوعات مطرح در دانشگاه های جهان، شناخت ادیان و آموزه های آن است اظهارداشت: در ایران هم این مسائل مطرح شده، مثلا در حوزه علمیه قم ،شهید دکتر بهشتی بعد از بازگشت از آلمان اقدامات زیر ساختی را برای شناخت ادیان انجام دادند و حتی متون برخی درس هارا ارزیابی و تدوین کرده بودند،اما چون به شرایط انقلاب خورد فرصت یاریشان نکرد تا این ایده را به سرانجام برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به شناخت و مراوده خود با شهید بهشتی خاطرنشان ساخت: شهید بهشتی تاکید داشتند همیشه باید مسائل ادیان زنده جهان در قم مطرح باشد و طلاب با این مسائل آشنا باشند و در تالیفات خود نیز تاکیدات زیادی بر این مساله داشته اند .

*حوزه علمیه قم بزرگترین پایگاه عقل و اعتدال

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: بعد از آنکه صدام حوزه نجف را به افول برد، حوزه علمیه قم یک مرکز بزرگ علمی و فرهنگی و بزرگترین پایگاه فرهنگی تشیع و نیز بزرگترین پایگاه عقل و اعتدال در جهان اسلام بوده و هست و از دوره شوروی، از سلفی گری، وهابی گری و تندروی ها دور بوده و همواره پایگاه عقلانیت واعتدال به شمار می رود و امروز هم الحمدالله در صدر حوزه های فکری جهان اسلام است.

*نیازمند مرکزی برای معرفی ادیان و مذاهب بودیم

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم با این قدمت، پیشینه و وجهات، نیازمند مرکزی برای معرفی ادیان و مذاهب است گفت: بر این اساس در سال 1373 با جمعی از اندیشمندان تصمیم گرفتیم مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را تاسیس کنیم که این مرکز توانست در دهه اول عمر خود، اساتید فرهیخته ای را تربیت کند و صدها متن ادیانی و مرتبط با مذاهب را استخراج کند.

*برگزاری پانزده کنکور کارشناسی ارشد برای طلاب

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه در سال 1383 فعالیت های آموزشی را آغاز کردیم افزود: از سال 83 تا 86 به عنوان موسسه آموزش عالی فعالیت نمودیم و تا جمعه گذشته توانستیم طی پانزده سال پانزده کنکور فوق لیسانس برای طلاب حوزه علمیه قم برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه ادیان ومذاهب با بیان اینکه تا کنون نُه کنکور دکتری برای طلاب برگزار کرده ایم افزود: موسسه آموزش عالی ادیان و مذاهب از سال 1387 تحت عنوان دانشگاه فعالیت می کند و تا امروز 800 دانشجوی دکتری داریم و حدود 2 هزار دانشجوی فوق لیسانس ،مجازی و رسمی در هفت دانشکده و 18 رشته تحصیل میکنند.

*حضور بین المللی فارغ التحصیلان

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه به وضعیت فارغ التحصیلان و فعالیت های علمی و تبلیغی آنان اشاره کرد و گفت: این دانشگاه تنها دانشگاه ادیان و مذاهب ایران و شاید در خاورمیانه باشد و دانشجویان آن با استقبال شدیدی جهت تدریس در رشته های مرتبط با ادیان و مذاهب مواجه اند و در رایزنی های فرهنگی، نمایندگی های ولی فقیه، مسئولین شعب جامعة المصطفی در داخل و خارج از کشور و دانشگاه ها مشغول تدریس هستند.

وی گفت؛ اولین دانشگاهی که رشته شیعه شناسی راتاسیس کرد، دانشگاه ادیان و مذاهب بود. پیرو آن، دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزشی نیز دست به کار شدند.

*تحصیل دانشجویان از پانزده کشور

رئیس دانشگاه ادیان ومذاهب خاطرنشان ساخت: هم اکنون از 15 کشور دنیا دانشجو داریم و به دو شیوه پژوهشی و حضوری در مقطع دکتری به طلاب غیر ایرانی خدمات آموزشی میدهیم.

*اهتمام جدی به زبان آموزی

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اهمیت زبان آموزی برای ارتباط با خارج از کشور گفت: زبان پنجره ای برای ارتباط با سایر ملل است و ما روی زبان اهتمام جدی داریم و بسیاری از فارغ التحصیلان ما به زبان عربی و انگلیسی مسلط هستند و جهت تکمیل این فرایند، دانشکده زبان و فرهنگ ملل را تاسیس خواهیم کرد تا غیر از زبان های انگلیسی و عربی دیگر زبانهای ملل را نیز در دانشگاه تدریس کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha