جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
۱

حوزه/ سومین آیین ملی «گُل غلتان» کاشان با پرچم حرم حضرت سیدالشهداء (ع) متبرک شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، سومین آیین ملی «گُل غلتان» که امروز پنج شنبه در خانه تاریخی طباطبایی های کاشان برگزار شد، با بوی عطر گل محمدی و پرچم حرم حضرت سیدالشهداء (ع) متبرک شد.

در این جشنواره مادران، نوزادان خود را در گل‌ برگ‌های معطر گل محمدی(ص) پوشاندند و طراوت و شادابی را به کودک خود هدیه دادند.

مردم منطقه فرهنگی دارالمومنین و ولایت مدار کاشان بر این باورند که با غلتاندن نوزادان در میان برگ‌های گل محمدی، از بسیاری از بیماری‌ها و حساسیت‌ها دور شده و باعث طراوت، شادابی و محافظت پوست نوزاد می‌شود.

پس از جمع آوری گل‌های محمدی چیده شده و پرپر کردن گلبرگ ها، نوزاد را حمام برده و بدنش را خشک می‌کنند، بعد کودک را میان پارچه‌ای سفید که گلبرگ‌ها در آن ریخته شده می‌خوابانند و چهار نفر اعضای خانواده، چهار گوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی نوزاد را در گل می غلتانند.

سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان، در این مراسم گسست فرهنگی و دور افتادن مردم  از میراث گذشتگان را ناشی از پیشرفت سریع صنایع و تکنولوژی دانست و با بیان اینکه مراسم گل غلتان از آیبن های کهن دارالمومنین کاشان است افزود: شهرداری های سراسر کشور در تلاش هستند آیین های سنتی را زنده کنند نه به این دلیل که بخواهند یک رفتار مرتجعانه داشته باشند، بلکه با برگزاری این گونه آیین ها یادآور شوند که می خواهیم از یک فرهنگ غنی با هم بودن همراه با شادی و نشاط براساس توصیه های ائمه اطهار(ع) برخوردار باشیم.

وی، کاشان را پایتخت گل محمدی ایران دانست و افزود: امیدواریم در آیین های مذهبی و سنتی گل محمدی بتوانیم دور هم بودن را با شادی و نشاط در فضای معنوی و دینی کاشان بهتر و بیشتر تمرین کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر US ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 1
    البته گل غلتان برای دامغانه اصلش و ثبت هم شده