جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 سریال برادر جان

حوزه/ کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون به نقد و بررسی سریال های رمضانی سیما پرداخت و گفت: چند سالی است که چندان اِلمان ها و نشانه های این ماه مبارک در سریال های تولیدی تلویزیون دیده نمی شود.

وحید سعیدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که شاید عدم وجود نشانه ها و اِلمان های ماه مبارک رمضان در سریال های مناسبتی این ماه یک نقطه ضعف به شمار رود، در عین حال اظهار داشت: امسال برخلاف اظهار نظر عده ای و جوّی که به راه افتاده ، بنده معتقدم سریال های رمضان تلویزیون به لحاظ کیفی یک سر و گردن از سال های قبل بهتر است، منتهای مراتب سریال هایی هستند که می شد در دیگر ایام سال نیز از تلویزیون پخش شود و این طور نبوده که مختص ماه رمضان باشند.

وی افزود: گویا سریال " ازیادها رفته" به کارگردانی بهرام بهرامیان ، دقیقه نود به پخش تلویزیونی رسیده و قرار بر این بوده که یک سریال کمدی از شبکه اول سیما در شب های ماه رمضان به روی آنتن برود که این طور نبوده و به هر دلیلی مهیای پخش نشده است.

سه سریال رمضانی سیما تقریباً در یک سطح کیفی هستند

دبیر فرهنگی روزنامه هفت صبح همچنین گفت: به هر صورت آن چه قابل توجه است این که هر سه سریال ماه رمضانی این شب های تلویزیون، شانه به شانه هم جلو می روند و این مساله برخلاف رویه سال های قبل است که معمولاً از این تعداد یک یا دو سریال قوی تر بود و بقیه دچار ضعف جدی بودند و لذا امسال می شود گفت که به لحاظ کیفی و نیز جذابیت داستانی ، همه تقریباً در یک سطح هستند.

وی ابراز داشت: منتهای مراتب مشکلی که وجود دارد این است که سریال های امسال هنوز نتوانسته اند آن طور که باید و شاید قلاب خود را به نگاه دنبال کننده مردم گیر بیندازند، هر چند که در این بین البته ، وضع سریال "برادر جان" به کارگردانی محمد رضا آهنج نسبتاً بهتر است هر چند که این سریال هم به طور کامل نتوانسته تا این جای کار به شکل صد در صدی مخاطب عامه را با خود همراه سازد.

سریال های امسال ویژه ماه رمضان تولید نشده اند

سعیدی در ادامه گفت: این که در سریال های امسال ، چندان اِلمان های رمضانی دیده نشود، یکی از دلایلش شاید این باشد که ویژه ماه رمضان تولید نشده اند و از سویی نباید از یاد ببریم که در چند سال اخیر به جهت تلاقی شب های قدر با روزهای چهاردهم و پانزدهم خردادماه، اگر سریالی کمدی می خواست از تلویزیون پخش شود، عملاً هفت قسمتی را از دست می داد و به این خاطر مدیران تلویزیون رو به تولید و پخش سریال های غیرکمدی کردند.

وی افزود: با این حال امسال به جهت شرایط تقویمی تلویزیون می توانست سریال کمدی پخش کند چرا که به غیر از شب های قدر عملاً در دیگر شب ها ، امکان پخش وجود داشت.

وی یادآور شد: در هر صورت این که در سریال های ماه رمضان، حال و هوای این ماه دیده شده و شخصیت ها در شب ها و روزهای این ماه مبارک زندگی کنند، خود این مساله باعث همراهی بیشتر مخاطب با سریال ها می شد.

تلاش نه چندان موفق در بازتولید "شهرزاد"

منتقد سینما و تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی کم و کیف سریال های رمضانی پرداخت و بیان داشت: سریال "از یادها رفته" که این شب ها از شبکه اول سیما پخش می شود، به نوعی شهرزاد تلویزیونی است به این معنا که همان فرمول موفقیت سریال شهرزاد در شبکه نمایش خانگی را با توجه به محدودیت ها و اقتضائات تلویزیونی ، فراروی خود قرار داده و حال آن که اکثر مردم که سریال شهرزاد ساخته حسن فتحی را دیده اند ، تماشای سریال تلویزیونی "از یادها رفته" شاید چندان مثل آن یکی برایشان جذاب نباشد.

وی گفت: از سویی به نظر می رسد که کاراکتر ها در این سریال چندان باورپذیر از کار در نیامده اند به خصوص انتخاب رضا یزدانی به شدت انتخاب بدی است و نیز نقش اصلی زن سریال به نظر می رسد که به درستی انتخاب نشده است؛ در این میان کسی که کاراکترش خوب درآمده ، نقشی است که حسین پاکدل ایفاگر آن است.

واقع گرایانه و بدون اغراق به سبک برادران محمودی

وی همچنین با اشاره به این که بازیِ بازیگران در سریال "دل دار" ساخته برادران محمودی، طبق همان اصولی است که این دو برادر در سبک و سیاق خاص خودشان دنبال می کنند، اظهار داشت: بازی ها در این سریال مثل آثار دیگران برادران محمودی، واقع گرایانه و بدون اغراق و در چارچوب درام قصه است، ضمن آن که انتخاب بازیگران به خصوص نیما رییسی برای ایفای نقش در "دل دار" نیز خوب بوده است.

دیالوگ های آشنا و تکراری در سریال "برادر جان"

این روزنامه نگار در خصوص سریال "برادر جان" که از  شبکه سه سیما پخش می شود نیز گفت: معمولاً کاراکترهایی که سعید نعمت الله به عنوان فیلمنامه نویس، خلق می کند همه یک شکل هستند ، به طوری که مثلاً نقشی که کامران تفتی در سریال برادر جان بازی می کند، مشابه آن چیزی است که پیشتر در سریال "زیرهشت" یا "میکاییل" ایفاگر آن بود و فقط موقعیت ها تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: همان طور که می دانید نعمت الله از آن دسته افرادی است که سبک و سیاق خاصی در دیالوگ نویسی دارد و انگار همه شخصیت ها در سناریوهایی که می نویسد، به یک شکل حرف می زنند اما در سریال " برادر جان" به نظر می رسد که افرادی که این گونه صحبت می کنند، به پایگاه و طبقه اجتماعی خاص خود نزدیک تر هستند و مثلاً مشخص است که طرف، بازاری و یا جنوب شهری است.

بازی درخشان علی نصیریان در سریال رمضانی شبکه سه

سعیدی همچنین در خصوص بازی ها در سریال شبکه سه نیز بیان داشت: بی شک بهترین ایفای نقش در کل این سریال ها مربوط به علی نصیریان است و جالب این که ایشان بلافاصله بعد از فوت همسرشان بازی در این نقش را پذیرفتند و به این خاطر غم و اندوه و شکستگی از دست دادن همسر در دنیای واقعی کمک کرده به انتقال حس مربوط به این کاراکتر در سریال، ضمن آن که کامران تفتی نیز هر چند که خودش را تکرار کرده اما در مجموع بازی قابل قبولی از خود ارایه کرده است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha